Ne arată străinii cum să organizăm o competiţie naţională - Ministerul Cercetării e incapabil

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
eea

După ce Ministerul Cercetării ne-a obişnuit cu „balcanismele“ sale când vine vorba de organizarea unei competiţii naţionale de proiecte, EEA Grants - Proiecte Colaborative de Cercetare, organizate de Norvegia, Islanda şi Liechtenstein în România, pe banii lor, contrastează puternic, aducând un aer vestic la toate capitolele.

EEA Grants - Proiecte Colaborative de Cercetare fac parte din contribuţia celor 3 state membre ale Spaţiului Economic European (EEA) pentru statele mai puţin dezvoltate ale UE. Deci sunt banii contribuabililor din statele respective, investiţi în România, ca parte a acordurilor de aderare la spaţiul EEA.

Modul în care a fost organizată ultima competiţie EEA Grants este ca o palmă dată pe obrazul (gros) al Ministerului Cercetării. De la folosirea evaluatorilor străini (inclusiv folosirea limbii engleze pentru depunerea proiectelor), la existenţa unui Comitet de Program cu atribuţii clare, respectarea şi chiar devansarea termenelor privind desfăşurarea competiţiei, transparenţă maximă şi la alegerea unui operator de program detestat de mecişti, totul respiră un aer vestic în această competiţie. Ne arată că se poate şi în România organiza o competiţie cinstită de proiecte de cercetare şi cu buget consistent (fiecare din proiectele câştigătoare primesc aprox. 1,5 milioane EUR). 

Punem mai jos în oglindă principiile şi practicile care stau la baza organizării competiţiilor naţionale de proiecte de cercetare în Minister şi respectiv cele 3 state EEA, în speranţa că meciştii vor înţelege câte ceva chiar şi în ultimul ceas:

Operatorul de program ales

MCI: are 3 operatori de program, dar prin modificările de anul trecut la legea cercetării a scos pe linie moartă UEFISCDI– probabil că aceasta nu direcţiona cum trebuie şi mai ales, cui trebuie, banii primiţi de la Minister. Între timp, Institutul de Fizică Atomică a fost desemnat operator de program pentru proiecte în colaborare cu Agenţia Universitară a Francofoniei. Înainte de asta, Agenţia Spaţială Română a coordonat o competiţie în cadrul proiectului DANUBIUS-RI.

EEAa ales ca operator de program tocmai UEFISCDI. Măi să fie! Ce ţi-e şi cu soroşiştii ăştia ... 

Formarea echipelor de cercetare

MCI: Ultima competiţie majoră de proiecte din cadrul Programului Naţional de Cercetare 2014-2020, ce implică echipe de cercetători din mai multe instituţii (şi anume Proiecte de finanţare a excelenței în CDI), a fost lansată anul trecut, având termen de depunere două săptămâni. În acest interval cercetătorilor li s-a cerut să scrie proiecte de câte 8 milioane de lei.

EEA: competiţia EEA Grants - Proiecte Colaborative de Cercetare (unde bugetul maxim al unui proiect a fost de 1,5 milioane EUR, deci similar cu cel acordat de MCI) a fost lansată concomitent cu cea de Mobility Grants, în luna aprilie 2018 – adică mai mult de 5 luni până la termenul de depunere al proiectelor. Aşadar, în vederea stimulării formării de echipe solide şi competitive, au fost alocate fonduri prin care echipele din cele 4 state s-au vizitat reciproc, au stat la masă şi au pus lumea la cale înainte de a intra în competiţie. 

Cine girează şi coordonează ştiinţific programul?

MCI: se bazează pe nişte consilii consultative din subordine, pe care ministrul le rade rapid printr-o ţidulă dacă nu-i mănâncă din palmă, sau, fiind consultative, nici măcar nu le bagă în seamă. A se vedea activitatea (inexistentă) a CNCS (Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice) şi CCCDI (Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare-Inovare), rase şi repopulate în 2017 de ministrul Valeca, la 4 luni după ce fuseseră numiţi membrii pentru un mandat de 4 ani. Atât de bine funcţionează mecanismul încât, spre exemplu, CNCS a livrat MCI o listă de potenţiali evaluatori de proiecte, iar acesta din urmă i-a avizat, fără ca cei nominalizaţi să fi îndeplinit măcar criteriile minime de eligibilitate prevăzute în pachetul de informaţii aferent competiţiei Tinere Echipe 2016. 

EEA: foloseşte un Comitet de program compus din 5 personalităţi ştiinţifice + 2 membri supleanţi. Realizările ştiinţifice ale acestora sunt enumerate în dreptul numelui (cu poză, dacă mai contează şi asta). Cei 5+2 garantează cu numele şi reputaţia lor că programul este implementat şi dus la bun sfârşit în conformitate cu bunele practic internaţionale. Cei 5+2 nu-şi pot delega atribuţiile şi sunt înlocuiţi doar în urma unei demisii sau decesului. Ei supervizează întreg procesul de evaluare iniţială, intermediară şi finală.  

Evaluatorii

MCI: ţine morţiş să ne facă unici în rândul statelor vestice prin încăpăţânarea de a utiliza evaluatori naţionali, ajungând la situaţii ridicole, mustind a conflicte de interese, ca în cazul competiţiei PCCDI 2017 (Proiecte în Consorţii CDI), când celor care au aplicat li s-a permis să şi evalueze, ba mai mult, au fost cazuri de soţ aplicant şi soţie evaluatoare. Evident, limba în care cercetătorii români sunt nevoiţi să se exprime este româna, pentru ca experţii evaluatori să înţeleagă ce şi cum, şi să nu uităm... pentru ca agenturili străine să nu aibă acces la ideile minţilor luminate din România. 

EEAevaluatorii internaţionali au fost aleşi exclusiv din afara celor 4 state implicate (România, Norvegia, Islanda şi Liechtenstein), fiind obligatoriu localizaţi în instituţii gazdă din afara acestora. Limba de depunere a proiectelor a fost engleza

Calendarul competiţiei

MCI: v-am provocat în urmă cu ceva timp să numiţi o singură competiţie de proiecte pentru care calendarul a fost respectat. Reînnoim această provocare! Şi până vă gândiţi, vă reamintim că MCI a reuşit performanţa de a finaliza competiţii de proiecte lansate în vara-toamna lui 2016, abia în toamna lui 2018, timp în care s-au perindat pe la cârma Cercetării nu mai puţin de 5 miniştri + secretarul de stat tehnocrat care a lansat competiţiile.

EEAcalendarul competiţiei a fost respectat. Proiectele ajung în faza de contractare în interval de 6 luni de la lansarea competiţiei. Simplu.

Concluzia este simplă, pentru cine are ochi să vadă şi urechi să audă: în România se poate organiza o competiţie naţională de proiecte în conformitate cu bunele practici internaţionale, acestea incluzând, la modul minimal:

1.    Evaluatori internaţionali.

2.    Transparenţă în evaluare.

3.    Respectarea ghidului aplicantului/pachetului de informaţii.

4.    Alegerea adecvată a unui operator de program, acesta având sarcina de a implementa un set de reguli stabilit de un grup de experţi, care girează cu numele şi reputaţia lor buna desfăşurare a întregului proces, de la evaluare până la finalizarea programului.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite