Ibsen, mereu actual

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Adrian Roman
FOTO Adrian Roman

Cât de interesantă, dar şi derutantă, dacă nu cumva chiar contradictorie poate fi uneori viaţa teatrală româneascăI

Iată! În urmă cu vreo câţiva ani, observam într-o cronică cât de rar este jucat Ibsen pe scenele noastre, iar acum uite că mă aflu în situaţia de a observa cât de frecvent apare el în repertorii. După ce Andrei Şerban a dat la o parte colbul care se aşezase în chip nedrept peste Hedda Gabler, într-un excelent spectacol al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, acum binecunoscuta piesă ibseniană se joacă la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu, în regia lui Botond Nagy, la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ din Timişoara, în punerea în scenă a lui Tom Dugdale, şi urmează să fie montată la Teatrul Dramatic „I.D. Sîrbu“ din Petroşani de regizoarea Antonella Cornici. Despre Nora aflu că este parte a proiectului de repertoriu pentru anul 2019 al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, iar regizor urmează să fie acelaşi Botond Nagy. Reamintesc că la acelaşi Teatru se joacă un foarte bun spectacol cu Rosmersholm, în regia atât de controversatului, însă mereu fascinantului Andryi Zholdak. E foarte posibil ca la Naţionalul ieşean să mai figureze pe afiş Un duşman al poporului, montat de Claudiu Goga care, însă, a preferat rescrierea dată textului datorată lui Arthur Miller. Aceeaşi partitură apare şi pe afişul Teatrului „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea, aici regizorul Adrian Roman optând pentru o adaptare proprie.

Un duşman al poporului a fost, este spectacolul prin care regizorul Adrian Roman s-a despărţit de Teatrul pe care l-a condus vreme de mulţi ani de zile, directoratul său fiind cel mai bun din istoria de până acum a instituţiei. Unul dintre punctele forte ale programului managerial al lui Adrian Roman a avut în vedere punerea în valoare a tinerelor generaţii de actori. Tocmai de aceea cred că nu întâmplător în acest spectacol de despărţire regizorul a alcătuit o distribuţie formată eminamente din actori tineri. Până şi pentru rolul Morten Kill regizorul a făcut apel la un artist din generaţia tânără. E vorba despre Tavi Costin, astăzi noul director al Teatrului, care trece cu bine proba contre-emploi-ului.


FOTO Adrian Roman

Un duşman al poporului

Adrian Roman a optat pentru o actualizare moderată, atent cumpănită, neforţată a textului lui Ibsen. Adică fără artificialităţi menite să îţi ia ochii. A văzut în Un duşman al poporului o scriere cum nu se poate mai actuală, cu o tematică extrem contemporană. A evidenţiat clar liniile ideatice de forţă ale textului. Adică lupta inegală dintre fanaticul izolat al dreptăţii şi majoritatea mult mai pregătită să accepte minciuna sau falsul. Contradicţia dintre idealurile clamate şi fapta care ezită deoarece punerea ei în practică ar putea să coste şi într-o primă etapă ar impune sacrificii. Lupta dintre idealist şi materialismul primar gloatei. Supremaţia banului. Neînsemnata valoare a prieteniei care se evaporă din cauza interesului imediat, din teamă, din oportunism. A văzut în doctorul Tomas Stokman un fel de precursor al lui Jean din Rinocerii care se manifestă ca atare mai ales în monologul final, excelent rostit de merituosul interpret al personajului, tânărul actor Dan Pughineanu. De altminteri, întreg rolul este construit de Dan Pughineanu fără fisură, cu forţă şi convingere lăuntrică, însă deloc exagerat. Avem de-a face cu un patetism de bună factură. Dan Pughineanu confirmă că a meritat pe deplin marele premiu al ediţiei Galei Hop din vara anului 2018. Are eleganţă, stil, o dicţie impecabilă, vocea ar mai avea poate nevoie să fie lucrată la capitolul timbru. Actorul dovedeşte implicare, interiorizare, combustie, generează explozii pe măsură. Va trebui urmărit cu consecvenţă. Cred că are toate datele pentru ceea ce ar putea să însemne o viitoare certitudine a scenei româneşti.


FOTO Adrian Roman

Un duşman al poporului

Andrei Cătălin îl joacă, în linii generale, bine pe fratele lui Tomas. Pe primarul Peter. Poate doar că îl face încă de la prima lui apariţie profund antipatic şi nu îi mai lasă prea mari şanse de creştere. Are un timbru bun, dicţia este însă departe de a fi perfectă. Aslaksen şi laşităţile lui definitorii sunt corect surprinse de Alexandru Beteringhe. Andrei Brădean oferă o imagine clară asupra laşităţii pretinsului formator de conştiinţe şi lider de opinie Hovstad. Pe omul cu opinia fluidă. Cu bune rezultate evoluează Nicole Burlacu în Katrine şi Ana Şuşca în Billing.

Teatrul „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea – UN DUŞMAN AL POPORULUI de Henrick Ibsen; Versiunea scenică şi regia artistică: Adrian Roman; Scenografia: Denisse Moise şi Adrian Roman; Cu: Dan Pughineanu (Tomas), Andrei Cătălin (Peter), Nicole Burlacu (Katrine), Andrei Brădean (Hovstad), Ana Şuşca (Billing), Alexandru Beteringhe (Aslaksen); Data reprezentaţiei: 21 ianuarie 2019

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite