Cum a „închiriat“ un cunoscut muzeu din România femei de serviciu la un preţ dublu decât dacă le-ar fi angajat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Separat de contractul cu firma privată care asigura forţa de lucru contra a 75.000 de lei pe lună, muzeul a plătit peste 25.000 de lei lunar pentru materialele de curăţenie, mopuri, mături şi tot ce mai era nevoie pentru activitatea femeilor de serviciu.

Situaţie controversată la Muzeul Brăilei „Carol I” (instituţie subordonată Consiliului Judeţului), acolo unde curăţenia imobilelor în care funcţionează entitatea a ajuns să coste 100.000 de lei pe lună, dintre care 75.000 de lei costă „închirierea” femeilor de serviciu de la o firmă privată.

Contractul din muzeu şi Rotipoprint Pliante SRL a fost încheiat în primăvara lui 2017, pe o durată de opt luni, urmând să expire la 1 mai 2018, iar condiţiile prevăzute de acesta sunt stupefiante. 

Contra sumei de 75.000 de lei lunar, firma amintită asigură femeile de serviciu, dar nu şi materialele de curăţenie (detergenţi, hârtie igienică samd) şi uneltele necesare acestei activităţi (mături, mănuşi, găleţi etc), care sunt cumpărate separat din bugetul instituţiei. Lunar, instituţia a cheltuit circa 25.000 de lei în acest scop.

În urmă cu câteva zile, instituţia a demarat o nouă procedură pentru achiziţia de servicii de curăţenie, costurile lunare estimate prin caietul de sarcini, cu tot cu materiale aferente, fiind estimate la 78.000 de lei lunar.

Mai bine le angajau decât le „închiriau”

Contractul dintre Muzeul Brăilei „Carol I” şi Rotipoprint Pliante SRL a fost semnat în mai 2017, însă a intrat în vigoare la 1 septembrie 2017, urmând să expire la 1 mai 2018. Valoarea toatală a contractului a fost de 600.000 de lei pentru cele opt luni, ceea ce înseamnă că firmei private i s-au plătit lunar circa 75.000 de lei.

În aceşti bani a intrat, de fapt, „închirierea” de către muzeu a 18 de femei de serviciu, cu un cost pe persoană de 4.160 de lei lunar, adică aproape dublu decât dacă de activitatea de curăţenie s-ar fi ocupat nişte angajaţi ai muzeului pe funcţii de îngrijitori.

Cum spunem la începutul acestui articol, tariful amintit a presupus doar forţa de muncă efectivă, toate materialele consumabile (inclusiv mopuri şi mături) fiind asigurate din alţi bani, dar din bugetul instituţiei publice.

În ceea ce priveşte munca efectivă prestată de cele 18 femei de serviciu, contractul o stipulează fără echivoc. Măturat, şters praful, spălat băile şi golit coşurile de gunoi zilnic în cele şapte corpuri de clădire însumând 5.709 mp. Apoi, săptămânal, dat cu aspiratorul şi dezinfectarea băilor, iar lunar spălarea geamurilor interioare şi ştergerea de praf a corpurilor de iluminat şi a dulapurilor expoziţionale.

De la pliante private la contracte publice

Firma Rotipoprint Pliante SRL Brăila şi-a adăugat la obiectul de activitate „serviciile de curăţenie” în 21 octombrie 2014 (până atunci se ocupase de făcut pliante şi alte tipuri de tipărituri), după cum rezultă din documentele depuse la Oficiul registrului Comerţului.

Imediat după adăugarea obiectului de activitate nou şi în ciuda faptului că nu avea nicio experienţă în astfel de activităţi, a obţinut un prin contract cu Muzeul Brăilei, în valoare de 303.000 lei. Apoi, în 2016-2017, a mai prins un contract, cu aceeaşi instiţie publică, dar cu o valoare net superioară: 430.000 de lei. A urmat contractul în curs, pe cele 8 luni din perioada septembrie 2017-mai 2018, pe o sumă de 600.000 de lei.

Firma amintită şi-a „construit” 90% din cifra de afaceri din contracte cu instituţiile publice (în lista de clienţi mai figurează, alături de Muzeul Brăilei, şi Inspectoratul Şcolar) şi aparţine omul de afaceri Georgian Enache, din Brăila, acesta având în proprietate şi Paper Print Invest SA şi Tipiprint Serv SRL.

Cazul încinge spiritele în CJ

Informaţiile despre afacerea controversată cu curăţenia Muzeului Brăilei au ajuns şi la urechile consilierilor judeţeni, care au cerut explicaţii directorului Ionel Cândea. În paranteză fie spus, prof.univ.dr Ionel Cândea are 69 de ani şi ocupă funcţia încă din aprilie 1989 (o bună parte de timp prin cumul de funcţii, fiind în acelaşi timp şi profesor la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi), fiind menţinut la conducere deşi a ieşit la pensie de câţiva ani.

Profesorul Cândea a argumentat că informaţiile cum că „afacerea curăţeniei” ar fi una păguboasă pentru bugetul public „sunt eronate şi tendenţioase”, fără a da însă date suplimentare. Situaţia va fi dezbătută, la iniţiativa unui grup de consilieri, la una dintre următoarele şedinţe ale CJ Brăila, prilej cu care directorul muzeului va fi invitat să ofere explicaţii.
 

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite