La 66 de ani, conduce o afacere cu mobilă şi este mai energic decât angajaţii tineri
0Nu o dată, planurile bine făcute de acasă nu se potrivesc cu realitatea din târg. Dar apetitul pentru risc pare să fie o a doua natură pentru antreprenorii români, iar Alexandru Rizea (foto), proprietarul Lemet, nu e o excepţie. Dimpotrivă.
Privită de sus, de pe coline, fabrica producătorului de mobilă din Brebu (judeţul Prahova) lasă impresia că în cei peste 41.000 de metri pătraţi ocupaţi de halele de producţie nu există spaţii nefolosite. Iar senzaţia de eficienţă geometrică şi ordine militărească este confirmată odată cu intrarea în „inima“ afacerii Lemet.
Când clienţii ajung aici, au impresia că proprietar este un neamţ, lasă se înţeleagă Alexandru Rizea (66 de ani), cel care a pus bazele companiei în urmă cu mai bine de un sfert de secol. Cu o gândire riguroasă, aproape matematică, de inginer foarte exigent, Alexandru Rizea reprezintă arhetipul antreprenorului român care a pornit la începuturile tranziţiei româneşti un business al cărui potenţial l-a intuit rapid, însă nu avea şi o strategie pentru a-l atinge.
„Nu am avut niciodată un business plan, dar am ştiut mereu unde vreau să ajung“. De fapt, nici măcar acum nu îşi face planuri decât, cel mult, pe termen mediu. Cele pe termen lung, explică el, aduc cu sine prea multe necunoscute şi este foarte posibil să nu se îndeplinească. Astfel a construit în timp o afacere cu vânzări de peste 74 de milioane de euro – care include atât partea de producţie, cât şi reţeaua de 75 de magazine dezvoltate sub brandul Lem’s (nouă proprii, restul în franciză) – şi cu peste 1.300 de angajaţi.