Studiul Ministerului Educaţiei: Peste 70% din părinţi şi elevi consideră că temele pentru acasă sunt obositoare şi stresante

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 70% dintre părinţi şi elevi consideră că temele pentru acasă sunt obositoare, monotone, dificile şi stresante. Cel puţin acestea sunt rezultatele studiului cu privire la rolul temelor, lansat de Ministerul Educaţiei.

Studiul mai precizează că cei mai mulţi dintre respondenţii chestionarului recunosc faptul că temele sunt utile pentru elevi pentru a întări ceea ce s-a predat la clasă, dar că sunt mult prea repetitive, monotone şi dificile. Elevii şi părinţii îşi doresc teme diferenţiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ şi eventual în echipă.

De asemenea, rezultatele raportului arată că între 75-80% dintre elevi şi părinţi consideră că temele consumă mare parte din timpul liber al copiilor. Un alt efect negativ face referire la faptul că acestea conduc la nelinişte, îngrijorare sau chiar stres. Această afirmaţie este susţinută cu prioritate de către părinţi (70,7%) şi de către elevi (67,8%), fiind în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare.

În privinţa adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă şi timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt împărţite. O parte dintre profesori consideră că temele trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate sau timpul necesar efectuării acestora. La polul opus se situează dascălii care cred că această chestiune trebuie să fie gestionată numai de ei, în funcţie de particularităţile clasei la care predau. Aceştia văd o astfel de reglementare ca pe o constrângere a libertăţii de acţiune a profesorilor. Recomandările respondenţilor susţin şi acordarea unei atenţii speciale nu doar tehnicilor de învăţare independentă, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini, ci şi tehnicilor de lucru în echipă, care ajută la dezvoltarea competenţelor de comunicare, negociere, management al timpului etc.

Alte propuneri vizează nevoia de stabilire a unor teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, tradiţionale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viaţa reală (proiecte, machete), diferenţierea între teme zilnice şi teme cu termen mai lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar, semestrial) pentru formarea/dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor elevilor legate de managementul timpului, a responsabilităţii etc. La studiu au participat 70.952 de respondenţi, dintre care 27.383 părinţi (84%-mame), 32.786 de elevi şi 10.783 de cadre didactice din toate judeţele ţării.

Studiul integral şi sinteza de cercetare sunt disponibile pe site-ul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei: http://www.ise.ro/temele-pentru-acasa-raport-de-consultare-nationala.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite