Soluţie tehnică de avangardă pentru nava de un miliard de dolari construită în România pentru cercetări în Antarctica

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Potrivit specificaţiilor tehnice nava nu trebuie să polueze în niciun fel zona, aşa că sistemul de ape reziduale şi de balastare cu apă al navei presupune tehnologii foarte moderne, inovatoare şi unicat, care purifică apa uzată şi o împiedică să îngheţe, fără a se folosi substanţe chimice.

După o evaluare atentă, Damen Green Solutions a proiectat un sistem unicat de management al apei de balast (BWMS), de generaţie viitoare, cu care va fi dotată nava de cercetare şi aprovizionare (ASRV) care se construieşte la Galaţi pentru staţiile ştiinţifice din Antarctica ale Australiei.

Soluţia tehnologică unicat a fost adoptată date fiind condiţiile extrem de dificile în care va funcţiona vasul de un miliard de dolari (care este folosit ca staţie de cercetare permanentă, dar şi ca spărgător de gheaţă), dar şi legislaţia internaţională foarte strictă în ceea ce priveşte păstrarea curată a apelor care înconjoară continentul şi a banchizelor de gheaţă.

Potrivit departamentului de comunicare al grupului naval olandez Damen, soluţia utilizează  ca punct de plecare un echipament existent (Trojan Marinex BWT 250) la care sunt aduse inovaţii importante, de avangardă, „pentru a îndeplini cerinţele exigente ale Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS), care este responsabilă pentru proiectare”.

Având în vedere rolului său şi natura extrem de sensibilă a mediului în care va funcţiona, nava are nevoie de un sistem de gestionare a apei de balast cu capacităţi operaţionale specifice. Acestea includ capacitatea de a funcţiona eficient în ape foarte reci, de a nu folosi substanţe chimice, de a nu genera produse secundare şi de a fi cât mai compact posibil, având în vedere faptul că folosirea eficientă a spaţiului este o prioritate pe acest vas complex.

În urma evaluării tuturor opţiunilor,  Damen Green Solutions a recomandat Trojan Marinex BWT 250, produs de Trojan Technologies din Ontario, Canada, echipament la care, cum spuneam, s-au adus o serie de modificări importante. S-a pornit de la faptul că sistemul de tratare a apei de balast Trojan Marinex este foarte compact, asigură filtrare şi tratament UV în cadrul unei singure unităţi, dar şi că producătorul este foarte deschis la soluţii inovative, personalizate.

A contat de asemenea că echipamentul funcţionează fără substanţe chimice, nu crează produse secundare şi nu sunt supuse coroziunii componentele navei. Este, în plus, uşor de întreţinut, şi are un consum de energie foarte redus, dat fiind că necesită numai 14 kW putere.

Un beneficiu suplimentar semnificativ al sistemului Trojan Marinex este capacitatea acestuia de a opera la o eficienţă de 100% în temperaturi ale apei până la minus 2 grade Celsius.

„Puţine alte unităţi BWMS de pe piaţă de astăzi pot atinge acest obiectiv, atât de important pentru operaţiile polare. De asemenea, este importantă transmisia UV foarte scăzută, care este vitală în zona Antarctică”, spune cei de la Damen, care subliniază şi cooperarea bună cu producătorul în redesenarea echipamentului.

„Am colaborat cu Trojan Technologies pentru a crea un design personalizat, care facilitează montarea echipamentului în spaţiul disponibil din sala motoarelor. Înainte de a părăsi fabrica, acesta va trece printr-un test, pentru ca la faţa locului să se facă doar conectarea conductelor şi a restului echipamentelor conexe. Va fi apoi gata să dezinfecteze şi să trateze până la 250 de tone de apă de mare pe oră”, a declarat Stefhan van Esch, inginer-şef Design & Proposal la Damen.

Nava de cercetare Antarctică (denumită generic ASRV; va fi botezată la lansare), construită în România, la Galaţi, pentru statul australian, va fi gata în anul 2020 şi va costa, cu tot cu echipamentele sofisticate pe care le înglobează, peste un miliard de dolari.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite