Dilema Săptămănii: Comerţul pe internet în România: sigur sau nesigur?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ascensiunea afacerilor din mediul virtual şi hazardul specific unei ere a vitezei împart consumatorii în două tabere: cei care preferă avantajul proximităţii şi al comparaţiei facile între produse şi cei care aleg, încă, siguranţa palpabilă a negoţului tradiţional. Câtă încredere putem avea atunci când intersecţia dintre cerere şi ofertă nu mai e acelaşi lucru cu întâlnirea fizică dintre cumpărător şi vânzător?

Deşi mersul la cumpărături este, pentru mulţi, o simplă parte din rutina unui om, necesară dar lipsită de importanţă, comerţul electronic, cu remediile lui moderne, pare să-şi revendice insistent un loc influent între preocupările negustorilor. După ce epuizează farmecul site-urilor şi al chat-urilor subtile, oricine poate vedea că internetul nu doar a căpătat proporţii colosale, dar a crescut într-un asemenea mod, încât pare să schimbe şi felul în care se fac afacerile.

Superoferte pe internet

Orice tip de bunuri, fie ele şi ilegale, imorale ori, pur şi simplu, inexistente se pot găsi, contra-cost, pe internet. Proprietăţi pe Lună, arme, droguri, organe umane sau copii încă nenăscuţi, toate pot conduce cu succes licitaţii cu rezultate financiare surprinzătoare. Doriţi să vă regăsiţi karma la superofertă, să faceţi un test de personalitate-fulger sau să descărcaţi, în computerul personal, un film special? Vă gândiţi adesea la redimensionarea, cu un tratament minune, a anumitor părţi ale corpului?

Dacă aveţi un card de debit valid, motoarele de căutare vă pot oferi o mulţime de site-uri care garantează rezultate impresionante. Produsele şi serviciile disponibile pe internet acoperă, în totalitate, toate nevoile, fireşti sau nu, ale oamenilor.

Cimentarea clară a unei relaţii stabile

Pentru a îmbrăţişa varianta comerţul online, este însă nevoie de ceva mai mult decât iluzia utilităţii unui produs sau atracţia facilului - consolidarea relaţiei de încredere dintre cumpărător şi comerciant este esenţială, iar aceasta nu poate exista decât în absenţa oricăror riscuri ale tranzacţiei.

Mediile îndoielnice, nesecurizate, în care utilizatorii trebuie să completeze datele personale, prezentări înşelătoare ale produselor, riscul de a cădea pradă phishingului, toate acestea îi determină pe potenţialii cumpărători să aibă reticenţe faţă de comerţul online. În plus, uneori, anumite rubricit ce trebuie completate înainte de a comanda un produs sunt inutile şi incomode: este, desigur, nevoie de adresa cumpărătorului, dar nu şi de etnia sa. Greutatea cu care oamenii renunţă la tradiţionalul produs de pe raft şi la senzaţiile vizuale, olfactive sau tactile pe care magazinul fizic le oferă au, de asemenea, un rol determinant ce explică reţinerile faţă de comerţul online.

În ciuda acestor pericole, site-urile securizate, specializate în acest tip de comerţ, pot reduce semnificativ costurile de achiziţionare a unui produs. De altfel, riscul de a interacţiona cu vânzători ursuzi, care obosesc imediat atunci când explică particularităţile produselor, este, din start, eliminat. În plus, comparaţia preţurilor poate fi făcută mult mai facil atunci când vă aflaţi, deodată, în cinci magazine.

„Pe internet, totul este monitorizat!"

Valentin Mănescu, consultant marketing şi comerţ online, consideră că legendele despre fraudele făcute în mediul online au ştirbit, pe nedrept, imaginea tranzacţiilor pe internet. „De fapt, eu consider achiziţiile online una din cele mai sigure metode de a intra în posesia bunurilor dorite. Totul e monitorizat şi, în cazul în care apare o problemă, se poate verifica foarte uşor cine a încasat banii şi dacă legislaţia a fost respectată", susţine Valentin Mănescu.

În ultimii şase ani, în calitate de project manager la Webecom, acesta a interacţionat cu o mulţime de proprietari ai magazinelor online, astfel că, „făcând o scurtă evaluare, pot să vă spun că au tot interesul de a dezvolta o afacere pe termen lung, înţelegând de la început că satisfacţia clientului  este cel mai important reper în această industrie. În plus, criza şi recesiunea economică le-a demonstrat încă o dată că atenţia faţă de fiecare client poate face diferenţa între profit şi faliment."

Valentin Mănescu îi sfătuieşte pe cei care utilizează internetul pentru cumpărături să se asigure că procesatorul de carduri este de încredere, că ştiu toate detaliile necesare despre compania care operează magazinul şi să nu facă, în niciun caz, tranzacţii de pe un computer cu viruşi. De asemenea, fiecare client al magazinelor online trebuie să fie interesat ca produsele achiziţionate să ajungă la timp fără să fie accidentate la transport.

"Legea comerţului electronic obligă fiecare comerciant să primească înapoi produsele în termen de 10 zile lucrătoare."
Valentin Manescu
consultant eCommerce

„A comanda o pizza este tot comerţ online"

Vlad Cornescu (30 de ani) este avocat şi spune că foloseşte internetul pentru cumpărături de peste trei ani. „E adevărat, prima dată am privit cu reticenţe acest tip de afaceri din cauza numărului mare de fraude de care auzeam la televizor. Dacă treci însă de această spaimă şi înveţi să te protejezi atunci când nevighezi pe internet - eşti atent la ce site-uri accesezi, te informezi în legătură cu fiecare companie şi nu-ţi publici datele personale oriunde - nu văd niciun risc în folosirea internetului drept o platformă viabilă pentru cumpărături de orice fel", explică Vlad Cornescu.

Ultimele achiziţii costisitoare făcute de acesta prin intermediul internetului au fost un telefon mobil şi un aparat de fotografiat profesional, însă, adesea, Vlad Cornescu îşi foloseşte computerul pentru plata facturilor ori pentru servicii de catering.

„A comanda o pizza prin telefon este acelaşi lucru cu a cumpăra o carte sau o pereche de pantofi sport de pe un site specializat. Tot comerţ online. Nu vei şti decât atunci când vei primi produsul dacă pizza e făcută cu îndeajuns de multă şuncă, dacă pantofii se aşază bine cu pantalonii tăi preferaţi sau dacă se desprind paginile din carte. Cred că lumea ar trebui să fie mai deschisă la acest tip de tranzacţii, pentru că sunt sigur că pe viitor internetul va stabili regulile în afaceri.

Recunosc, am fost puţin sceptic atunci când am auzit că un grup de cercetători canadieni au descoperit că, dacă ar fi o ţară, internetul este unul din cei mai mari poluatori ai planetei - al cincilea consumator de energie -, însă cred că vorbim despre un mediu care trebuie exploatat în continuare. În plus, magazinele online sunt cele care au supravieţuit cel mai bine crizei economice, multe dintre ele înregistrând chiar profit ", susţine Vlad Cornescu.

"Cred că lumea ar trebui să fie mai deschisă la acest tip de tranzacţii, pentru că sunt sigur că pe viitor internetul va stabili regulile în afaceri."
Vlad Cornescu
avocat

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite