articolul anterior

Cum poţi distruge o idee bună. Azi, măririle de salarii din teatre

5
17 Feb 2017 15:03:36
Iulia Popovici
Guvernul României, locul magic unde se planifică politici aberante
Guvernul României, locul magic unde se planifică politici aberante

5 Comentarii

M Costi
17.02.2017, 16:01:24

Aveti perfecta dreptate dna I. Popovici , pesedeii au facut o mare greseala , nu trebuia sa le mareasca salariile niciunui angajat ! Era bine daca luau exemplul lui Basescu-Boc care au redus salariile cu 25 % , nu-i asa ? Atunci n-ati spus nimic , inseamna ca a fost corect , acu' scrieti ca e incorect . P,S. In plus , salariilor angajaţilor din teatre, opere, filarmonici , muzee etc ar trebui platite numai din veniturile proprii realizate de respectivele institutii , statul si primariile contribuind financiar doar la lucrarile de reparatii si investitii. Din taxele si impozitele platite de contribuabili se taie multa ...frunza la caini in asa zisa Cultura .... !

+3 (13 voturi)
bogdan roman uriciuc
18.02.2017, 21:23:36

Acum vrem cultură? Dar cine vomita pe site-ul ăsta, acum câteva luni, că nu ''Cumințenia'' din fonduri publice, că când se cumpără operă de artă în State se face din banii lu' privații. Nu-ți mai încurca gura cu fundul și nu te mai goli pe site-ul ăsta pentru că nu toți sunt proștii pe care-i crezi! Apropo ce părere are ayatolahul Trafalet despre teatru și alte forme de pierzanie? Bate mătănii și presară-ți cenușă-n cap, altfel nu te primește la dos de lins!

-2 (4 voturi)
Viorel DAIA
17.02.2017, 18:48:43

Doamna Popovici, Nu inteleg dece si impotriva a ce protestati. Nu credeti ca ar fi mai bine sa se aplice sistemul "capitalist", care plateste actorii dupa prestatia si aportul la venit pe care il are fiecare? Pentru ca in societatea socialista, pe care o injuram, toata lumea lua salariul de incadrare. Ne intoarcem acolo de unde am plecat?

+4 (8 voturi)
Sorin Ionascu
17.02.2017, 21:44:26

Articolul are o logica, dar nu tine cont de realitatea din teren, si anume ca politicienii, indiferent de partid si de culoare politica, in cea mai mare parte nu au nici cel mai mic habar despre ce e vorba in cultura si in institutiile de cultura. Uneori nici macar cei pusi sa le pastoreasca nu au habar. Publicul e invatat cu circ ieftin, preferabil gratis, si prost si nu inghite decat in doze mici cultura, asa ca nu scoate bani din buzunar sa plateasca un pret corect pentru bilete. Asa s-a ajuns ca institutiile de cultura din Romania, indiferent de nivelul de activitate si de performanta, sa fie finantate in proportie de peste 90% din fonduri publice, ceea ce nu e deloc un lucru benefic nici pentru ei si nici pentru societate. In Europa, institutiile de cultura sunt subventionate din fonduri publice, dar ponderea subventiilor este cam intre 25 si 50%, restul banilor venind din surse proprii, inclusiv sponsorizari. In America, sunt extrem de putine (daca sunt) institutiile de cultura ce primesc bani din fonduri publice, mai ales in domeniul artelor spectacolului, unde traiesc efectiv din banii atrasi pe diferite cai, dar in primul rand prin vanzarea de bilete. Artistii sunt platiti in functie de activitate si de cota de interes pe care o obtin. Cei ce au salarii fixe sunt cei ce lucreaza permanent, cum sunt coristii sau membrii unei orchestre, dar si ei primesc niste bonusuri in functie de succesul pe care il au spectacolele. Nu ca sistemul ar fi perfect, dar asa se creeaza o motivatie pentru obtinerea unui nivel ridicat de calitate si de performanta. Preturile biletelor difera mult, dar, raportat la veniturile din tarile respective, sunt sensibil mai mari decat sunt acum la noi in foarte multe institutii de cultura. Acestea pot atinge niveluri exorbitante in cazul unor festivaluri (de ex. la Festivalul de la Salzburg, biletele de categoria 1 la unele spectacole ajung la 450-475 euro si sunt in crestere; la Opera din Paris primele 5 categorii de bilete la majoritatea spectacolelor sunt peste 100 euro; la Metropolitan cele mai scumpe bilete la spectacole obisnuite ajung la 300-400 USD, iar biletele in picioare costa 20-25 USD). Un nivel ridicat de cultura si al manifestarilor culturale se mentine cu bani multi, dar obtinuti corect si judicios cheltuiti. Sistemul romanesc este pagubos pentru toti, pentru ca se cheltuie multi bani, desi mai putini decat ar fi realmente nevoie, dar se cheltuie prost. Iar cu biletele se vede usor de cate ori are loc o gala sau un festival mai important, cand se vinde cam 20-30% din capacitatea salii iar restul se distribuie pe invitatii sau se ocupa cu blatisti care intra pe diferite cai in sala - cel mai tipic exemplu fiind Festivalul Enescu, unde la Ateneu s-au vandut maximum 400 de locuri din proape 800, iar la Sala Palatului cam 1000-1500 din peste 3000. Managementul cultural e un dezastru de sus si pana jos, e asa din 1990 si sunt sanse infime sa se schimbe intr-un viitor previzibil.

+9 (9 voturi)
Ghita Bizonu'
18.02.2017, 15:55:41

Am o odee mai buna - canci bani de l;a stat ptr teatre, filme si alte prosteli. E economie de piata sa traisca din ce produc putorosii dracului!!!

+2 (4 voturi)