Automobilul: Zgâlţâind din tablă – ne-am întors la rablă?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Da´de unde? Unde şi iar unde! În articolul „Simfoniile undelor“ am povestit despre frecvenţele undelor, în „Automobilul: de la decibeli la sound design“ despre intensităţile acestora. Concernul Continental, pe care îl ştiaţi că fabricant de cauciucuri, dar care între timp s-a specializat în module HighTech pentru automobile, a inventat o altă trăznaie, pe care se pare că o va introduce în serie în 2020!

Hai să scuturăm tablele portierelor maşinii, căptuşelile, tavanul, ba chiar şi coloanele care ţin tavanul!

Aveţi difuzoare multe şi bune în maşină? O instalaţie muzicală clasică, de calitate, într-o limuzină, fie ea Bang&Olufsen sau Bose, are cam 20 de difuzoare şi cântăreşte peste 15 kilograme, având un volum total de aproximativ 30 de litri, adică atât cât vreo 7 cartoane cu sticle de vin de trei sferturi! Ca să nu mai vorbim despre maniacii sunetelor, pentru care maşina este colivia de fixare a multor duzini de megadifuzoare. Şi, în fond, ce este un difuzor? O membrană care zbârnâie când în spatele ei se mişcă un magnet prin a cărui bobină este modulat un curent electric.

Maniacii sunetelor fără limite umplu maşinile de difuzoare

Imagine indisponibilă

Sau ce este un violoncel, o vioară? Arcuşul face nişte coarde metalice să zbârnâie, drept care aerul dimprejur face valuri, adică unde, care intră în respectivele cutii de rezonanţă, lovind pereţii de lemn, la fel ca la membrana din difuzor. În funcţie de esenţa lemnului şi de mărimea cutiei, vibraţiile aerului sunt preluate pe o frecvenţă de bază mai mare sau mai mică, determinând înălţimea tonului.

Vibraţiile tablelor din caroseria automobilului, acţionate de mici pucuri electromagnetice, pot înlocui o întreagă orchestră simfonică

Imagine indisponibilă

Dar ce, tabla portierei nu vibrează? Rablă să fie, s-auzi ce simfonie, gavotă la capotă, Camouflage la portbagaj şi un cor din radiator!

Aşadar, Continental pune toate tablele şi plasticele din maşină în vibraţie. Cum? Tot ca la difuzoare, cu un magnet cât un puc de hochei în spatele suprafeţei respective. Curentul modulat prin bobină sună a Pavarotti în maşină! Pentru frecvenţele mari, producătoare de tonuri înalte, sunt folosite ca suprafeţe, mai bine zis ca tuburi de vibraţie, coloanele de susţinere a acoperişului. În fond, ca la flaut sau ca la piculină. Pentru tonurile joase se folosesc portierele, care oferă suprafeţe comparabile cu spatele unui violoncel. Putem avea şi un subwoofer, că doar aşa e la modă? Cu cât suprafaţa vibrantă e mai mare, cu atât tonul e mai jos, ca la contrabas. Aşadar, după ce am pus tablele portierelor pe rol de violoncele, acoperişul maşinii ne va servi drept contrabas. Pentru frecvenţele medii intră în vibraţie căptuşelile portierelor.

După ce am pus tablele portierelor pe rol de violoncele, acoperişul maşinii ne va servi drept contrabas. Pentru frecvenţele medii intră în vibraţie căptuşelile portierelor.

Se pare totuşi că băieţii ăştia de la Continental n-au făcut încă experienţe cu o maşină pe o stradă neaoşă, plină de hârtoape şi gropi, să vadă acolo vibraţii! Parkinsonul blând indus de magneţi în table este prelucrat într-un asemenea caz brutal, cu şocuri mecanice, transformând Menuetul lui Boccherini în Simfonia a şaptea de Gustav Mahler.

Şi totuşi, experţii în muzică sunt absolut încântaţi de concertele tablelor, care pot înlocui o întreagă orchestră simfonică. Sistemul ăsta cu magneţi nu cântăreşte 15 kilograme, ci numai unul singur! Cât despre volum? Nu 30 de litri, ci numai nişte pucuri ascunse pe sub table.

Pentru maşinile mai modeste sunt prevăzute sisteme cu 3 canale, pentru cele mai simandicoase sisteme cu 12 canale. La acestea din urmă sunt folosite pentru başi până şi scaunele din faţă! Doamne, fereşte-mă de păcat, prefer să nu scriu mai departe ce putem deriva din această invenţie cu fundul scaunului pe care stă fundul vreunui fudul sau al vreunei fundoase frumoase...

Fundul scaunului pe care stă fundul vreunui fudul sau al vreunei fundoase frumoase bubuind – nu cel al fudulului sau al frumoasei, ci al al scaunului - ca un subwoofer la club, cu 140 de bătăi pe minut? Ce imagine de film…

Dispoziţia spaţială a suprafeţelor de rezonanţă în automobil este folosită pentru generarea de sunete localizate cu precizie

Imagine indisponibilă

Mai bine menţionez ce valenţe are un asemenea sistem: acţionând semnalizatorul din stânga se va produce un sunet doar în stânga, avertizările vizuale despre ce se întâmplă în zona înconjurătoare sunt subliniate de sunete din direcţia respectivă.

Dar să nu uităm muzica, scopul principal al acestor sisteme de produs unde la bord. Ce muzică ascultăm?

Despre asta vă voi povesti în articolul următor.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite