Afacerea elicopterelor va fi tranşată politic

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Competiţia dintre Airbus Helicopters şi Bell Helicopter pentru înlocuirea flotei de elicoptere a României se va reduce la o decizie politică, iar alegerea între tehnologii americane şi europene trebuie cântărită foarte bine, susţin oficialii americani.

Decizia Guvernului de a înlocui flota de elicoptere Puma învechite se dovedeşte să fie una politică, în cele din urmă, potrivit oficialilor americani. Alegerea între un producător american, Bell Helicopter, şi unul francez, Airbus Helicopters, va fi de fapt o alegere între un parteneriat româno-american mai puternic şi o legătură mai strânsă între două state ale Uniunii Europene.

Două companii şi-au arătat interesul să înlocuiască elicopterele Puma ale Armatei române, vechi de peste 45 de ani: francezii de la Airbus şi americanii de la Bell Helicopter. Însă dacă pe de o parte Airbus vrea să producă integral elicopterele în fabrica sa de la Ghimbav, americanii propun doar fabricarea anumitor părţi ale elicopterelor Viper în România pe care apoi ţara noastră să le importe de la producătorul american.

Ambele companii luptă să obţină un contract cu Guvernul, iar decizia României, fiind una politică, trebuie să fie una cântărită bine, este de părere preşedintele American – Romanian Business Council (AMRO), Eric Stewart, invitat la Adevărul Live.

Interes în atragerea afacerilor americane

Oficialul, prezent săptămâna trecută în ţara noastră pentru discuţii cu preşedintele Klaus Iohannis, dar şi cu prim-ministrul Sorin Grindeanu, ministrul Economiei Alexandru Petrescu şi alţi miniştri din Cabinet, a declarat că a fost impresionat de planul acestora şi de interesul pe care îl acordă nu numai în atragerea afacerilor americane, dar şi de atragerea mai multor afaceri în general.

Potrivit lui, discuţiile cu oficialii români au vizat în mod specific domenii unde poate fi crescută cooperarea şi acesta consideră, din perspectiva sa, că unul dintre aceste domenii este apărarea. „Am văzut o creştere la 2% din PIB a bugetului pentru Apărare, ceea ce va atrage mai multe companii de apărare şi mai mult interes, care vor rezulta în mai multe investiţii şi în mai multă tehnologie”, a spus el.

Stewart a precizat că printre aceste companii se regăseşte, desigur şi Bell Helicopter. Întrebat, în termeni de negociere, cât este politică şi cât este afaceri în discuţiile privind contractul de înlocuire a flotei de elicoptere, el a menţionat că este greu de determinat procentajul pentru fiecare.

„Dacă era o fabrică unde construiam rulmenţi cu bile de oţel nu ar fi fost o decizie politică, este o afacere comercială. Dar când implici apărarea, alegând între tehnologii europene şi americane, există o cantitate de politică implicată şi România trebuie să cântărească asta”, a spus el.

Relaţie specială cu America

Potrivit lui Stewart. România este parte a acestui „club special al Uniunii Europene” unde există o dinamică între diverşi jucători, diverse probleme şi obiective, diverse lucruri pe care România vrea să le facă.

„Există aşadar o anumită presiune în acest club. Şi mai există şi această relaţie specială cu America. Eu aş spune ca american, reprezentând companiile americane, că simt că tehnologia americană şi produsele americane sunt cele mai bune, dar câteodată sunt de asemenea scumpe, deci ţările trebuie să îşi cântărească deciziile”, a mai spus Stewart.

El a precizat că dacă vei compara majoritatea companiilor americane cu cele din alte ţări, există şanse mari ca SUA să câştige majoritatea contractelor. „Dar la finalul zilele ce vedem este că cele mai multe ţări trebuie să găsească echilibrul între Europa şi SUA. Şi este diferit pentru fiecare ţară. România trebuie să clarifice la nivel intern care este acest echilibru şi să se asigure că găseşte calea corectă pentru a-i face fericiţi şi pe mama şi pe tata”, a mai spus Stewart.

Guvern pro-american

Stewart a precizat că mesajul pe care îl va transmite la Washington, în urma vizitei sale în România, este că acest Guvern este pro-afaceri şi pro-american şi că trebuie ca SUA să profite de oportunităţi pentru a face mai multe afaceri cu România. El va conduce o misiune de afaceri în România în zilele de 29-30 martie şi va aduce 10-12 companii americane la o întâlnire cu Guvernul. Potrivit lui, multe dintre ele vor fi companii care fac deja afaceri în România, iar unii dintre investitorii actuali vor lua în considerare noi investiţii, care sunt foarte importante.

Flota României de elicoptere este formată din aparate de zbor vechi de peste 45 de ani, ale căror motoare sunt slabe şi depăşite. Armata a modernizat 25 dintre acestea în perioada 1999-2005. IAR Ghimbav a primit recent 69,5 milioane de euro de la Ministerul Apărării Naţionale pe care îi va folosi în modernizarea unor elicoptere IAR 330 L Puma din dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene.

Pe de o parte, Airbus aşteaptă doar un semn favorabil din partea autorităţilor române pentru a produce primul aparat de zbor chiar în fabrica din Ghimbav. Pe de cealaltă parte, Bell Helicopter vrea să folosească piese produse la Braşov pentru a livra elicoptere Viper. Atât reprezentanţii Airbus, cât şi cei ai Bell au avut luna aceasta întâlniri cu oficialii români.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite