Cum să nu te laşi păcălit de samsarii de maşini. Ponturi care-i dau de gol pe ţepari şi te ajută să afli dacă maşina are kilometrajul măsluit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Specialiştii ne sfătuiesc să fim foarte atenţi când cumpărăm o maşină second-hand, mai ales când vine vorba de oferte prea bune ca să fie reale. Mecanicii auto şi poliţiştii spun să verificăm maşina pe care vrem să o cumpărăm la un service autorizat ca să fim siguri că am făcut o alegere bună.

O practică avantajoasă pentru vânzătorii de maşini second hand, dar regretabilă pentru cumpărători, este modificarea kilometrilor cu ajutorul unor softuri care păcălesc computerul de bord.

”Achiziţionarea unei maşini este un eveniment important pentru mulţi dintre noi şi, de cele mai multe ori, necesită o investiţie considerabilă. Pentru a evita surprize neplăcute, este bine să luam decizii raţionale, nu emoţionale”, spune Tudor Cioltea, unul dintre fondatorii platformei online autoeconom.ro, care le dă o mână de ajutor şoferilor în găsirea de soluţii auto rapide şi ieftine.

Potrivit acestuia şi a mecanicilor de la autoeconom.ro, în majoritatea situaţiilor, maşini second hand cu kilometri reali aduse din alte state ale Uniunii Europene au aproape acelaşi preţ ca maşinile din România sau mai mari. ”Astfel, devine neprofitabil pentru vânzători”, spune Tudor Cioltea, iar cum scopul vânzătorilor de maşini este să obţină un profit cât de mare.

”Uneori se poate descoperi această măsluire, dar nu întotdeauna. Au fost cazuri în care au venit maşini la service cu un număr de kilometri la bord şi când am făcut o scanare de erori pe toate calculatoarele am văzut că erau erori salvate la un număr mai mare de kilometri decât arăta maşina pe bord”, explică Victor Miron de la Service Auto IOVI.

Cum ne putem proteja de astfel de practici? 

Poliţiştii spun că verificarea maşinilor înainte de cumpărare la service-uri specializate sau prin cumpărarea de autovehicule de la dealerii specializaţi. Cinci lucruri ar trebui verificate la maşinile second-hand ca să fim siguri că nu sunt kilometri ”ascunşi”: la gradul de uzură al volanului, la schimbătorul de viteze, pod pedalier, tapiserie, sunetele din habitaclu.

Măsluirea kilometrilor se pedepseşte, conform articolului 244 al Codului penal, cu închisoarea de la  6 luni la 3 ani. ”Astfel de situaţii nu ar trebui tolerate şi în situaţia în care consideră că  a fost prejudiciat prin schimbarea caracteristicilor tehnice, ar trebui să se adreseze organelor de poliţie, întrucât, în funcţie de împrejurările comiterii faptei  şi de natura prejudiciului, ar putea fi încadrată din punct de vedere juridic ca înşelăciune, faptă prevăzută şi pedepsită de Codul penal”, declară reprezentanţii IPJ Cluj.

”În cazul în care găsim o ofertă prea bună ca să fie adevărată, de obicei aşa şi este”

Tudor Ciolea explică într-un interviu pentru ”Adevărul” cum să ne asigurăm că maşina pe care o cumpărăm are kilometri reali, dar şi la ce să ne uităm când oferta pare de nerefuzat.

Cât de periculoasă practică măsluirii kilometrilor?

Principalul factor la care ar trebuie să ne uităm în momentul achiziţionării unei maşini second-hand, este starea de uzură a acesteia. O verificare de rutină ne ajută să ne facem o părere despre modul în care a fost întreţinută maşina.

Fiecare producător auto recomandă un interval de service ce conţine operaţiuni specifice numărului de kilometri sau perioadei de utilizare. Pentru un ghid mai general despre reviziile auto puteţi citi ghidul “Bine de ştiut” realizat de mecanicul dedicat autoeconom.ro. Astfel, afişarea unui număr fals de kilometri, ne împiedică să respectăm un plan de service realizat de producător. Nerespectarea acestuia duce la defecţiuni nedorite şi, în cele mai multe cazuri, foarte costisitoare.

Putem să o comparăm cu un virus (pentru computerul de bord al maşinii)?

Modificarea numărului de kilometri nu afectează modul de funcţionare al maşinii, dar, în cele mai multe cazuri, dacă este realizată de „neprofesionişti”, lasă urme. Acestea se numesc “logs” (accesări).

Cum se descoperă această măsluire a kilometrilor?

Pentru a depista un kilometraj modificat se pot verifica următoarele:

Cartea service

În cazul în care vânzătorul nu o are, există deja semne de întrebare. Dacă totuşi maşina are carte service, se recomandă contactarea ultimelor service-uri auto sau reprezentanţe la care au fost efectuate reviziile. Acestea vor avea un registru cu numărul de kilometri ai maşinii la data verificării.

Seria de şasiu, la reprezentantul mărcii auto

În cazul în care întreţinerea maşinii a fost realiztă la reprezentanţe, va fi uşor de urmărit numărul de kilometri la momentul fiecărei revizii auto.

Factura oferită de vânzător

În cazul maşinilor aduse din străinătate, datele de pe factură trebuie să coincidă cu datele prezentate de vânzător în România.Trebuie luat în considerare că niciuna dintre aceste metode nu garatează 100% autenticitatea numărului de kilometri.

Ce ar trebui să facă posesorul maşinii care descoperă că maşina sa are mai mulţi kilometri decât i s-a spus la cumpărare?

În situaţia nefericită în care cumpărătorul descoperă că numărul de kilometri nu este cel real, acesta trebuie să se înarmeze cu răbdare. Al doilea pas firesc ar fi acţionarea în judecată a vânzătorului pentru fals, uz de fals şi abuz de încredere.

Pune în pericol viaţa şoferilor şi a celor din maşini?

Această posibilitate nu poate fi exclusă. Numărul mare de kilometri aduc cu sine o uzură mai mare a maşinii. Astfel, dacă reviziile nu sunt efectuate corect, defecţiunile la sistemul de frânare, direcţie şi suspensie pot să pună în pericol viaţa celor aflaţi în maşină.

Cum ne putem proteja de această practică?

În cazul în care găsim o ofertă prea bună ca să fie adevărată, de obicei aşa şi este. Se recomandă o verificare amănunţită a documentelor ce însoţesc maşina şi o verificare într-un service autorizat. Dacă vânzătorul nu acceptă o verificare la alegerea clientului, este recomandat să se evite achiziţionarea maşinii.

De câte ori pot fi şterşi aceşti kilometri?

Nu există o limită a numărului de intervenţii care se pot face la kilometrajul maşinii, astfel că au fost descoperite cazuri în care o maşină avea intervenţii la kilometraj şi de 3-4 ori.

La ce să ne uităm la maşină ca să depistăm posibilele probleme la kilometraj?

La gradul de uzură al volanului, pedalelor, mânerelor şi schimbătorului, la diferenţe de nuanţă la elementele de caroserie. O vizită într-un service autorizat e de urmat.
 

Mai jos aveţi un exemplul unui soft care modifică kilometrajul: 

Cum „dispar” kilometrii maşinilor second-hand şi iei ţeapă de la samsari

Mai puteţi citi:

Erorile pe care le fac în trafic până şi cei mai experimentaţi şoferi. Şi cele mai simple semne de circulaţie îi pun pe unii conducători auto în dificultate

Ce să faci înainte să-ţi duci maşina la service şi cum să scapi de cheltuielile neprevăzute. Mici detalii pe care nu toţi le ştiu

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite