Vânzările de centrale termice au crescut de 20 de ori în 20 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
13 judeţe sunt debranşate complet de la sistemul de încălzire centralizat
13 judeţe sunt debranşate complet de la sistemul de încălzire centralizat

Creşterea continuă a preţului energiei termice, problemele constante ale sistemelor de încălzire centralizate la nivel naţional, dar şi dorinţa de a nu mai depinde de un sistem centralizat au dus la debranşarea a peste 1,25 de milioane de locuinţe. În aceste condiţii, Ariston România a raportat o creştere de 20 de ori pentru centralele termice, în ultimii 20 de ani.

În prezent, 13 judeţe din România (Alba, Mureş, Maramureş, Bistriţa Năsăud, Satu Mare, Ialomiţa, Ilfov, Brăila, Caraş Severin, Neamţ, Dâmboviţa, Olt, Sălaj) nu mai depind de sistemul centralizat de încălzire, folosind un echipament independent de încălzire. La polul opus se află Capitala, unde peste 60% dintre locuinţe depind încă de sistemul centralizat (circa 560.000 de locuinţe branşate).

Cererea tot mai mare de echipamente de încălzire individuale a pornit din cauza problemelor apărute CET-uri, dar şi din dorinţa de a dobândi un grad ridicat de confort şi independenţă, susţin reprezentanţii Ariston, lideri pe piaţa locală de centrale termice. Compania a raportat azi o creştere de 20 de ori a vânzrărilor, faţă de 1998, anul intrării brandului pe piaţa românească. 

„Debranşările de la sistemul centralizat în favoarea unei soluţii independente şi mai eficiente, prin instalarea unei centrale termice, au susţinut o bună parte din creşterea pieţei. Dar, dacă în trecut, majoritatea vânzărilor erau destinate locuinţelor debranşate de la sistemul centralizat, în prezent ponderea segmentului de înlocuiri a crescut considerabil, ajungând la un nivel de cca. 50% din totalul vânzărilor. În ceea ce priveşte perioada următoare, piaţa de profil va continua să crească cantitativ, dar mai ales valoric, susţinută fiind de construcţiile de locuinţe noi, precum şi de înlocuirile tot mai dese ale echipamentelor de încălzire mai vechi, care nu dispun de tehnologii noi şi eficienţă ridicată precum gamele actuale”, a declarat Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston Thermo România.

Cele mai mari creşteri raportate la preţul gigacaloriei sunt, potrivit acestuia, în judeţele Vâlcea, Vrancea şi Prahova, cu 63%, 40%, respectiv 39% în 2017 faţă de 2012. Drăguleanu a precizat că preţul căldurii este, pentru cei care folosesc o centrală termică, mai mic cu aproximativ 18% faţă de preţul de facturare CET. Dacă se ia în calcul preţul de producţie CET, atunci diferenţa este de 43%. 

Criterii de achiziţie 

Românii nu mai sunt atât de preocupaţi de preţul de achiziţie, arată un studiu realizat de companie. Astfel, la primele achiziţii, respectiv la începuturile dezvoltării pieţei locale de centrale termice, preţul era criteriul principal de achiziţie, în proporţie de aproape 40%, iar eficienţa, randamentul şi consumul erau următoarele criterii de alegere, însumând 25. În 2018, criteriile principale de cumpărare s-au schimbat, iar eficienţa, serviciile post-vânzare şi noile tehnologii se află pe primele locuri. 

De asemenea, marca rămâne o constantă atunci când se cumpără un echipament de încălzire, fiind în continuare un element luat în calcul în decizia finală. „Noii clienţi sunt mai puţin preocupaţi de costurile iniţiale de achiziţie şi mai mult de perioada de amortizare a investiţiei, preferând să investească într-un produs mai scump, dar cu o perioadă mai lungă de viaţă şi un consum redus, ce asigură facturi mai mici şi care aduce un confort sporit”, a mai precizat Drăguleanu.

Acesta a mai adăugat că investiţia medie într-o instalaţie completă este de aproximativ 8.200 de lei, amortizarea investiţiei realizându-se în 3-6 ani. 

Pentru Ariston, 50% din vânzări sunt reprezentate de piaţa de înlocuire, fapt care scade presiunea asupra noilor clienţi. În ceea ce priveşte noile achiziţii, 20% din acestea provin din zona debranşărilor. 

20% din vânzările globale ale Ariston sunt realizate în Europa de Est, în timp ce 43% se duc către Europa de Vest. În  ţara de origine, se realizează 11% din vânzări. În ultimii doi ani, compania şi-a consolidat poziţia pe piaţă prin achiziţia unor jucători importanţi de pe piaţa din SUA şi din Danemarca. 

Anul trecut, Ariston România a raportat  vânzări de 43,5 milioane de euro, o creştere de 30% faţă de 2016. Ca număr de centrale vândute, numărul acestora a crescut de la 410.000 unităţi în 2002 la 2,2 milioane în 2016, adică o creştere de peste 400%. Conform estimărilor Ariston, în prezent parcul instalat de centrale termice a ajuns la circa 2,4 milioane de unităţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite