Final de Oscar Weekend... înainte de Oscar (Ceremony)

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oscar Weekend

Duminică, 20 ianuarie, este ultima zi în care Voodoo Films îi invită pe cinefili la Sala Elvire Popesco, ca să vadă mare parte din ce au considerat juriile competiţiilor internaţionale a fi fost mai bun în 2018.

De ce e important un eveniment care adună loalaltă filmele premiate la Cannes, Veneţia şi la alte festivaluri şi care bat la poarta categoriei „Cel mai bun film într-o limbă străină“, de la ediţia a 91-a a Oscarurilor, care va întinde covorul roşu la Hollywood, pe 24 februarie 2019?  

Întâi, pentru că, dacă ai capacitatea şi voinţa, poţi urmări în trei zile ceea ce ar trebui să aştepţi sau să cauţi apoi, într-o reţea de distribuţie ce caută mai curând profitul adus de blockbusterele americane, decât câştigul modest, generat de filmul de artă.

Apoi, pentru că intri în atmosfera acestui tip de evenimente care creează un spirit al lor, capeţi sentimentul că aparţii unui grup intelectual, care presupui că are căutări şi aspiraţii, nevoi spirituale similare cu ale tale, ceea ce nu e puţin lucru, în condiţiile unei societăţi atomizate, împinse cu strategie pe calea dezbinării totale.

Sigur că o parte din peliculele prezentate la Oscar Weekend vor intra chiar în programul de film al primitoarei săli Elvire Popesco, în zilele următoare, ca şi la alte cinematografe încă sprijinite prin fonduri comunitare europene, pentru susţinerea distribuţiei filmului european şi de artă, aşa că dacă le rataţi la final de săptămână, mai aveţi o şansă de a vă întâlni cu ele, dar poate că nu într-o atmosferă de interes colectiv, cum se întâmplă în cazul evenimentelor şi al festivalurilor.

Duminica de Oscar începe în forţă, cu Shoplifters, care i-a adus regizorului Hirozaku Kore-eda, râvnitul premiu Palme d’Or, la Festivalul de Film de la Cannes, în 2018.  Experimentatul regizor, care şi-a început cariera ca documentarist în televiziune, înainte de a face schimbarea cu platourile cinematografice, a reflectat mai mulţi ani la câte răspunsuri posibile are întrebarea: Ce este o familie?, o tema ce l-a preocupat şi în pelicula Like Father, like Son, cu care a câştigat în 2013 Premiul Juriului, tot la Cannes.

Dar din lumea oamenilor de afaceri bogaţi, de acum cinci ani, regizorul coboară în O afacere de familie, la nivelul cel mai de jos al societăţii, acolo unde supravieţuirea nu este posibilă decât prin micul furt sistematic, din magazine. O meserie pe care fiecare nou membru al familiei, adoptat sau nu, trebuie s-o înveţe.

Frumuseţea acestei poveşti este maniera delicată, în care spectatorul este lăsat să descopere treptat că, sub aparenţa de linişte a unei familii nevoiaşe obişnuite, se ascund legături şi secrete pe care viaţa de zi cu zi le-a relegat în teritoriul memoriei inavuabile, pentru a putea continua firul existenţei.  Este în acest film o mare încărcătură de umanism şi de încredere în natura bună a omului, indiferent de dificultatea circumstanţelor: căci cărui om sărac i-ar trece prin cap să mai aducă la masă o gură de hrănit, chiar dacă ea aparţine unei copile abandonate de nişte părinţi abuzivi? Familiei de şuţi îi trece prin cap, pentru a salva un copil destinat pierzaniei. Şi a-i reda şi fetiţei, ceea ce ei, în ciuda vieţii lor precare, nu au uitat să facă: să privească cu bucurie şi speranţă spre bolta încărcată de stele.

La a 91-a ediţie a Premiilor Oscar, Ungaria a înscris drama Sunset, sperând să repete astfel succesul din 2015, de a câştiga Oscarul pentru film străin (atunci a luat şi Golden Globe, şi BAFTA), cu filmul Son of Saul, al aceluiaşi regizor László Nemes. Am văzut pelicula în octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest, dar aşteptările nu mi-au fost confirmate: această dramă cu iz de romantism revoluţionar, având în centru o tânără ce se maturizează pe fundalul schimbărilor politice majore din preajma primului război mondial, mixează comploturile anarhiste cu murdarele aranjamente de business, fără a reuşi să creioneze portrete puternice, ci redând, într-o manieră destul de confuză, imaginea unei epoci aflate în disoluţie. Prea puţin şi prea nestructurat, pentru intenţiile scenariului!

Dar despre filmele pe care le-am văzut la Oscar Weekend şi care vor intra în distribuţie în viitorul apropiat, în următoarele notaţii de festival!

Duminică, 20 ianuarie

13:00   O afacere de familie, de Hirokazu Kore-eda (2h 01 min), Japonia
15:30   Capharnaüm, de Nadine Labaki (2h 01min), Liban
17:45   Sunset, de László Nemes (2h 22min), Ungaria
20:30   Border, de Ali Abbasi (1h 48min), Suedia

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite