PreţCorectLaGaz. Asemănarea dintre contractele încheiate în franci şi contractele ce se vor încheia pe piaţa liberă de gaze

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pret Corect la Gaze

170.000 de clienţi vor încheia contracte de achiziţie gaze anul acesta, semnând clauze care vor devenii în câţiva ani, atât de împovărâtoare, încât vor face ca mulţi clienţi să nu poată să şi achite facturile. Atunci ca şi în cazul francului, instituţile vor da vina pe clienţi.

                 

Campania PretCorectLaGaze doreşte să preîntâmpine acest lucru şi va prezenta unele din aceste clauze.

Liberalizarea pieţei de gaze a clienţilor non-casnici a scos în evidenţă practici prin care furnizorii au impus clauze comerciale păguboase pentru clienţi, clauze care se reflectă în costul gazelor care diferă faţă de preţul din contract.

Clienţii non-casnici care au iniţiat negocieri cu furnizorii de gaze naturale, au avut în vedere negocierea preţului. Furnizorii care au definit profilul clientului au reacţionat rapid şi au făcut ofertat gaze la preţ „atractiv”, profitând de naivitatea clienţilor în interpretarea clauzelor contratului pus la dispoziţie de furnizor.

Astfel, o serie de „capcane” li s-au întins clienţilor, aducând costurile specifice cu gazele naturale peste preţul pe care clienţii l-au îmbrăţişat rapid.

Alături de manipularea capacităţii rezervate în sistemul de transport (despre care am scris), alte clauze sunt introduse în contractele de vânzare gaze pe care le vom evidenţia în continuare:

Programul de consum anual al clientului care devinde alături de capacitatea rezervată în sistemul de transport un element care permite furnizorilor să limiteze sau sisteze livrările, dar determină şi plata unor penalităţi de către consumator atunci când nu se respectă acest program, scumpind astfel gazele naturale. Clauzele abuzive nu constă în cuprinderea acestui program în contract, ci în modul cum acest instrument este folosit în defavoarea clientului. Astfel, unii furnizori şi-au impus dreptul de a refuza programele clientului şi doar programele lor să fie acceptate, clientul fiind pus în faţa de a plăti orice abatere de la un program care nu este al lui.

Alături de această situaţie, au fost impuse clauze, imposibil de aplicat de majoritatea clienţilor, nominalizarea lunară, nominalizarea zilnică, renominalizarea zilnică, dar care sunt lăsate a fi realizate exclusiv de client. Furnizorii ştiind că aceştia nu pot să le realizeze speculează şi taxează greşelile acestora.

Furnizorul şi-a trecut clauze prin care, fără preaviz, poate să limiteze sau să întrerupă furnizarea gazelor naturale dacă furnizorul a livrat şi clientul a consumat cantitatea prevăzută în Programul de consum. Cu alte cuvinte dacă se constată la mijlocul lunii că s-a depăşit programul de consum, furnizorul fără nici măcar să şi anunţe clientul poate să oprească livrarea. Scopul acestei clauze nu este  oprirea gazelor, este anunţul care va veni în plină iarnă şi va arăta că alternativa acestei situaţii este achiziţia unui gaz mult mai scump.

Preţuri atractive, dar cu clauze bine ticluite conduc la gaze scumpe.

Furnizorii pentru a şi proteja unii consumatori (consumatori care nu au negociat, acceptând preţuri mai mari) au pus în cârca altora o clauză prin care să se poată reduce livrările de gaze, în condiţiile în care este periclitată siguranţa şi integritatea sistemelor. În România nu există o legislaţie prin care să i se dea dreptul furnizorului să oprească gaze pe un astfel de motiv.

Furnizorii „şi-au tras o altă clauză” prin care ORICE impozite, taxe, poveri guvernamentale etc. care se referă la obiectul contractului de vanzare-cumpărare vor fi exclusiv suportate de către client. Mai mult clauzele stabilesc că la apariţia acestor sitiaţii contractul se consideră modificat de drept, fără a exista posibilitatea de a se negocia sau a se realiza contractul.

În schimb aceeaşi furnizori au avut grijă să impună o clauză prin care, dacă se întâmplă ca pe parcursul derulării contractului, dacă apar modificări pe piaţa gazelor naturale, furnizorul  are drept să modifice unilateral preţul gazelor. Totodată, în astfel de situaşii defavorabile furnizorului, acesta  are dreptul să denunţe unilateral contractul, pe când clientul are nevoie de acceptul furnizorului.

Mai mult în situaţia în care clientul doreşte să denunţe contractul, acestă se obligă să achite furnizorului:

  • toate costurile suportate de către furnizor, cu înmagazinarea gazelor naturale pentru client. Aceasta în condiţiile în care cantitatea înmagazinată pentru client este stabilită unilateral de furnizor, acesta putând să impună aproape orice valoare.
  • toate costurile legate de rezervarea capacitatii de transport în cazul nepreluarii integrale a capacitatii rezervate în sistemul de transport din momentul rezilierii şi până la finele anului gazier. Aceasta în condiţiile în care capacitatea rezervată în sistemul de transport pentru client este, de asemenea stabilită unilateral de furnizor.

Până şi termenul de forţă majoră a fost modificat şi adaptat de furnizorii în folosul lor, protejânu-se astfel de o serie de evenimente care, iar fi fost imputabile.

Lipsa implicării instituţilor în campanii masive de informare şi lipsa conştientizării clienţilor, ne va aduce într-o situaţie similară contractelor de împrumut în franci, iar privirea retrospectivă este tardivă.

Campania Preţ Corect La Gaze, doreşte să prevină lamentările viitore ale clienţiilor şi instituţiilor, prin semnalele de alarmă pe care le trage prin platformele:

Facebook https://www.facebook.com/PretCorectLaGaz?ref=hl

Twiter: https://twitter.com/PretCorectLaGaz

Blogurile: www.dumitruchisalita.ro, www.adevarul.ro, www.enpg.ro, www.energy-center.ro, www.energynomics.ro, www.bizenergz.ro, www.contributors.ro, www.adevarulfinaciar.ro

Începând cu acest număr gasiţi materialele campaniei Preţ Corect La Gaze şi în limba engleză:

http://romaniascout.ro/category/fair-gas-prices/

       

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite