Consiliul Concurenţei: Operatorii de telefonie mobilă au crescut numărul de minute incluse în ofertă după investigaţia privind tarifele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Din octombrie 2008 până la 31 iulie 2012, circa 550.000 de persoane s-au portat pe segmentul telefoniei mobile

Ofertele comerciale ale companiilor Orange, Vodafone, Telekom şi RCS&RDS includ un volum mai mare de servicii faţă de perioadele precedente, aceasta tendinţă continuând şi în prezent, a informat autoritatea de concurenţă, precizând că au fost reduse şi barierele între traficul on-net şi off-net.

Operatorii de telefonie au implementat angajamentele asumate în cadrul investigaţiei privind o posibilă discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor (practicate pe piaţa de gros faţă de nivelul tarifelor serviciilor de terminare a apelurilor autofurnizate), iar acestea au produs efectele urmărite, respectiv au înlăturat îngrijorările concurenţiale care au condus la declanşarea acesteia, a informat Consiliul Concurenţei.

„Astfel, începând cu decembrie 2015, ofertele comerciale ale companiilor Orange, Vodafone, Telekom şi RCS&RDS includ un volum mai mare de servicii faţă de perioadele precedente, aceasta tendinţă continuând şi în prezent”, se arată în documentul remis presei.

Potrivit acestuia, numărul de minute naţionale incluse în oferte a crescut în mod considerabil, în general, pentru acelaşi prag tarifar, operatorii dublând sau triplând numărul de minute naţionale, precum şi volumul de trafic de date (Internet), iar pentru unele praguri tarifare (în jurul a 10 euro), operatorii au oferit număr nelimitat de minute naţionale în limitele unor niveluri de tarif identice sau similare. În prezent, ofertele existente includ un număr de minute (atât on-net, cât şi off-net) suficient de mare încât să acopere şi chiar să depăşească nevoile medii de comunicare ale utilizatorilor raţionali. Se remarcă ponderea din ce în ce mai mare a ofertelor care nu fac diferenţiere între traficul on-net şi off-net – la nivelul operatorilor mobili investigaţi.

A crescut numărul de abonaţi

De asemenea, s-a constatat o scădere semnificativă a numărului de utilizatori de servicii pe bază de cartele preplătite (pre-paid) în 2015 şi 2016 şi o creştere a numărului de utilizatori pe bază de abonament (post-paid). Aceasta tendinţă poate fi explicată atât prin renunţarea unor utilizatori la folosirea mai multor cartele SIM, de la operatori diferiţi, întrucât această practică nu mai este justificată în contextul scăderii tarifelor apelurilor către toate reţele naţionale (off-net) şi a creşterii semnificative a volumului beneficiilor (minute off-net) incluse în ofertele comerciale, cât şi prin migrarea unor utilizatori de servicii pe bază de cartele preplătite către ofertele atractive de post-paid lansate de operatori pe piaţă;

„Comportamentul utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă din perspectiva traficului on-net şi off-net realizat indică faptul că aceştia nu resimt nicio barieră în realizarea de apeluri”, susţine autoritatea.

Traficul off-net a crescut ca pondere din totalul traficului de voce, de la 14% în 2014 la 28 % la sfârşitul semestrului 2 din 2016.

La nivelul întregii pieţe, durata medie de convorbire off-net în perioadă creşte de la 1:57 minute la 2:34 minute, devenind egală cu durata medie a unei convorbiri on-net.

Reamintim că îngrijorările concurenţiale care au stat la baza investigaţiei erau legate de posibilele efecte anticoncurenţiale – atât asupra concurenţei între furnizorii de servicii de telefonie mobilă, respectiv fixă (în ceea ce priveşte serviciile convergente fix-mobil), cât şi asupra utilizatorilor finali – ca urmare a diferenţelor existente între nivelul tarifului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei operate de fiecare companie în parte furnizat pe piaţa de gros (în vederea realizării de apeluri off-net – în speţă, apeluri în reţeaua respectivei companii iniţiate/originate de către utilizatorii finali ai altor furnizori de servicii de comunicaţii electronice; în acest caz traficul de voce se realizează între reţele diferite) şi nivelul tarifului serviciului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei operate de fiecare companie în parte autofurnizat (în vederea realizării de apeluri on-net – în speţă, apeluri în  reţeaua respectivului operator iniţiate/originate de către proprii utilizatori finali; în acest caz traficul de voce nu părăseşte reţeaua, adică se realizează în aceeaşi reţea).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite