Ministrul Turismului: Toate agenţiile care vând pachete turistice vor fi verificate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Turismului, Mircea Dobre, a declarat sâmbătă, în urma şedinţei operative pe marginea subiectului Omnia Turism, că ANAF va finaliza în maximum două luni verificările asupra tuturor agenţiilor de turism care au avut legături cu Omnia Turism. Pe de altă parte, ANAT intenţionează să lanseze un fond de sprijin pentru turiştii afectaţi de Omnia Turism.

„Într-un termen foarte scurt, ANAF va începe un control în aşa fel încât să scoatem la iveală toate companiile ce au avut contract cu Omnia Turism şi au fost de bună credinţă. Toate acestea trebuie apărate şi chiar în instanţă trebuie stipulat acest lucru, pentru că orice agenţie, orice companie de genul acesta, are salariaţi şi nu trebuie să intre în insolvenţă sau în faliment", a spus Dobre, precizând că acest control se va derula la nivel naţional şi va fi finalizat într-o lună, maximum două.

„Această companie avea contracte cam pe tot teritoriul României şi asta înseamnă că toţi colegii din ANAF trebuie să se ducă... Mai sunt şi alte planuri de control ale instituţiei”, a afirmat Dobre.

Potrivit acestuia, ministerul va face tot ce este posibil pentru a acorda despăgubiri celor care au cumpărat pachete turistice prin Omnia Turism şi n u mai pot beneficia de ele. „Să vedem ce soluţii vom găsi în aşa fel încât, şi cu sprijinul ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism n.r) să despăgubim, şi să vedem dacă se pot recupera sume din ce a făcut fostul acţionar cu banii...", a explicat ministrul Turismului.

Ministrul a mai spus că a discutat şi cu oficiali ai ANPC pentru a vedea "ce paşi trebuie să facem", urmând ca întâlniri în acest sens să aibă loc şi săptămâna viitoare.

ANAT: Vom lansa un fond de sprijin pentru turiştii afectaţi în cazul Omnia Turism

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) va lansa un fond de sprijin pentru turiştii care au fost păgubiţi cu peste 1.000 de euro în cazul Omnia Turism, a anunţat sâmbătă preşedintele ANAT, Alin Burcea.

Cazul Omnia Turism este cea mai mare pagubă în turism de după Revoluţie, a anunţat miercuri ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, care a precizat că ANAF va face în perioda următoare un control la agenţia de turism.

Până în prezent, a fost calculată o pierdere totală de 7,4 milioane de euro, bani încasaţi deja de agenţie din 8.300 de pachete vândute pentru anul 2018, în valoare totală de circa 11,4 milioane de euro.

Burcea a anunţat măsura de a înfiinţa un fond de sprijin după ce a avut sâmbătă o întâlnire cu ministrul Turismului pentru a discuta despre măsurile care pot fi luate în acest caz.

”Să vedem câte agenţii au resurse, după această problemă foarte mulţi s-au decapitalizat. Vrem să strângem bani atât de mai membri ANAT care nu au probleme financiare, cât şi de la cei care doresc să contribuie, pentru a participa la un sprijin pentru turiştii ai agenţiilor membre ANAT care au fost păgubiţi cu peste 1.000 de euro”, a afirmat Burcea.

Burcea estimează că întreaga operaţiune va fi finalizată în termen de câteva luni, după ce vor fi lămurite problemele de ordin legal în acest caz. El a atras atenţia că unul din obiectivele asociaţiei este păstrarea încrederii clienţilor în agenţiile de turism, cazul Omnia Turism afectând întreaga industrie atât din punct de vedere financiar, cât şi la nivel de imagine.

Totodată, Burcea a lansat un apel către toate agenţiile care au avut contracte cu Omnia Turism şi au suferit pierderi să informeze asociaţia. Preşedintele ANAT a declarat că asociaţia a plătit bilete pe ruta Phuket-Singapore pentru turiştii din Thailanda ai Omnia Turism, aceştia având biletele din Singapore spre România plătite. Burcea estimează că aceştia se vor întoarce acasă în jurul datei de 25 octombrie.

Paguba produsă de Omnia Turism, cea mai mare de după 1990

Toate aceste discuţii au fost purtate în cadrul şedinţei operaţionale interministeriale convocată în urma crizei create de agenţia Omnia Turism. Paguba produsă de aceasta este cea mai mare de după Revoluţie, în condiţiile în care agenţia a vândut pachete de aproximativ 7,5 milioane de euro pentru anul 2018 unui număr de 8.500 de clienţi, iar pentru perioada 17 octombrie – 31 decembrie 2017 au mai fost încasaţi 433.000 de euro de la 202 turişti, a declarat miercuri ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre.

Acesta a precizat că Omnia Turism, companie prezentă pe piaţă din anul 1991, mai avea în conturi numai 30.000 de euro, iar ANAF va intra în control în această zonă pentru că în prezent nu poate preciza la cât se ridică paguba produsă bugetul statului. În prezent, sunt 244 de turişti plecaţi prin Omnia Turism, o parte dintre ei luând decizia să îşi plătească singuri cazarea.

Cazul Omnia Turism nu este însă singular. La începutul lunii august, agenţia de turism online Paravion a anunţat că va intra în procedura de insolvenţă, ca urmare a scăderii dramatice a afacerilor din Turcia. Alte agenţii cunoscute care nu au mai putut onora vacanţele cumpărate de turişti au fost Genius Travel, Mareea şi Funtrip World.

Mai mult de 20% dintre agenţii au capital negativ

357 de agenţii de turism de pe piaţa din România au capital propriu negativ, conform unei analize a companiei de asigurări Gothaer, pe baza datelor financiare disponibile pentru anul 2015, pentru 1.774 de agenţii de turism.

Potrivit specialiştilor, capitalul propriu negativ denotă un grad de îndatorare foarte mare al firmei, imposibilitatea acesteia de a-şi achita datoriile din fonduri proprii, astfel punându-se problema şi a continuităţii activităţii. Orice persoană interesată, cum ar fi furnizori, bănci, se poate adresa instanţei pentru a cere dizolvarea societăţii în acest caz.

Agenţiile cu capital propriu negativ reprezintă 20,12% din totalul agenţiilor analizate de compania de asigurări. La data de 19 mai 2017, conform informaţiilor disponibile pe site-ul Ministerului Turismului, numărul total de agenţii de turism cu licenţă valabilă (centralizate la nivel de CUI unic , fără a fi luate în calcul şi punctele de lucru/ anexele la licenţă) era de 2.095, numărul de agenţii cu licenţa radiată la cerere era de 51, iar numărul de agenţii cu licenţa retrasă se situa la 20.

Conform analizei Gothaer, citată de Agerpres, pe cele 1.774 de agenţii de turism cu date financiare disponibile pentru anul 2015, un număr de 262 de agenţii (14,77%) aveau rezultat din exploatare negativ, 255 de agenţii (14.37%) înregistrau rezultat net negativ, 518 agenţii (29,2%) aveau rezultat reportat negativ, 448 de agenţii (25,28 %) aveau un grad de îndatorare mai mare de 0,9, iar 1.019 agenţii (57,86%) aveau indicatorul de lichiditate curentă mai mare de 1,3.

82 de agenţii (4,62%) aveau o cifră de afaceri mai mare de 10 milioane lei. Agenţiile cu cifră de afaceri mai mare de 10 milioane lei reprezintă 85% din totalul cifrei de afaceri în sector.

Agenţiile pot vinde pachete turistice pe o perioadă maximă de 12 luni

Ca urmare a cazului Omnia Turism, Ministerul Turismului a anunţat că vor fi emise amendamente la această Ordonanţa 26 din 30 august 2017, prin care agenţiile de turism vor putea comercializa pachete turistice pe o perioadă de maximum 12 luni, vor putea desfăşura activităţi turistice doar în baza unui singur obiect de activitate, modificarea realizându-se într-un termen de timp rezonabil şi în mod obligatoriu toate agenţiile de turism din România vor avea în sarcină efectuarea auditului anual.

La sfârşitul lunii august, Guvernul a adoptat o ordonanţă care cuprinde o serie de măsuri menite să contribuie la protecţia turiştilor şi la întărirea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice. Astfel, „agenţiile de turism care îşi desfăşoară activităţile pe teritoriul naţional, care comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, au obligaţia să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenţia de turism se află în dificultate financiară, definită potrivit legii”.

În cazul în care în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, agenţia de turism asigură şi garanţii pentru repatrierea turiştilor. Sistemele de garantare a răspunderii agenţiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcţiona distinct sau asociat. Garanţia este efectivă şi acoperă costurile, inclusiv costurile estimate ale repatrierii. Suma asigurată şi modalitatea de organizare şi funcţionare a sistemelor de garantare se stabilesc prin ordin comun emis de Ministerul Turismului şi Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite