Despre turism şi e-commerce în România. Avantaje şi provocări. Dialog cu Alexandru Jurca, expert în business online

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alexandru Jurca este expert în business online. A reuşit, în doar 3 ani, să propulseze în domeniu o multitudine de branduri, către vânzări spectaculoase. În calitatea mea de consultant în turism am iniţiat un dialog interesant cu un consultant în e-commerce. Cele două domenii sunt, în prezent, din ce în ce mai strâns legate şi, ca atare, vom dezvolta şi noi colaborarea.

Traian Bădulescu: Turismul a migrat din ce în ce mai mult către online, şi asta nu de ieri, de azi... Turiştii din toată lumea, inclusiv cei români, s-au adaptat rapid la noul mediu, generat de internet. Chiar parcurgeam recent anumite analize şi aflam că inclusiv peste 50% dintre românii cu acces la Internet se informează şi efectuează rezervări online, deja, de pe smartphone. Deci suntem în pas cu lumea. Din păcate, România se promovează, la nivel de ţară, încă destul de slab pe Internet. Care crezi că ar fi cauzele şi ce ar fi de făcut?

Alexandru Jurca: Era normal să se întâmple acest lucru. Giganţii precum Amazon, Facebook, Google şi lista poate continua au schimbat în totalitate regulile jocului. Viaţa consumatorilor este din ce în ce mai activă online şi doresc să aibă toată informaţia la îndeamnă şi cât mai repede posibil. Era normal ca România să ţină pasul, mai ales datorită faptului că are una dintre cele mai bune conexiuni la Internet din lume.

Datorită evoluţiei atât de rapide a mediului online, care, evident, este alimentată şi de noi, cei care lucrăm în e-commerce, studiem continuu schimbările şi căutăm noi strategii de a aduce clienţi către paginile noastre, am ridicat foarte mult nivelul de promovare! Aceste schimbări continue necesită studiu şi, mai mult decât atat, necesită oameni care să-şi investească timpul. Aici cred că este problema cea mai mare, resursa umana pregătită pentru astfel de schimbări. Acest lucru încercăm să-l facem noi şi prin materialele de educare pe care le postăm pe site-ul nostru, ecomhackers.ro. Aici vorbim despre e-commerce, dar, până la final, tehnicile şi strategiile pe care noi le aplicăm se pot folosi în orice business. 

„Chiar dacă România este o ţară cu o conexiune foarte bună la internet, mentalitatea clientului de a plăti cu cardul nu este formată”

T.B.: Mai multe agenţii de turism din România susţin că deja minim 10% dintre clienţii lor fac plăţile direct online. Totuşi, nu este o cifră mare, deşi e o evoluţie faţă de situaţia de acum 5-10 ani. Cum găseşti site-urile marilor agenţii de turism la ora actuală, şi cât de lung crezi că este drumul lor spre mai mult… e-commerce în turism?

A.J.: Dacă este să ne raportăm la o ţară ca şi Statele Unite ale Americii, este o cifră foarte mică! Chiar dacă România este o ţară cu o conexiune foarte bună la internet, mentalitatea clientului de a plăti cu cardul nu este formată. Încă ne este frică să o facem iar acest lucru cred că afectează foarte mult şi turismul. Marile agenţii din România au un avantaj enorm de care cred că ar trebui să profite. Au capital să investească în oameni profesionişti care să-i propulseze înaintea hotelurilor, restaurantelor, agenţiilor mai mici şi a micilor antreprenori care nu o să aibă nici bani, nici timp şi nici cunoştinţe pentru a investi în marketing online! Cei care vor fi primii când piaţa se va educa o să aibă cel mai mult de câştigat!

Agenţiile, hotelurile şi toţi operatorii în turism din România, alături de statul român, ar trebui să îmbunătăţească produsul „România”.

T.B.: Cum ar putea să atragă agenţiile româneşti turişti străini şi pe partea de rezervări directe, de e-commerce? La ora actuală, ele lucrează, în mare parte, cu parteneri externi…

A.J.: Noi întotdeauna am spus un lucru: este foarte important marketingul dar fără un produs bun, în timp, vânzările vor scădea! Cred că în primul rând agenţiile, hotelurile şi toţi operatorii în turism din România, alături de statul român, ar trebui să îmbunătăţească produsul „România”. Iar când spun acest lucru mă refer la infrastructură, la o mai bună organizare la obiectivele turistice şi la o viziune mai clară. 

După ce se rezolvă aceste lucruri putem intra în zona de branding. România este o ţară minunată, cu atât de multe lucruri de promovat şi atât de simplu să o faci! Cred că trebuie definit cine este România ca identitate în Europa şi care sunt lucrurile care ne diferenţiază de restul locurilor (am şi eu o idee: Dracula).

La finalul zilei, indiferent ce vindem, un produs fizic, servicii hoteliere sau diferite destinaţii cum ar fi o ţară, toate trebuie privite ca un produs care se diferenţiază de celelalte cu ceva. Iar job-ul nostru, ca oameni de marketing, este să găsim cumpărători care caută aceste diferenţe!  

T.B.: Cum consideri că se prezintă hotelurile româneşti, dar şi pensiunile şi alte structuri de cazare, pe partea de e-commerce? Ce sfaturi ai pentru ele?

A.J.: Ceea ce am văzut eu în ultima vreme este că oamenii încearcă din ce în ce mai mult să se promoveze online iar acest lucru nu pot să spun decât că mă bucură! Online-ul este viitorul !! Am şi eu un prieten care are un conac şi am discutat de multe ori cu el despre acest subiect. Cred că cel mai bun sfat pe care-l pot oferi este ca fiecare să-şi cunoască audienţa. Cui vindem acel produs? Produsul este cerut de piaţă? Locul în care este prezentat acel produs e strategic ales?

După cum spuneam şi mai devreme, văd hotelurile asemeni unei minifabrici, care produce „produse". Asemeni noilor produse fizice sau educaţionale pentru cei interesaţi de marketing online, ei vând camere de cazare sau preparate la restaurant sau diferite evenimente.  Dacă toate aceste produse se adresează unui client cât mai specific şi îi spun acestuia o poveste pe limba lui, atunci promovarea devine mult mai uşoară!

Booking.com a ajuns să fie cine e prin marketing.

T.B.: Românii s-au obişnuit deja cu booking.com şi cu alte site-uri de profil. De asemenea, ei apelează la mai multe site-uri şi sisteme de rezervări, unele aparţinând inclusiv unor agenţii de turism din România sau din străinătate. Cum ar trebui să-şi aleagă turiştii site-urile unde pot face rezervări directe fără să ia „ţeapă”?

A.J.: Cred că în acest moment turiştii îşi aleg destul de bine modul în care fac rezervări. După cum spuneai şi tu, booking.com este foarte cunoscut de către români, care nu au nicio frică să plătească cu cardul aici. 

Dar dacă este să ne uităm la modelul de business a celor de la booking.com, ei sunt mai mult o firmă de marketing decât altceva. Oamenii aceştia investesc mai bine de 1 milion de dolari zilnic în advertising, website-ul lor şi aplicaţia sunt optimizate constant, iar acest lucru le dă avantajul! Ei doar prin marketing au ajuns să fie cine sunt! Chiar vorbeam la un moment dat cu prietenul meu cu conacul şi îmi spunea că este întotdeauna în căutările google pe locul al doilea deoarece booking.com promovează numele conacului lui. Adică oricât de mult ar investi el în reclama plătită, nu o să aibă niciodată destui bani să depăşească un gigant asemeni booking.com, iar acest lucru îi fură din clienţi pentru care trebuie să plătească un comision, deoarece ei vor rezerva prin booking.com.  

T.B.: Crezi că Internetul şi e-commerce-ul care este facilitat de mediul online reprezintă o ameninţare la adresa agenţiilor de turism clasice sau dimpotrivă, le poate veni în sprijin? Amintesc că agentul de turism are şi rol de consultant, aşa cum este avocatul sau medicul.

A.J.: Cred că internetul şi e-commerce-ul sunt doar la început de drum şi sunt o ameninţare pentru toată lumea care nu conştientizează că trebuie să înţeleagă fenomenul! Agenţiile de turism care înţeleg că internetul le poate fi aliat o să aibă foarte mult de câştigat. Din punct de vedere al agentului de turism care are rol şi de consultant, nu ştiu dacă o să mai fie cu adevărat un atu în anii ce urmează! Să nu uităm că realitatea virtuală nici măcar nu a început cu adevărat să-şi arate puterea! Hai să facem un exerciţiu de imaginaţie: o aplicaţie care îţi pune câteva întrebări  (de ex: doriţi să fie cald, moderat sau mai rece? Doriţi la plajă sau la munte? Doriţi relaxare sau activităţi? Etc.) iar după ce bifăm răspunsurile ne punem ochelarii de VR (virtual reality) şi intrăm în locaţiile pe care această aplicaţie ni le propune. Ştiu că poate sună puţin avansat dar acolo vom ajunge. 

UBER şi AirBNB sunt idei sclipitoare care au schimbat lumea dar tot marketing-ul este cel care a creat toată nebunia aceasta în jurul lor.

T.B.: Ce impact crezi că vor avea asupra industriei turismului noile reţele de transport gen UBER sau FlixBus ori de cazare precum AirBNB?

A.J.: Cred că aceste platforme ajută major turiştii deoarece le oferă foarte multă flexibilitate în găsirea ofertelor şi, mai mult decât atât, le oferă posibilitatea de a cunoaşte oameni noi, care, pentru generaţia noastră şi generaţiile ce vin după noi, este foarte important! 

Aici aş mai vrea să adaug câteva lucruri: UBER este cel mai mare transportator din lume şi nu are nicio maşină! AirBNB are cele mai multe camere de vânzare şi nu are nicio cameră în proprietate! Aceste două business-uri sunt idei sclipitoare care au schimbat lumea dar la finalul zilei tot marketing-ul este cel care a creeat toată nebunia aceasta în jurul lor! Dacă folosiţi UBER în Bucureşti şi aveţi aplicaţia lor, aţi observat cât de bine folosesc email marketing-ul să ne ţină informaţi. Aţi văzut reclamele pe Facebook, Instagram şi Google ale celor de la AirBNB? Toate aceste platforme au departamente imense de advertising în spate care le susţin creşterile. Nu suntem mulţi cei care ştim cum să facem aceste strategii de marketing.

Cred că cele mai importante canale de promovare în acest moment sunt Facebook şi Instagram.

T.B.: Ce canale de promovare recomanzi hotelurilor, agenţiilor de turism dar şi destinaţiilor româneşti şi de ce?

A.J.: Cred că cele mai importante canale de promovare în acest moment sunt Facebook şi Instagram. Cei care în viitorul apropiat vor şti cum să le folosească vor avea numai de câştigat! De ce? Pentru că în ultimii 10 ani Mark Zuckerberg a luat doar decizii corecte şi a condus întotdeauna piaţa de advertising iar produsul pe care el ni-l propune, nouă, oamenilor de marketing, este de departe unul dintre cele mai bune!

T.B.: Cum ai observat că a evoluat procesul de alegere a destinaţiei şi de rezervare din punct de vedere al turistului român, în ultimii 10-15 ani?

A.J.: Cred că începem să ne documentăm mai bine, iar agenţiile sau hotelurile care înţeleg cum să exprime că oferă o experienţă prin diverse materiale postate pe reţele de socializare vor avea de câştigat enorm în perioada următoare. Rezervările se fac în continuare greoi, dar lucrurile se îmbunătăţesc datorită tehnologiei. Totul va merge spre bine. Să sperăm că şi în România se va îmbunătăţi infrastructura pentru că dacă nu facem asta, ţara noastră va dispărea de pe harta multor agenţii de turism, din păcate.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite