Cum se strică filtrul de particule, o piesă care poate costa şi 4.000 de euro. 40% din maşinile care circulă în România sunt dotate cu o astfel de piesă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Filtrul de particule al autovehiculului este proiectat ca, la un anumit număr de kilometri sau la detectarea de către un senzor a unei anumite presiuni pe evacuare, sistemul de injecţie comandat de calculator să intre într-un mod de funcţionare special, prin care se creşte foarte mult temperatura gazelor evacuate.

Filtrele de particule au apărut la automobile după introducerea standardelor de poluare Euro 4 şi a celor superioare, care impun norme foarte stricte cu privire la emisiile de noxe la automobilele cu motor Diesel. Aceste dispozitive sunt plasate pe traseul evacuării noxelor pentru a reţine particulele emise.

Şoferii le pot observa cu uşurinţă pe traseul de evacuare, având o formă asemănătoare tobei de detentă. Deşi arată banal, acesta piesă este foarte scumpă datorită unor metale nobile care sunt depuse în interiorul incintei filtrelor de particule. 

”Această piesă auto trebuie luată în considerare la menţinerea stării bune de funcţionare a automobilului, întrucât defectarea acesteia, care se rezumă la colmatare, poate duce la funcţionarea defectuoasă a maşinii. În bordul automobilelor dotate cu filtru de particule există un indicator care indică <<regenerarea>>” explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi. 

La apariţia indicatorului de regenerare, conducătorul auto trebuie să nu oprească motorul. Mai mult, în funcţie de producător, se recomandă o plajă de turaţii superioară de mers pentru a accelera procesul de regenerare. În cazul unei utilizări exclusiv urbane, există riscul ca şoferul să nu permită regenerarea când i se indică acest lucru la bordul maşinii şi să defecteze filtrul de particule.

”Dacă conducătorul auto opreşte motorul, regenerarea nu se efectuează şi în timp acest filtru de particule se colmatează şi duce la funcţionarea defectuoasă a motorului, în sensul scăderii puterii şi chiar a apariţiilor unor multiple erori semnalate în bord. Filtrul se poate colmata definitiv, impunându-se înlocuirea lui. Preţul unei asemenea piese este între 250 şi 4.000 de euro pentru anumite modele de maşini”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Şi combustibilul poate înfunda filtrul de particule

La apariţia indicatorului de regenerare, conducătorul auto trebuie să nu oprească motorul. Mai mult, în funcţie de producător, se recomandă o plajă de turaţii superioară de mers pentru a accelera procesul de regenerare.  În cazul unei utilizări exclusiv urbane, există riscul ca şoferul să nu  permită regenerarea la indicarea din bord şi să defecteze filtrul de particule.

Filtrul de particule se poate înfunda şi din cauza calităţii combustibilului, a unor probleme la senzorii de presiune, când valva EGR se defectează sau chiar datorită turbosuflantei care arde uleiul şi îl aruncă pe evacuare. ”Procesul de regenerare se declanşează la temperatura de peste 85 de grade şi, prin urmare, calculatorul nu va declanşa procesul, iar filtrul se va colmata. Sunt autoturisme echipate cu filtru de particule cu aditiv, la care procesul de regenerare are nevoie de acest lichid. Pentru aceste automobile  trebuie verificat nivelul aditivului”, precizează Florin Marin Bogdan.

Pentru a încerca o deblocare a filtrului DPF, se conduce automobilul 30-40 de minute în treapta a treia, cu o turaţie de 1.800-2.000 rot/ minut constant. În cazul în care nu reuşiţi din prima încercare, opriţi motorul şi reluaţi procedura de două ori. Dacă nici după această încercare nu s-a reuşit deblocarea filtrului de particule, este recomandat să apelaţi la un service specializat care se ocupă de această operaţie. 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite