Efectele negative ale muncii în echipă: la ce pericole se expun angajaţii atunci când vor să coopereze

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O parte dintre angajaţii unei firme pot avea de suferit dacă muncesc în echipă, efectele ajungând chiar şi la izolare socială.

Dacă ţii cont de sfaturile experţilor în management, pe buzele lor se va citi mereu că o bună colaborare între angajaţi duce la rezultate excelente. Dar accentul pus pe colaborarea dintre angajaţi are efecte benefice poate doar pentru companie, căci indivizii în sine pot avea de suferit.

Un nou studiu în psihologie a demonstrat faptul că munca în echipă tinde să mute volumul de muncă de la angajaţii incompetenţi către cei competenţi, aspect care înseamnă, pentru cei din urmă, mai multe responsabilităţi şi sarcini de îndeplinit, dar şi pericolul ca aceştia să se simtă izolaţi social. „De cele mai multe ori, 20 - 35% din valoare adăugată a colaborării provine de la 3 - 5% dintre angajaţi“, arată  Geoffrey James, într-un comentariu pe Inc.com, unde sunt publicate datele studiului publicat în „Applied Psychology“.

Efectele negative ale muncii în echipă 

Astfel, studiul a evidenţiat trei efecte negative pe care munca în echipă le poate avea asupra unei părţi a angajaţilor.

Un mediu colaborativ îi determină pe angajaţii performanţi sau inovatori să se simtă izolaţi social. De ce? Angajaţii mediocri din companie au tendinţa de a-i considera ameninţări, în loc să îi privească drept modele de performanţă, astfel că ajung să răspângească ameninţări şi bârfe despre aceştia cu scopul de a-şi păstra poziţia sau pentru stima de sine.

Angajaţii mediocri îi vor izola social pe cei de top, îi vor sabota profesional şi vor încerca să îşi însuşuşească meritele acestora, în loc să-şi îmbunătăţească performanţele. „Împrejurările cooperative s-au dovedit dezavantajoase social pentru angajaţii performanţi“, se arată în studiu.

Dacă angajaţii performanţi mai au şi o fire introvertită vor întâmpina şi mai mari dificultăţi în birourile deschise, tip hală, care pot favoriza haosul. În timp ce extrovertiţii îşi găsesc energia în haos, pe introvertiţi haosul îi consumă. Uneori, aceste situaţii îi pot determina pe introvertiţi să prefere lucrul de acasă, ceea ce ar genera şi mai multe bârfe la birou. 

Mediocritatea alungă angajaţii de top 

Dacă patronii nu combat aceste deficienţe, pot conduce la exodul talentelor din firme, consideră Geoffrey James. „Motivul numărul unu pentru care angajaţii performanţi pleacă din organizaţiie în care nu se simt fericiţi este toleranţa la mediocritate“, încheie el. 

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite