FOTO Maşinile timişorenilor în perioada interbelică: „Preferau modelele făcute în Europa: Mercedes, Ford, Opel sau Fiat. Circulau şi zece Rolls-Royce-uri“
0În anul 1927, pe străzile din Timişoara, un oraş cu 87.000 de locuitori la acea vreme, circulau aproximativ 2.500 de autovehicule.
În 1927, pe străzile Timişoarei circulau în jur de 2.500 de vehicule. Aici intrau şi camioanele sau autobuzele. Proprietarii lor erau în mare parte oameni de afaceri potenţi ai oraşului. Maşinile aveau inscipţionate la numerele de înmatriculare iniţialele „TMS”.
Maşina cu numărul 001TMS îi aparţinea lui Sever Bocu, deputatul reprezentant al Banatului în Guvernul României. Bocu s-a aflat la conducerea Directoratului Banatului şi a fost guvernator al ţinutului Timiş între 1938 - 1940.
„Sever Bocu avea cea mai scumpă maşină din Timişoara. Era un Lincoln. Era de fapt maşina achiziţionată de timişoreni pentru nevoile de reprezentare şi protocol ale Directoratului Banatului. Această maşină a fost confiscată de Nicolae Iorga”, a declarat Vlad Capotescu, reprezentantul Timişului al Retromobil Clubului Român.
Regele Carol al II-lea şi Nicolae Iorga au fost plimbaţi prin Timişoara cu limuzina Lincoln
Majoritatea maşinilor care circulau în Timişoara erau de fabricaţie Europeană. Puteau fi văzute pe străzi diferite modele de la Mercedes, Opel, Fiat, Ford, Citroen sau Renault. Acestea puteau fi cumpărate de numeroasele reprezentanţe din oraş.
„Maşinile se aduceau cu barja, pe Bega. Majoritatea maşinilor erau din cateoria celor ieftine. Un Ford T costa la acea vreme 155.000 de lei. Dar erau şi câteva maşini scumpe. În Timişoara circulau în anii ’20-’30 în jur de zece Rolce-Royce-uri”, a afirmat Vlad Capotescu, care lucrează la o carte intitulată „Automobilul în Timişoara interbelică”.
Criza din anii ’30 a făcut ca numărul maşinilor să scadă în Timişoara. Aşa se face că, în 1939, se mai aflau doar 2.000 de maşini înmatriculate în circulaţie.
„Din cauza crizei, oamenii nu şi-au mai cumpărat maşini, iar cele vechi, care s-au stricat, au fost scoase din circulaţie. Din toată perioada interbelică, în anul 1939 se numără cele mai puţine autovehicule în Timişoara”, a mai declarat Capotescu.
Citiţi şi:
FOTO Maşinile fabricate în vestul României: Marta, prima de pe teritorul ţării, Malaxa, cea „furată“ de sovietici, şi „Lăstunul“ visat de Ceauşescu
Cum a confiscat Nicolae Iorga, prim-ministru al României, Lincolnul timişorenilor în anul 1931
O maşină de legendă din America – din filmele cu Clint Eastwood, Robert Redford sau Kim Basinger, pe străzile din Timişoara
FOTO Un Ford Mercury Monarch fabricat în 1979 face furori pe străzile Timişoarei
FOTO Bijuteriile pe patru roţi care fac turul României au ajuns la Timişoara. Mărcile de epocă Rolls-Royce, Buick, Plymouth şi Dodge atrag privile tuturor