Inspectorii şcolari, somaţi de Consiliul elevilor: „Nu există niciun raport de subordonare”

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar dacă în continuare este o structură consultativă a Ministerului Educaţiei Naţionale şi nu are un statut juridic propriu, Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) reuşeşte să pună piciorul în prag. Spre fericirea elevilor pe care îi reprezintă şi spre binele democraţiei şcolare, CNE se delimitează de relaţia de subordonare pe care inspectoratele şcolare tind să o imprime elevilor din fruntea consiliilor judeţene ale elevilor (CJE).

E reconfortant pentru mine, student şi fost reprezentant al elevilor la nivel judeţean în urmă cu vreo 5 ani, să văd că la vârful Consiliului Naţional al Elevilor se află astăzi tineri care nu fac blaturi cu autorităţile locale şi centrale, care chiar îşi dau silinţa să îşi reprezinte colegii şi care au curajul de a spune lucrurilor pe nume atunci când este cazul.

În trecut, am avut mari îndoieli cu privire la Vlad Ştefan, actualul preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor. Asta pentru că îl vedeam foarte apropiat de puterea locală de la Braşov, chiar editând la un moment dat un ziar împreună cu prefectul de la acea vreme. În fine, poate că era un exerciţiu de transparenţă şi nu l-am înţeles eu bine atunci.

Important este prezentul. Preluând CNE-ul de la Vlad Ştefan este, începând cu vara trecută, noul preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor. Astăzi, după ce el a participat la videoconferinţa organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale cu reprezentanţii inspectoratelor şcolare judeţene, a povestit cum a fost la întâlnire, sărindu-mi în ochi primul subiect abordat. Acesta face referire la relaţia ISJ-urilor cu reprezentanţii elevilor care, conform preşedintelui CNE, Vlad Ştefan, aceasta trebuie să se îmbunătăţească:

„Nu există niciun raport de subordonare, ci doar un parteneriat menit să sprijine actul educaţional. I-am rugat încă o dată pe inspectorii generali să încerce să rezolve problemele sau solicitările elevilor, neîncercând să ascundă adevăratele probleme de fond, pe principiul «lasă că merge şi aşa». Am înţeles că informaţia a deranjat pe foarte mulţi domni inspectori... ne dăm cu toţii seama de ce.”

Ei bine, despre asta e vorba. Tinerii trebuie să spună ce îi nemulţumeşte, indiferent dacă poziţiile lor argumentate sunt menite să îi deranjeze pe cei care consideră că au vreun soi de autoritate asupra elevilor. Da, CNE-ul este, din păcate, o structură care se află în ograda Ministerului Educaţiei Naţionale, dar asta nu înseamnă că trebuie mânată la nivel central de minister sau la nivel local de ISJ, ci tratată ca pe un partener de dialog. Şi da, dialog trebuie să fie mai ales în situaţia în care elevii semnalează problemele din teritoriu celor care conduc inspectoratele şcolare judeţene.

La videoconferinţa de astăzi s-a mai discutat despre olimpiadele şcolare (care, în viziunea elevilor, trebuie regândite deoarece „nu s-a înţeles ce înseamnă cu adevărat meritocraţia şi plus-valoarea”), despre simulările din această perioadă, dar şi despre bursele şcolare pentru care CNE, împreună cu asociaţiile elevilor, poartă discuţii atât la nivelul ministerului, cât şi în Parlamentul României.

Chiar sper ca CNE-ul să rămână la nivelul setat de Horia în anii trecuţi şi, de ce nu, să devină o structură cu personalitate juridică, adică independentă de Ministerul Educaţiei Naţionale, lucru care nu se poate face decât prin înfiinţarea de asociaţii ale elevilor la nivel local. La Bacău şi Constanţa există deja, deci modelul doar trebuie preluat şi implementat în cât mai multe judeţe din ţară.

Succes!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite