Filosofia, tragedia şi umorul negru al sinuciderii

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Suicidal

Să facem un scurt exerciţiu de memorie, să ne întoarcem în timp, dar nu foarte departe şi să ne reamintim că la ediţia din anul 2018 a Galei „Hop“, ultima desfăşurată sub conducerea sa, binecunoscutul actor şi profesor clujean Bács Miklós le-a propus concurenţilor explorarea complexului univers pirandellian.

Atunci, la Secţiunea Grup, cinci proaspăt absolvenţi ai clasei conduse de o altă actriţă clujeană importantă, Miriam Cuibus, au prezentat un spectacol intitulat Suicidal. Cei cinci - Norbert Boda, Andrei Han, Alex Macavei, Bogdan Ujeniuc şi Maria Teişanu - uniform înveşmântaţi, cu o seamă de accesorii bine alese în virtutea diferenţierii se străduiau să ilustreze, într-o succesiune de trei secvenţe diferite, fundamentate pe textele pirandelliene reunite în volumul Poveşti despre sinucidere, să dea nuanţe comice, împrumutate din zona atât de generoasă, însă adesea cum nu se poate mai perfidă, aceea a umorului negru - şi aceasta din cauza faptului că întotdeauna se situează pe muchie de cuţit - actul sinuciderii.

Suicidal

Deduc că lui Norbert Boda i-a plăcut ideea respectivului spectacol. Aşa că a amplificat scenariul, i-a adus completări mai mult decât consistente,  a adăugat multe secvenţe suplimentare, a rezervat o importantă parte unor transferuri operate dinspre romanul Moartea lui Mattia Pascal (Răposatul Mattia Pascal), a profitat de faptul că la Teatrul Municipal din Baia Mare se găsesc astăzi încă doi colegi din vechea distribuţie - Andrei Han şi Alex Macavei - care alături de Alexandra Vanci mi se pare că alcătuiesc şi acum vârful distribuţiei. Spun mi se pare fiindcă vorba lui Pirandello, „mai bine să ai îndoieli decât certitudini“. Lor li se alătură Wanda Farcaş, Dragoş Călin, Sanda Savolszky. Şi uite aşa s-a născut o nouă montare. Care departe de a fi una perfectă (cel mai mare păcat al ei fiind supra-dimensionarea, adică ignorarea dictonului horaţian Est modus in rebus), are meritul de a trece rampa.

În calitate de regizor, Norbert Boda a recurs la des uzitata şi frecvent de succes formulă a show-ului de televiziune  sau chiar a reality show-ului şi şi-a rezervat sieşi rolul de show-man. Sau, mă rog, de entertainer. Care vorbeşte, cântă, dansează, introduce secvenţe şi personaje noi, comentează, anunţă momentele muzicale, pauzele de publicitate, asigură o bună parte dintre notele parodice, unele mai rafinate, altele posibil, poate chiar de dorit a fi revizuite, îndeamnă publicul să aplaude. Nutrind intenţii deloc oneste care, la final, îi vor juca o festă Şi uite aşa aflăm de ce se sinucide lumea. De ce vor să îşi încheie înainte de termen socotelile cu viaţa unii dintre semenii noştri. Din dragoste neîmplinită, pentru a scăpa de tot felul de bârfe şi umilinţe, deoarece onoarea le-a fost grav atinsă şi numai moartea, adică sepuk-ul,  ar mai putea  să o repare sau chiar fără un motiv anume.

Suicidal

Nota tinerească, impresia de spectacol studenţesc persistă, persistă şi o seamă de naivităţi, rămâne conservată şi o anume dimensiune exhibiţionistă în care se plasează şi se complace îndeosebi Norbert Boda însuşi. Era nevoie clară de o anumită supraveghere venită dinspre un ochi ceva mai critică, se impunea şi un simţ sporit al echilibrului. La toate astea mi s-ar putea răspunde că aşa este, dacă mi se pare. Sunt însă cum nu se poate mai sigur că cei şapte actori înveşmântaţi în negru, purtând adesea măşti şi care evoluează cu dezinvoltură în decorul simplu creat de Mihai Vălu joacă cu convingere, aplomb şi dedicare. Ceea ce nu este de ici-colea. Dimpotrivă. 

Suicidal

Teatrul Municipal din Baia Mare - SUICIDAL - după texte de Luigi Pirandello; Traducerea şi adaptarea: Norbert Boda; Regia: Norbert Boda; Scenografia: Mihai Vălu; Coregrafia: George Pop; Cu: Alex Macavei, Andrei Han, Alexandra Vanci, Wanda Farcaş, Dragoş Călin, Sanda Savolszky, Norbert Boda; Data reprezentaţiei: 4 iunie 2019

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite