EXCLUSIV BREXIT Principiile de negociere UE privind drepturile cetăţenilor

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
captura

Marţi, în cadrul Council Working party, au început deja negocierile privind modalităţile de ieşire a Marii Britanii din UE, în discuţie aflându-se un capitol esenţial, cel al drepturilor cetăţenilor. Am obţinut documentul de poziţie al echipei europene pe care, la finele acestui articol, îl puteţi consulta în integralitate.

Este extrem de important deoarece, în funcţie de rezolvările care vor putea sau nu fi găsite, vor evolua toate celelalte capitole de negociere, asta deoarece, aşa cum s-a promis, drepturile garantate cetăţenilor reprezintă "linia roşie", orice cedare fiind exclusă din start de echipa lui Michel Barnier, conform mandatului expres primit de la Consiliul European. Asta deja pune, din start, o problemă enormă dată fiind poziţia extrem de dură exprimată şi reiterată de Theresa May şi membrii cabinetului de la Londra prin dreptul lor de a introduce modificări ample în ceea ce, acum, este pachetul de drepturi fundamentale garantate la nivel european

Iată de ce prima măsură generală exprimată în documentul de poziţie european este că principiul de bază care ar trebui să fie aplicat în termenii Acordului de Retragere este că atât cetăţenii europeni din UK cât şi cei britanici din UE trebuie să beneficieze de acelaşi nivel de protecţie, tratement egal (inclusiv dreptul de a căpăta rezidenţă permanentă) care este statuat de legislaţia europeană în momentul retragerii Marii Britanii.

Mai mult, poziţia de negociere europeană spune că "cetăţenii europeni din UE27 precum şi cei britanici care au rezidenţă legală în UK sau, respectiv, în UE la data începerii aplicării Acordului de Retragere ar trebui să fie consideraţi rezidenţi legali chiar dacă nu deţin un document de rezidenţă care să evidenţieze acest drept".

Din perspectiva europeană, ar trebui să beneficieze de aceste drepuri toţi cetăţenii din UE 27 "care locuiesc sau au locuit în UK la data începerii aplicării Acordului de Retragere, dar şi membrii familiilor acestora, indiferent de naţionalitatea lor, "care s-au alăturat sau se vor alătura deţinătorului dreptului respectiv, oricând după începerea aplicării Acordului de Retragere" , adică cerându-se Marii Britanii să respecte în continuare principiul reunificării familiilor care există în legilslaţia UE.

În plus, negociatorii europeni dorec ca prevederile de protecţie să acopere pe toţi cetăţenii din UE27 "care lucrează sau au lucrat în UE la data începerii aplicării Acordului de Retragere. Prevedere esenţială deoarece ar urma să acopere garantarea drepturilor celor care au lucrat în UK dar au părăsit între timp ţara "şi au îndeplinite eprioadele cumulate pentru calcularea unor viitoare venituri care să înlocuiască beneficiile (beneficii legate de vârstă, beneficii de boală plătite în cash, beneficii de invaliditate, beneficii de urmaş şi beneficii obţinute ca urmare a unor accidente de muncă sau a unor maladii profesionale)".

Consultaţi documentul ataşat pentru a vedea, la pagina 3, care sunt categoriile de persoane cuprinse în negociere şi care sunt tipurile de drepturi de care e vorba, realizând astfel complexitatea enormă a ceea ce va însemna procesul de evaluare şi "externalizare" a beneficiilor, sume acum plătite direct de către sistemul de asigurări britanic în regimul legislaţiei UE şi care vor fi, din momentul retragerii, sume plătite din UK ca stat terţ care poate sau nu recunoaşte, spre exemplu, principiul evitării dublei impozitări. Spre exemplu: veniturile din pensii sau din orice alte surse ca cele menţionate anterior, vor fi separat impozitate în UK ca ţară terţă fără obligaţii faţă de UE pentru ca, mai apoi, să fie considerate venituri extrene şi impozitate şi în UE?

Un alt subiect evocat, extrem de sensibil şi acesta, este cel privind recunoaşterea calificărilor profesionale (diplome, certificate precum şi a altor certificări oficiale de pregătire profesională). Sensibil subiect deoarece, în termenii legislaţiei internaţionale şi a celei europene, recunoaşterea diplomelor înseamnă şi recunoaşterea dreptului de liberă practică a profesiunii. Dar negociatorii europeni nu solicită numai asta, ci şi recunoaşterea tuturor calificărilor profesionale care au fost obţinute într-o ţară terţă şi, ulterior, au fost recunoscute de către UE28 (deci în momentul în care UK era membră a sistemului). Sigur că aşa ar fi moral şi drept, numai că am foarte mari dubii că britanicii vor accepta asemenea prevederi care, de jure şi de facto presupun păstratea statutului actual al pieţii de muncă din ţara lor, aflat sub jurisdicţia Curţii Europene de Justiţie care, astfel, ar putea arbitra în continuare toate problemele legate de disputele în domeniu. Foarte important, spuneam, deoarece un eşec pe acest punct ar însemna ca diplomele britanice şi cele europene să fie tratate în relaţie de ţară terţă de către fiecare dintre părţi, ceea ce ar presupune reinstalarea sistemului de echivalenţe profesionale.

Uniunea Europeană vrea să facă şi un cadou foarte interesant studenţilor din Marea Britanie care se află în universităţi din ţările UE 27, anunţându-i că că vor putea munci ulterior pe piaţa europeană "fără a se supune obligaţiilor specifice pe care le au cei care privin cei proveniţi din terţe ţări". Asta s-ar putea aplica şi oricărui cetăţean care doreşte să lucreze în UE, acesta fiind încă sub incidenţa legislaţiei europene în aşa-numita "perioadă de protecţie" a Tratatului, adică limita ce va fi convenită pentru a se evita mişcările bruşte care ar putea avea efect de destabilizare socială şi economică. Dar, în schimb, se cere ca "o persoană care a avut mai puţin de 5 ani rezidenţă legală în UK la data începerii aplicării Acordului de Retragere să poată continua să acumuleze cei 5 ani necesari de rezidenţă care dau dreptul la obţinerea rezidenţei permanente".

Va fi foarte important să vedem care va fi "perioada de graţie" asupra căreia se va conveni. Dar, mai important decât toate, trebuie văzut cât şi ce se va putea garanta cetăţenilor europeni în cele două perioade de timp distincte: 1.Perioada de graţie 2. Perioada din momentul în care încep să se aplice măsurile legislative foarte dure anunţate de Theresa May în domeniul controlului imigraţiei şi protecţiei pieţei muncii. Acestea din urmă pot fi votate şi aplicate independent de Marea Britanie ca stat independent şi singura speranţă a rezidenţilor europeni este că în Acordul de Retragere vor exista prevederi precise (cu garanţiile aferente) în ceea ce priveşte statutul lor pe viitor.

Deocamdată, situaţia este în blocată în aşteptarea rezultatelor alegerilor din Marea Britanie căci, la modul cel mai evident, negociatorii europeni vor să vadă dacă, da sau nu, conservatorii vor dobândi majoritatea absolută în Parlament şi, odată cu asta, să-şi aibă întărită poziţia de negociere cu cei de la Bruxelles.

Cum nimeni nu ştie rezultatele, chiar dacă am auzit predicţii mai mult decât interesante în acest sens, nu avem decât să aşteptăm decizia britanicilor, odată atât de convinşi de beneficiile ieşirii din UE pe care, acum, de-abia încep s-o deconteze din greu. 

BREXIT drepturile cetățenilor 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite