Au apărut rezultatele testelor PISA pe 2015. România se clasează din nou pe un loc ruşinos: 48 din 72. Adolescenţii bulgari sunt mai descurcăreţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Elevii români au în continuare dificultăţi să citească şi să înţeleagă un text, iar la matematică nu pot rezolva decât exerciţii de bază. Aşa arată rezultatele la ultimele teste PISA care s-au susţinut anul trecut. Mai exact, România s-a clasat pe locul 48 (din 72) sub Bulgaria şi Ungaria. Asta în condiţiile în care în anul 2012, ne-am aflat pe locul 45 din 65 de ţări. Cât îi priveşte pe cei mai buni adolescenţi, aceştia sunt în Singapore.

Studiul PISA 2015 a evaluat aproximativ 540.000 de elevi din 72 de ţări şi economii la Matematică, Lectură şi Ştiinţe. Accentul a fost pus pe Ştiinţă, potrivit OECD. Scorul României la Ştiinţe, domeniul pe care s-a pus accent la ultimele testări, este de 435 faţă de scorul mediu al ţărilor OECD, 493, şi faţă de cel mai bun scor, cel al singaporezilor care a fost de 558. La partea de Citire, România a acumulat 434 de puncte, iar la partea de Matematică 444 de puncte.

Sub România s-au plasat Cipru, Moldova, Albania, Turcia.

   

Cele mai bune rezultate au fost obţinute de elevii din Singapore, Japonia şi Estonia. 

Testarea internaţională se desfăşoară o dată la 3 ani şi arată nivelul elevilor de 15-16 ani la matematică, citire şi ştiinţe. Scopul acestor teste este de a verifica modul în care copiii pot aplica informaţiile pe care le primesc la şcoală la lumea reală. Asftfel, de exemplu, PISA nu măsoară dacă un copil ştie tabla înmulţirii, ci ce ştie el să facă cu ea.

Concret, programul OECD-PISA nu testează "discipline", pentru că nu urmăreşte eficienţa în performarea unui anumit curriculum, ci evaluează în ce măsură elevii aflaţi către finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de baza esenţială atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii.

Circa 42% din elevii de 15 ani, analfabeţi funcţional

Aproximativ 42% din elevii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţional, arată un studiu al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale. Deşi ştiu să citească, elevii nu reuşesc să înţeleagă textele, susţin experţii care atrag atenţia că aceasta este o consecinţă a faptului că programele şcolare sunt în continuare prea stufoase, elevii fiind obligaţi să memoreze informaţiile, nu să analizeze textele.

„Nu aş vrea să spun la modul general că principala cauză este calitatea sistemului educaţional românesc. Însă este cert o problemă a modului în care încă se predă. Profesorul transmite cunoştinţe şi atât. Sunt multe cunoştinţe, sunt profesori care nu ştiu să citească, există frică din partea profesorului de a da elevului ocazia să creeze şi nu în ultimul rând faptul că, în special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci ştiinţă. (…) Eu predau şi economie, la liceu, şi dacă le cer să îmi dea definiţia pentru viteza de rotaţie a banilor, care e o definiţie foarte complexă şi urâtă, din zece elevi, 11 ştiu să reproducă definiţia mai bine decât o fac eu. Dar dacă le cer să dea un exemplu simplu, nu ştiu să facă acest circuit şi nu înţeleg, deşi ei ştiu definiţii, clasificări, vorbesc în sintagme şi ştiu eseuri la Limba Română”, a declarat Sorin Spineanu-Dobrotă, Şef Serviciu Examene şi Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale, la lansarea studiului, în luna noiembrie a acestui an

Următoarea testare PISA va fi în 2018, iar recomandarea OECD este ca, atunci, toate ţările participante să administreze testarea computerizat. "În acest moment nu există prevederi pentru administrare on-line. În PISA 2015 se estimează că aproximativ 60% dintre ţările participante administrează testarea computerizat", explica anul trecut Ministerul Educaţiei. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite