Consultare on-line privind vacanţele şcolare. Opinia specialiştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vacanţa de vară şi cea de iarnă ar trebuie să fie echilibrate ca durată, iar vacanţa intersemestrială nu este necesară. Acestea sunt primele concluzii ale specialiştilor ca răspuns la consultarea publică cu privire la structura anului şcolar 2018-2019, lansată de Ministerul Educaţiei. Părinţii, profesorii şi elevii îşi pot exprima opţiunile prin răspunderea la un chestionar. Acesta însă poate fi folosit doar într-un mod limitat.

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Părinţilor Iulian Cristache este de părere că anul şcolar începe prea târziu. „Şcoala ar trebui să înceapă la începutul lunii septembrie şi să nu se termine mai târziu de 15 iunie deoarece cam de pe atunci începem să avem valori termice foarte ridicate. Nici Bacalaureatul nu ar trebui să se dea când sunt acele călduri insuportabile. Dacă examenul s-ar desfăşura la începutul lunii iunie, ar fi mult mai prielnic pentru elevi. Un alt lucru pe care ar trebui să îl avem în vedere este scoaterea vacanţei intersemestriale. Să ne gândim aşa: elevul are o vacanţă de trei săptămâni în perioada sărbătorilor de iarnă, iar la mai puţin de o lună are iar o vacanţă, de o săptămănă. Nu mi se pare cel mai echilibrat calendar. Tocmai de aceea, este nevoie de o dezbatere reală pe acest subiect între părinţi, elevi şi profesori astfel încât să găsim varianta cea mai potrivită“, spune Cristache.

La noi anul şcolar are 35-36 de săptămâni, pe când În Germania sau Anglia, anul şcolar cuprinde peste 40 de săptămâni.

La rândul său, Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei „EDU CER“, spune că lansarea acestei dezbateri este binevenită. „ Este o premieră din partea Ministerului Educaţiei. Să sperăm că vor ţine într-adevăr cont de sugestiile respondenţilor. La ora actuală, sunt prea puţine săptămâni de şcoală. La noi, anul şcolar are 35-36 de săptămâni, pe când în Germania sau Anglia anul şcolar cuprinde peste 40 de săptămâni. Totodată, în aceste ţări, în timpul verii, se pune mai mult accent pe practică.

Cred că vacanţa de vară şi de iarnă ar trebui să fie mai echilibrate. Cu alte cuvinte, am putea tăia câteva săptămâni din prima şi să creştem durata celei de a doua vacanţe. Astfel, s-ar scădea din perioada de silire a copiilor de a merge la şcoală prin nămeţi sau alte condiţii meteo dificile. În plus, s-ar aplica şi o scădere a costurilor pentru facturile la căldură. Să încălzeşti o întreagă unitate de învăţământ presupune nişte costuri subtanţiale“, afirmă specialistul.

Care sunt propunerile Ministerului Educaţiei

Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) organizează timp de o săptămână, în perioada 18-24 ianuarie 2018, o consultare, prin intermediul unui chestionar online, privind structura anului şcolar 2018-2019. Întrebările sunt legate de numărul de săptămâni pe care ar trebui să îl aibă viitorul an şcolar, cât şi de intervalul şi durata vacanţelor.

Astfel, dacă anul şcolar curent a început în data de 11 septembrie, respondenţilor li se oferă ca variante pentru anul 2018-2019 data de 10 septembrie, 17 septembrie sau altă variantă (unde se oferă spaţiu de completare).

Cea de a doua întrebare este cu privire la perioada vacanţei de iarnă. Aceasta a durat trei săptămâni în iarna dintre 2017-2018. Pentru anul viitor, Ministerul Educaţiei propune fie să rămână aceeaşi durată, fie reducerea la două săptămâni sau altă durată.

Următoarea întrebare este legată de intervalul în care ar trebui să fie vacanţa de primăvară. Astfel, dacă în acest an este între 31 martie-10 aprilie, propunerile de anul următor sună aşa:

- Sâmbătă, 20 aprilie-Miercuri 1 mai

- Sâmbătă, 13 aprilie- Miercuri 1 mai

- Sâmbătă, 20 aprilie- Duminică 5 mai

- Altă variantă

A patra întrebare este cu referire la necesitatea vacanţei intersemestriale: „În ce măsură este necesară o vacanţă intersemestrială?“ Aici variantele de răspuns sunt: „deloc“, „în mică măsură“, „în mare măsură“, „obligatorie“.

Ultima întrebare este privitoare la numărul de săptămâni pe care ar trebui să îl aibă un an şcolar. În prezent, structura anului şcolar cuprinde 35 de săptămâni. Pentru anul următor, reprezentanţii instituţiei iau în calcul şi varianta cu 34 de săptămâni, 36 de săptămâni sau altă opţiune.

Chestionarul impune limite respodenţilor

Problema cu chestionarul realizat de Ministerul Educaţiei este că nu poate fi folosit de două ori de pe acelaşi calculator sau telefon. Spre exemplu, dacă într-o familie există un singur calculator, iar membrii acesteia nu au un telefon inteligent sau un laptop, doar o singură persoană din familie îl va putea completa: unul dintre părinţi sau elevul.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite