Decalogul bunelor practici la schimbarea anvelopelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
intretinerea anvelopelor

Achiziţionarea anvelopelor este o investiţie importantă pentru fiecare conducător auto. Longevitatea unui set de anvelope poate fi asigurată prin respectarea principiilor de bază ale utilizării corecte, însă aceasta nu este totul. Se pare că durabilitatea anvelopei este, de asemenea, influenţată de schimbarea anvelopelor, în funcţie de sezon, efectuată în mod corespunzător.

Chiar şi greşelile minore făcute în timpul schimbării anvelopelor, cum ar fi valvele necontrolate sau neechilibrarea roţilor, pot avea consecinţe grave pentru siguranţă şi pentru banii pe care trebuie să-i scoatem din buzunar.

Primavara nu vine la fel de repede ca iarna, ceea ce oferă conducătorilor auto ceva timp să se pregătească pentru noul sezon şi să verifice condiţia anvelopelor sau să cumpere altele noi, dacă este necesar. Decizia de cumpărare trebuie să fie tratată cu atenţie şi să nu fie făcută sub influenţa primei oportunităţi de preţ.

Mecanicii Premio notează faptul că şoferii fac greşeli serioase cînd se află în această situaţie. "În căutarea celei mai bune oferte, clienţii îşi cumpără adesea singuri anvelope pentru autoturismele lor. Adesea se dovedeşte că acestea sunt sub nivelul de performanţă necesar stilului lor de a conduce, ceea ce duce la uzura mai rapidă a anvelopelor", spune Ovidiu Hendea de la Premio Dumivest Timişoara. "Există, de asemenea, utilizatori care doresc să ofere vehiculelor lor un aspect mai elegant şi aleg montarea unor anvelope neautorizate de producătorul maşinii lor. Când avem orice îndoieli cu privire la ce anvelope să alegem, este mai bine să cerem ajutorul unui expert " - adaugă Ovidiu Hendea.

Decalogul bunelor practici la schimbarea anvelopelor

Contrar aparenţelor, schimbarea anvelopelor este un proces complex, care nu se limitează la îndepărtarea anvelopei uzate şi la montarea unei anvelope noi. Experţii Premio descriu zece elemente de bază care trebuie respectate la schimbarea anvelopelor:

  • Montaţi anvelopele în direcţia de rulare - când montaţi anvelopele, trebuie să respectaţi indicaţiile referitoare la direcţia corectă de rulare şi la exteriorul anvelopei. Acest lucru este deosebit de important în cazul anvelopelor direcţionale şi asimetrice. Numai anvelopele montate corect asigură o expulzare adecvată a apei, o tracţiune adecvată şi o frânare bună. Produsele montate pe spate se uzează mai repede, au tracţiune mai slabă şi sunt mai zgomotoase în timpul condusului. Metoda de montare este irelevantă numai în cazul anvelopelor simetrice, când suprafaţa de rulare este identică pe ambele părţi.
  • Montaţi anvelopele pe jante curate - înainte de a monta anvelopa, janta trebuie curăţată pe suprafaţa de contact. Lăsând orice resturi pe această suprafaţă poate duce la o deflaţie lentă a pneurilor. În plus, marginea anvelopei trebuie protejată cu o substanţă de ungere specială care facilitează montarea şi asigură o legătură strânsă cu jantă.
  • Înlocuirea valvelor - valvele sunt adesea ignorate la schimbarea anvelopelor, iar aceasta este o mare greşeală, deoarece valvele defecte sunt o cauză aproape la fel de frecventă a deflaţiei anvelopelor ca şi înţeparea. Valvele de cauciuc trebuie înlocuite la fiecare schimbare a anvelopelor. În cazul valvelor metalice (frecvent utilizate cu jante de aluminiu), se recomandă înlocuirea cartuşului valvei. Nu uitaţi nici de piuliţele valvelor care împiedică pătrunderea murdăriei şi umezelii în anvelopă.
  • Curăţaţi butucul - înainte de a strânge roata echilibrată, butucul trebuie curăţat temeinic de murdărie şi rugină. Necurăţarea lui poate provoca o rulare inegală a jantei, iar în timpul conducerii, se pot produce vibraţii.
  • Îndepărtarea corectă a roţilor - roţile sunt supuse unor supraîncărcări majore şi, prin urmare, strângerea corectă a acestora este, de asemenea, foarte importantă. Roţile strânse incorect se pot desprinde în timpul deplasării, iar strângerea prea tare poate duce la lipirea termică a piuliţelor şi poate cauza probleme la înlăturarea roţii în timpul unei defecţiuni pe şosea sau când este necesară înlocuirea anvelopelor în funcţie de sezon. Pentru a strânge roţile, utilizaţi o cheie cu forţă şi cuplul adecvate. La sfârşit, verificaţi dacă toate şuruburile sunt strânse.
  • Echilibrarea roţilor - la înlocuirea anvelopelor, roţile trebuie să fie echilibrate. În caz contrar, se pot produce vibraţii care dau o experienţă neplăcută în timpul conducerii şi determină uzura mult mai rapidă a componentelor valvei. "Echilibrarea nu trebuie exclusă, chiar dacă roţile au avut rezultate bune în timpul sezonului precedent, deoarece greutăţile de echilibru s-ar fi putut pierde în timpul îndepărtării roţilor", - adaugă expertul Premio de la Dumivest Timişoara.
  • Setarea geometriei roţii - "După schimbarea anvelopei, mecanicii ar trebui să recomande conducătorilor auto să verifice geometria roţilor, deoarece unghiurile adecvate ale punţilor faţă şi spate previn uzura excesivă a pneurilor. Nerespectarea acestei proceduri poate duce la un comportament neaşteptat al autovehiculului pe şosea, cu ar fi deraparea sau ieşirea de pe traiectoria corectă de conducere", explică Ovidiu Blaj de la Premio Dumivest Arad UTA 2.
  • Recalibrarea sistemului TPMS - dacă autovehiculul este echipat cu senzorii de presiune a pneurilor - sistemul TPMS, fiecare înlocuire a anvelopelor trebuie însoţită de resetarea şi calibrarea sistemului. "Sincronizarea senzorilor individuali cu calculatorul este foarte precisă şi, prin urmare, în această situaţie roţile nu pot fi schimbate liber, iar după orice schimbare a anvelopei este necesară resetarea sistemului şi încărcarea noilor date. În timpul înlocuirii periodice a anvelopelor, se recomandă şi revizuirea componentelor individuale ale sistemului. În caz contrar, sistemul nu îşi va îndeplini rolul şi nu îl va avertiza pe şofer cu privire la anomalii presiunii în anvelope. Fiţi conştienţi de faptul că nu fiecare service de anvelope poate gestiona corect sistemul TPMS, deoarece necesită instrumente şi personal calificat", precizează Viorel Hilea de la Premio HILSEV Bucureşti.
  • Presiunea corectă în anvelope - schimbarea corectă a pneurilor trebuie să fie însoţită de stabilirea unui nivel adecvat al presiunii în anvelope. Conducătorul auto este, de asemenea, responsabil să acorde atenţie nivelului optim al presiunii pe toată durata de viaţă a anvelopei. Anvelopele cu presiune prea joasă au o rezistenţă mai mare la rulare, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant. Presiunea prea mare determină uzarea rapidă a părţii din mijloc a benzii de rulare, ceea ce reduce durata de viaţă a pneului. Presiunea adecvată înseamnă mai ales siguranţă în timpul conducerii - anvelopele cu presiune prea joasă sau prea înaltă nu asigură tracţiune optimă sau distanţe scurte de frânare.
  • Întreţinerea anvelopelor - după îndepărtarea roţilor de pe vehicul şi înainte de depozitarea acestora timp de câteva luni, anvelopele trebuie curăţate cu atenţie şi verificate de orice deteriorare mecanică şi uzură a benzii de rulare. Dacă acestea sunt în continuare adecvate pentru utilizare, trebuie depozitate corespunzător. Conducătorii auto care nu au condiţiile de depozitare adecvate pot folosi service-urile de anvelope care au hotel de anvelope. Numai atunci puteţi fi siguri că anvelopele sunt stocate într-o manieră adecvată care nu ameninţă utilizarea lor în continuare.
Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite