Membru CNA, despre planul ministrului Culturii privind cinematografia: A colecta bani din zona audiovizuală este o gravă eroare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministrul Culturii Corina Şuteu consideră cinematografia o urgenţă în mandatul său FOTO Eduard Enea
Ministrul Culturii Corina Şuteu consideră cinematografia o urgenţă în mandatul său FOTO Eduard Enea

Valentin-Alexandru Jucan, membru în Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), consideră că a colecta sume de bani din zona audiovizuală pentru fondul destinat cinematografiei este o gravă eroare şi şi-a exprimat în mod public dezaprobarea faţă de proiectul de Ordonanţă de Urgenţă propus de ministrul Culturii Corina Şuteu.

Ministrul Culturii Corina Şuteu a fost chemată marţi în Comisia de Cultură şi Media a Senatului pentru a discuta pe marginea Ordonanţei de Urgenţă cu privire la completarea şi modificarea OG 39/2005 privind cinematografia şi despre priorităţile legislative pe care le are pentru următoarele luni. Senatorii i-au cerut ministrului şi echipei de consilieri să facă precizări punctuale cu privire la modificările aduse acestui proiect de lege. Transferarea a 1% din cifra de afaceri a furnizorilor de internet fix şi mobil pentru cinematografie a suscitat multe nemulţumiri, iar preşedintele Comisiei, Georgică Severin, a numit aceasta „o taxă inechitabilă“. Ministrul Culturii a recunoscut în faţa comisiei că nu a luat în calcul efectul pe care îl va avea această propunere asupra radiodifuzorilor. Mai multe detalii aici

Într-un comunicat de presă, Valentin Jucan precizează că acest proiect este o greşeală atât din punct de vedere a deciziei în sine, cât şi din punct de vedere procedural. 

„Aprobarea de către Guvernul României a proiectului de Ordonanță de Urgență în forma prezentată pe site-ul Ministerului Culturii, pentru așa-zisa dezbatere publică, ar însemna încălcarea prevederilor Constituției, ale Legii privind transparența decizională în administrația publică, a celei privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, precum și a OUG privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat“, susţine Jucan, citat şi de News.ro.

Membrul CNA a adăugat că aprobarea proiectului ar mai însemna şi „instituirea unei reglementări lipsite de coerență, plină de contradicții în chiar textul proiectului, care nu ar putea fi aplicată şi ar genera blocarea sistemului existent în domeniul sprijinului acordat pentru dezvoltarea cinematografiei românești, pentru scenariști, producători, regizori, distribuitori și exploatanți de film, sprijin prevăzut și acordat, potrivit legislației în vigoare, din Fondul cinematografic, fond pentru a cărui constituire și colectare statul român nu contribuie.“

„Soluţii vagi, cu un caracter de imprecizie“

Jucan crede că între principalele probleme pe care le ridică proiectul de Ordonanţă de urgenţă, apărut pe site-ul Ministerului Culturii în data de 25 august, se numără faptul că în dezbaterea publică legată de acest proiect a fost prezentat un set de propuneri de modificare a O.G. nr. 39/2005, documentul supus dezbaterii conţinând câteva „soluţii vagi şi cu un pronunţat caracter de imprecizie şi generalitate“.

„La audierea publică au fost prezenţi numai oameni din domeniul cinematografiei, proiectul OUG nefiind supus analizei şi dezbaterii reprezentanţilor agenţilor economici în legătură cu care se prevăd noi contribuţii la Fondul cinematografic, potrivit propunerilor de modificare ale Art. 13 alin. (1) din OG nr. 39/2005 privind cinematografia. Acest fapt a generat deja critici şi luări de poziţie în mass media audiovizuală, care pot afecta imaginea prim-ministrului şi a Guvernului Cioloş, în ansamblul lui“, a mai transmis Jucan.

Cu privire la caracterul de urgență al propunerii de reglementare, membrul CNA a invocat articolul 115, alineatul 4 din Constituția României, care prevede că Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora. Membrul CNA a amintit şi alineatul cinci al aceluiaşi articol, potrivit căruia ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în cinci zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere.

„Ministerul Culturii eludează organizarea și desfășurarea unei dezbateri publice reale, așa cum prevede legea, în legătură cu proiectul de act normativ, considerând că adoptarea acestuia este impusă de o «situație extraordinară, a cărei reglementară nu poate fi amânată». Întrucât, din câte se cunoaşte, proiectul de OUG a fost deja transmis pe circuitul de avizare și se dorește ca el să fie supus aprobării în reuniunea de Guvern de miercuri 31.08.2016, devine clar faptul că anunțul de pe site-ul Ministerului Culturii este postat doar în scopul salvării aparențelor“, scrie Jucan.

Consecinţele, „foarte grave“

Membrul CNA a mai menţionat că graba redactării acestui proiect, precum și caracterul de urgență al propunerii de reglementare nu se justifică, nici în fapt și nici în drept, iar consecințele aprobării modificărilor propuse la OG nr. 39/2005 privind cinematografia vor fi „foarte grave“.

„Sunt nevoit să atrag atenția că, atât în preambulul Proiectului de ordonanță de urgență, cât și în Nota de fundamentare, caracterul de urgență al actului normativ este justificat sprin două aserțiuni de-a dreptul rizibile, astfel: «Ținând cont de întârzierea transpunerii unor directive europene și a ezitărilor manifestate în poziționarea explicită și fermă a României față de piața unică digital» şi «Având în vedere importanța strategică a sectorului cinematografic ca sector relevant și vector crucial al culturii române în lume, dar și în contextual preluării în condiții optime a presedinției Consiliului European în 2019»“, a mai spus Jucan. 

Membrul CNA a adăugat că nu există nici o directivă europeană privind filmul, ci precizări ale Comisiei Uniunii privind ajutoarele de stat pentru filme și alte opera audiovizuale, începând din 2001.

Valentin-Alexandru Jucan a mai precizat că faptul că Proiectul de ordonanță de urgență are prevederi cu privire la susținerea digitalizării cinematografelor nu are nici o legătură cu Agenda digitală pentru Europa 2020, agendă care propune o mai bună exploatare a potențialului tehnologiilor informației și comunicării, pentru a favoriza inovarea, creșterea economică și progresul.

   

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite