Ce aşteptări mai au moldovenii hăituiţi de autorităţi fiindcă au îndrăznit să ceară autostradă. „Inclusiv acest drum, de la Bucureşti la Iaşi, arată cumplit“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Câteva sute de persoane din Moldova au participat sâmbătă, 19 mai, la un marş motorizat înspre Bucureşti în care s-a cerut dezvoltarea infrastructurii din Moldova. Organizatorii spun că forţele de ordine din Bucureşti au făcut tot posibilul să-i fugărească din Capitală, după ce, în prealabil, reprezentanţii Primăriei Generale au refuzat să le autorizeze acţiunea pe motiv că în Piaţa Victoriei ar avea loc un protest al taximetriştilor.

Nemulţumiţi de infrastructura deplorabilă din regiune, câteva sute de moldoveni din toate oraşele nord-estice s-au alăturat sâmbătă protestului organizat de către două organizaţii civice din Iaşi.

Grupul Civic „Împreună pentru A8” şi Asociaţia „Moldova vrea autostradă” au pregătit evenimentul încă de la începutul acestei luni, notificând autorităţile că vor veni în Bucureşti de acum două săptămâni. Moldovenii nu au fost primiţi cu braţele deschise în capitală, acolo unde forţele de ordine au încercat să le blocheze accesul în Piaţa Victoriei reuşind, după ore de negocieri cu organizatorii, să împrăştie grupul de protestatari.

Mascaţi la Focşani şi Buzău

Maşinile „îmbrăcate” în bannere cu mesaje despre necesitatea dezvoltării infrastructurii au plecat din marile oraşe ale Moldovei încă de la primele ore ale dimineţii de sâmbătă. Două coloane de maşini au plecat din Iaşi şi Târgu Frumos pe E85 respectiv E581, lor alăturându-li-se vehicule din judeţele Bacău, Neamţ, Suceava, Botoşani, Vaslui, Vrancea şi altele. Pe lângă maşini mici, au mărşăluit TIR-uri sau motociclete. Joncţiunea s-a făcut la Tişiţa, acolo unde cei care au participat la eveniment au staţionat pentru o perioadă după care au plecat într-o coloana unică spre Bucureşti. 


FOTO Inquam Photos / George Calin

Organizatorii au ţinut legătura pe durata traseului cu reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere şi ai Jandarmeriei din toate judeţele Moldovei, forţele de ordine oferind sprijin până la ieşirea din Moldova. Cătălin Urtoi, unul dintre organizatori, ne-a precizat că participanii au avut parte de o surpriză neplăcută la intrarea în municipiile Focşani şi Buzău, acolo unde Jandarmeria a relocat câte un echipaj cu angajaţi de la forţele speciale, aşa-zişii „mascaţi”, care aveau asupra loc armele la vedere şi care nu le-au permis accesul în cele două oraşe. În Focşani, organizatorii nici nu plănuiau să intre însă ar fi vrut, dacă li s-ar fi permis, să treacă prin Buzău, ne-a mai precizat Urtoi. „Am întrebat de ce au făcut lucrul acesta şi ne-au spus (n.r. reprezentanţii Jandarmeriei) că ne asigură protecţia. Mulţi s-au întors după ce au văzut cum am fost întâmpinaţi la Focşani şi Buzău, crezând că în Bucureşti o să fie şi mai rău”, a spus acesta pentru „Adevărul”.

Imagine indisponibilă
Imagine indisponibilă

Poliţia i-a întâmpinat şi la intrarea în Bucureşti

La Bucureşti au ajuns în jur de 100 de maşini şi motociclete, coloana fiind întâmpinată de poliţişti şi jandarmi şi condusă cu un ante-mergător prin Bucureşti.Tensiuni au fost înainte de intrarea în Piaţa Victoriei, unde, în primă fază, autorităţile nu au vrut să permită accesul participanţilor.



După o serie de negocieri, vehiculele au fost lăsate să treacă prin Piaţa Victoriei. În final, participanţii au mai stat în jur de o oră în piaţă, unde şi-au expus nemulţumirile şi au discutat cu oamenii. Adunarea s-a stins la orele serii când unii s-au întors înapoi în Moldova în timp ce alţi au rămas în Bucureşti.

Aşteaptă răspunsuri de la autorităţi

Imagine indisponibilă

Organizatorii spun că au notificat Primăria Capitalei că vor să manifesteze în Piaţa Victoriei încă de acum două săptămâni, însă solicitarea lor a fost discutată de municipalitate abia vineri, când s-a respinsul accesul în piaţă pe motiv că, la aceeaşi oră, ar fi avut loc o acţiune a unor taximetrişti.
În ciuda micilor ciocniri pe care le-au avut cu autorităţile, organizatorii sunt mulţumiţi de acţiunea de sâmbătă. „Important este că au ieşit sute de oameni, cu sute de maşini din toate judeţele Moldovei şi nu numai. Asta arată că oamenii înţeleg din ce în ce mai bine că este nevoie de infrastructură în Moldova şi trebuie să susţinem aceste solicitări inclusiv în stradă”, ne-a spus Dorin Dobrincu, organizator, care a adăugat că acţiuni de protest ar mai putea avea loc şi în perioada următoare.

“Evenimentul a fost o reuşită chiar dacă ni s-a refuzat prezenţa, în condiţiile noastre, în Piaţa Victoriei. Mesajul a fost dat de marşul în sine, de deplasarea a sute de oameni pe sute de kilometri care au atras atenţia că o investiţie fundamentală pentru dezvoltarea regiunii este aproape de eşec”, a spus şi Dan Radu, un alt organizator.
„Moldova are nevoie de dezvoltare. Sunt mai bine de 28 de ani de la schimbarea regimului şi Moldova nu este în momentul de faţă conectată la Europa. Inclusiv acest drum de la Bucureşti la Iaşi arată cumplit. Nici măcar întreţinut nu este. Autostrăzile înseamnă în primul rând dezvoltarea Moldovei”, a precizat şi Cătălin Urtoi.

Autostrada A8 nu există nici pe hârtie  

Imagine indisponibilă

Înainte de marş, reprezentanţii celor două organizaţii civice, care au, cumulat, în jur de 60 de membri, au remis solicitări către Guvern şi Ministerul Transportului, solicitând inclusiv întrevederi cu prim-ministrul şi ministrul Transporturilor pe tema infrastructurii din Moldova. Până ieri, asociaţiile nu primiseră un răspuns.

Într-un memorandum comun, cele două organizaţii au cinci revendicări. Un prim punct este oferirea de către autorităţi a unui termen clar până la care Guvernul să organizeze licitaţii pentru studiile de fezabilitate cu privire la construcţia autostrăzii A8. De asemenea, ieşenii mai vor ca ruta A7 Ploieşti – Suceava să intre în categoria autostrăzilor şi nu a drumurilor exprese, dar şi ca autorităţile centrale să urgenteze construcţia celor două rute, să eficientizeze CNAIR şi să înfiinţeze un departament dedicat infrastructurii din Moldova.

Ideea unei autostrăzi care să lege Moldova de Ardeal datează încă din 2007, până acum fiind realizate şi două studii de fezabilitate în acest sens, ambele expirate. Autorităţile nu au exprimat un termen clar până la care intenţionează să organizeze licitaţia pentru studiul de fezabilitate al Autostrăzii A8. În schimb, licitaţia pentru drumul expres A7 a fost amânată de mai multe ori, ultima amânare fiind în data de 15 mai.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite