Cum va schimba automatizarea piaţa muncii din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ţara noastră este una din puţinele în care transformarea digitală a companiilor va avea un uşor impact negativ pe termen scurt.

81% dintre angajatorii români consideră că robotizarea va menţine sau va creşte dimensiunea forţei de muncă, aliniindu-se la tendinţa mondială, potrivit căreia 86% dintre angajatori prevăd că o să-şi sporească sau păstreze numărul de angajaţi ca rezultat al automatizării, arată studiul Revoluţia Competenţelor 2.0, realizat de ManpowerGroup. Totuşi, 17% dintre angajatorii români consideră că automatizarea îi va determina să-şi scadă numărul total de angajaţi în următorii doi – trei ani, faţă de doar 10% la nivel global, şi doar 14% consideră că-şi vor mări numărul de angajaţi în urma robotizării, faţă de 20% la nivel global, impactul net per ansamblu fiind unul uşor negativ.

impactul automatizarii

Automatizarea va avea un efect diferenţiat asupra diverselor funcţiuni şi departamente din organizaţii. Din punct de vedere al rolurilor, cele mai vulnerabile la automatizare vor fi cele care vizează activităţi de rutină, sau cu valoare adăugată redusă pentru clienţii companiei. Spre exemplu, doar 5% dintre angajatorii români chestionaţi consideră că-şi vor creşte echipa din funcţiunea administrativă şi de suport, iar 14% anticipează scăderi, în timp ce referitor la funcţiunea de resurse umane, ponderea angajatorilor care prevăd creşteri este de 1%, dar alţi 5% preconizează că-şi vor scădea echipele de HR ca rezultat al automatizării. Mai mult de 1 din 3 angajatori (36%) se aşteaptă să-şi crească personalul din producţie, însă alţi 2 din 5 (41%) cred că în următorii doi-trei ani vor face reduceri de personal în această funcţiune, pe fondul automatizării. În schimb, transformarea digitală a organizaţiilor va necesita competenţe de IT, astfel încât 11% dintre angajatori preconizează că-şi vor mări departamentele de IT, şi numai 2% anticipează o micşorare a acestora, impactul net fiind pozitiv, de +9%.

impactul automatizarii

Robotizarea şi digitalizarea companiilor produc transformări profunde şi asupra necesarului de competenţe, se arată în raportul ManpowerGroup. Astfel, angajatorii pun din ce în ce mai mult preţ pe capacităţile specific umane, acestea fiind de natură să potenţeze utilizarea tehnologiei, în combinaţie cu cunoştinţele specifice profesiei şi cu abilităţile digitale.

Ce preţuiesc angajatorii

În ansamblu, angajatorii români preţuiesc cel mai mult colaborarea, organizarea muncii şi soluţionarea problemelor, peste 4 din 5 menţionând importanţa acestor abilităţi, pe care le consideră însă destul de rar întâlnite printre candidaţi, cele mai dificil de găsit fiind organizarea muncii (43%), comunicarea (42%) şi soluţionarea problemelor (40%). Există şi unele diferenţe între funcţiuni, atât în ceea ce priveşte topul abilităţilor necesare, cât şi al celor mai greu de găsit. Astfel, 93% dintre angajatorii din IT care preconizează creşteri ale forţei de muncă spun că pentru ei cea mai valoroasă abilitate este comunicarea, la egalitate cu organizarea muncii şi colaborarea. În schimb, comunicarea este deopotrivă şi abilitatea pe care o găsesc cu cea mai mare greutate la candidaţii pentru posturile vacante.

Raportul ManpowerGroup subliniază că Revoluţia Competenţelor va fi benefică pentru cei care deţin competenţele necesare şi căutate, ridicând însă probleme pentru cei ce au competenţe depăşite sau disponibile pe scară largă, în contextul în care automatizarea va influenţa nu atât dispariţia anumitor roluri, cât schimbarea conţinutului de activităţi şi competenţe necesare pentru aceste roluri.  

impactul automatizarii
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite