FOTO Maşinile Renault, pe străzile Timişoarei în perioada interbelică
0În 1930, la Timişoara erau în circulaţie 21 de maşini Renault. Reprezentanţa automobilelor franceze era deţinută de William Tichy.
În urma vizitei preşedintelui francez Charles de Gaulle în România, din 1966, Nicolae Ceauşescu a decis ca Uzinele Dacia să producă maşini sub licenţă Renault. Fabrica a fost ridicată la Mioveni, în judeţul Argeş, într-un an şi jumătate. În 1968, pe poarta fabricii a ieşit modelul Renault 8 sub numele de Dacia 1100. Francezii furnizau pentru Dacia 1100 toate părţile componente, în România fiind doar asamblată maşina. În 1969 a intrat în producţie noul model Dacia 1300 (sub licenţa Renault 12), care avea să devină maşina naţională a românilor. Aşa a început povestea Dacia.
Cu aproape 40 de ani mai devereme, Renault era una dintre mărcile care circulau şi pe străzile marilor oraşe din România. Conform albumului „Automobile în Timişoara interbelică”, scos de Vlad Capotescu, reprezentantul Retromobile Timiş, în 1930, la Timişoara erau în circulaţie 21 de maşini Renault.
„Louis Renault (1877-1944) a fondat compania Renault în anul 1899, cu ajutorul financiar al fratelui său Marcel. Un an mai târziu, avea deja produse peste 200 de maşini, iar cererea era îm creştere. În 1913, fabrica avea peste 15.000 de angajaţi şi produceau peste 10.000 de maşini anual. Oferta cuprindea de la maşini mici şi ieftine la limuzine luxoase şi scumpe”, povesteşte Vlad Capotescu.
Interesant este că în perioada interbelică maşinile Renault aveau nume frumoase, precum: „Monastella”, „Reinastella”, „Vivaquattre”, „Primaquattre”, „Juvaquattre” etc.
Începând din 1927, automobilele Renault au fost importate şi la Timişoara. Reprezentanţa Renault îi aparţinea lui Villiam Tichi, iar sediul era în Piaţa Unirii nr.8.
„Avem onoarea a aduce la conoştinţa onor public că a reuşit a obţine reprezentanţa automobilelor Renault pe teritoriile judeţelor Timiş-Torontal, Caraş şi Severin.
Automobilele Renault sunt cele mai durabile şi cele mai economice şi pentru acesta sunt căutate în străinătate”, anunţa William Tichi în „Voinţa Poporului” din 1927.
Maşinile costau între 150.000 de lei, cea mai ieftină, şi 395.000 de lei, varianta cea mai scumpă. Între 1931 şi 1941, automobilele Renault sunt comercializate la Timişoara de Societatea „Garajul Bruder”, cu sediul în strada Regina Maria nr. 5 (la parterul Palatului Băncii Timişana), deţinută de Iosif Kun.
Citeşte şi:
EXCLUSIV Circula pe străzile Timişoarei după Al Doilea Război Mondial. Povestea celui mai bătrân autoturism din oraş
O superbă maşină americană postbelică pe străzile Timişoarei, în plină eră stalinistă. „Una dintre ultimele maşini vestice importate oficial în România“
Ingeniozitate. Un timişorean cumpăra şasiuri de Chevrolet şi le transforma în camioane şi autobuze
FOTO Un Ford Mercury Monarch fabricat în 1979 face furori pe străzile Timişoarei
FOTO O maşină folosită de Miliţia din Iugoslavia în anii '60, la plimbare pe străzile din Timişoara
FOTO Maşina de Miliţie care a uimit Timişoara: „Poliţiştii mă opresc doar să facă poze“