Care sunt secretele pachetelor turistice cu autocarul

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Interviu cu Dumitru LUCA, Director general Corali Holidays, preşedintele Grupului de lucru autocare - ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism)

Sunteţi unul dintre veteranii pachetelor şi circuitelor turistice operate cu autocarul. Cum aţi reuşit să dezvoltaţi un business de succes şi să faceţi faţă competiţiei?

În februarie 2018, Corali Holidays va împlini 19 de ani de activitate. Ne considerăm unul dintre pionierii vacanţelor de tip charter cu autocarul din România: pe Grecia am început încă din 2003 iar pe Bulgaria din 2006.

În Grecia acoperim întreg litoralul insulei Thassos; Riviera Olympului - Paralia Katerini, Olympic Beach, Platamonas, Nei Pori; Halkidiki - Kasandra şi Sithonia şi de la Nea Vrasna până la Ouranopoli iar pe Bulgaria, operăm atât nordul litoralului, adică toate staţiunile de la Varna la Balcic, cât şi sudul litoralului, cu toate staţiunile dintre Varna şi Nessebar. Dintre toţi touroperatorii existenţi la ora actuală pe piaţă, pe Bulgaria nimeni nu se poate lăuda cu o experienţă mai mare ca noi. An de an am optimizat cursele şi traseele, cu singurul scop de a îmbunătăţi calitatea serviciilor, a scurta durata deplasării şi a minimaliza situaţiile care creează disconfort.

Pe partea de circuite, Grecia a fost tot timpul number one

Dumitru Luca Corali Holidays

Ce alte destinaţii şi circuite cu autocarul preferă turiştii români în afară de Grecia şi Bulgaria?

Pe partea de circuite, Grecia a fost tot timpul number one. Au urcat puternic în ultimii ani minicircuitele pe Bulgaria şi, foarte îmbucurător, sunt într-o continuă creştere circuitele de 4-5 zile pe România. Turiştii români au început să redescopere frumuseţile României şi să înţeleagă avantajele unor vizite ghidate. Se menţin încă în top programele pe Europa Centrală şi Italia. La capitolul noutăţi, dintre destinaţiile nou promovate de noi încep să "prindă" Basarabia (circuit de 4 zile) şi Albania (circuit cultural combinat cu minisejur). Pe partea de chartere, sunt greu de susţinut destinaţii mai îndepărtate, pentru care durata deplasării depăşeşte 15 ore iar cererea este inconstantă.

Aveţi în plan dezvoltarea unor noi rute?

Anul trecut am deschis o rută nouă în Grecia - estul peninsulei Halkidiki (toate locaţiile de la NeaVrasna la Ouranopoli) iar pentru anul viitor pregătim cel puţin încă o nouă rută. Majoritatea plecărilor noastre se realizează, încă din 2004, din Braşov, via Ploieşti - Bucureşti. Printr-un parteneriat eficient am creat o nouă rută, asigurând preluarea turiştilor din Iaşi - Bacău - Focşani – Buzău. De asemenea asigurăm transferuri dinspre Piteşti şi Constanţa.

De ce turistul român preferă autocarul pentru deplasări pe distanţe medii, transportului cu avionul?

Există numeroşi turişti care, din diferite motive, se tem de călătoriile cu avionul. Apoi, multe dintre destinaţiile operate de noi sunt fie inaccesibile transportului cu avionul dinspre România (ex: Thassos, litoralul bulgăresc), fie timpul de zbor plus timpii de aşteptare în aeroporturi plus durata transferurilor (până la aeroportul de plecare, apoi de la cel de destinaţie la locaţia aleasă) face ca durata totală a deplasării să fie comparabilă cu cea a autocarului. În plus, pe durata deplasării cu autocarul turiştii află multe lucruri noi de la ghizi, socializează... Bineînteles, mai e şi criteriul cost, foarte important pentru mulţi.

Diagrama locurilor şi cum au evoluat preferinţele turiştilor

Cum a evoluat calitatea călătoriei cu autocarul în ultimii 20 de ani? 

Încă de la primele noastre curse am introdus "diagrama locurilor" - eliminând celebra "strigare a listei de îmbarcare" care se practica la acea vreme. Ordinea primirii rezervărilor era singurul criteriu de atribuire a locurilor. Ne-am confruntat şi noi, ca şi ceilalţi colegi, cu presiuni pentru a se oferi "locuri cât mai bune" - în special turiştii care rezervau în ultimul moment sufereau invariabil de "rău de autocar". Timp de 2-3 ani am experimentat zonarea locurilor în autocare: cu cât locurile erau mai în faţă, tariful era mai mare şi cu cât erau mai în spate, erau mai ieftine. Din acel moment, practic nimeni nu a mai suferit de rău de autocar, locurile din spate se vindeau primele şi cele din faţă mai mereu ultimele. Am păstrat apoi doar o zonare simbolică, cu locuri VIP în faţă (cu supliment) şi respectiv economy în spate (cu reducere), pentru a da posibilitatea celor care chiar au o problemă reală sau care îşi doresc anumite locuri să poată beneficia de ele fără a dezavantaja alţi turişti.

Am interzis consumul de produse alimentare şi de băuturi alcoolice în autocare, explicând în acelaşi timp turiştilor motivaţia acestei măsuri. Peste 90% au salutat această iniţiativă, constatând că este mult mai confortabil aşa decât să călătoreşti în mirosuri amestecate şi să calci pe diverse resturi.

Ce rol au însoţitorii de grup şi ghizii de turism într-o excursie cu autocarul?

Principalul nostru atu, pe lângă experienţa acumulată în cei 14 ani de operare, îl constituie echipa de ghizi. Fie că fac parte din staff-ul Corali ori sunt doar colaboratori sezonieri, aceştia nu sunt doar simpli însoţitori de grup ci, întocmai ca la circuitele turistice, oferă toate informaţiile necesare turiştilor şi, cel puţin din punctul de vedere al transportului, le asigură acestora premisele unei vacanţe reuşite. Dat fiind că pe majoritatea curselor avem turişti cazaţi în multe locaţii, unele inaccesibile cu autocarul, aceştia sunt debarcaţi în staţii cât mai aproape de locaţia aleasă şi apoi fie predaţi partenerilor locali, fie consiliaţi să ajungă la locaţia aleasă.

S-au modificat standardele de siguranţă în ceea ce priveşte transportul cu autocarul? Şoferii au anumite impuneri?

Da, există reglementări internaţionale pe care şi România e datoare să le respecte, în special în ce priveşte timpii de conducere şi de odihnă, stabilite pentru a oferi un plus de siguranţă călătorilor.

Ce criterii urmaţi pentru alegerea unui transportator de calitate?

Un alt atu al nostru este alegerea cu atenţie a furnizorilor şi a partenerilor. Nu avem parc auto propriu însă lucrăm cu transportatori care ne cunosc şi ne acceptă pretenţiile în ce priveşte respectul faţă de turist. Pentru optimizarea curselor în vederea păstrării unor tarife decente cultivăm parteneriate strategice pe fiecare destinaţie cu alţi touroperatori care se bucură de o bună reputaţie pe piaţă şi acceptă standardele noastre.

Online-ul a ajutat: charterbus.ro

Cum aţi reusit fidelizarea agenţiilor partenere - revânzătorii?

Nu în cele din urmă, prin respectul faţă de agenţiile care ne furnizează turişti. Peste 70% dintre rezervări vin de la agenţii mici, mari sau chiar foarte mari, care fie vând pachetele noastre, fie îşi creează pachete proprii pe seama transportului operat de noi. Avem un grad mare de repetabilitate din partea turiştilor proveniţi de la diverse agenţii partenere, care niciodată nu au fost atraşi sub vreo formă să ocolească agenţia şi să rezerve direct prin noi. Ghizilor le este total interzis să încerce, prin orice mijloace, să deturneze clienţii. Nu oferim materiale publicitare ori documente de călătorie cu însemnele noastre ci, dimpotrivă, încurajăm turiştii să revină la agenţiile de unde au cumpărat.

Iniţial, unele agenţii de turism au considerat on-line-ul un concurent, iar alte agenţii au profitat. Ce influenţă a avut internetul asupra businessului dumneavoastră?

În urmă cu 4 ani am lansat charterbus.ro, prima platformă de rezervări online din România dedicată exclusiv transportului turistic în sistem charter. Este accesibilă atât clienţilor persoane fizice, cât şi agenţiilor de turism care-şi creează propriile pachete turistice rezervând doar transportul de la noi. În afară de verificare disponibilităţi şi de rezervări, platforma oferă, cu câteva zile înaintea fiecărei plecări, toate informaţiile necesare pentru îmbarcare: schiţele locurilor de îmbarcare, numărul autocarului, numărul de telefon al ghidului şi diagrama locurilor.

Au consemnat,

Traian BĂDULESCU
Cosmin IVAN

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite