Ingeniozitate. Un timişorean cumpăra şasiuri de Chevrolet şi le transforma în camioane şi autobuze

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În anii ’30, funcţionau în Timişoara, pe strada Gării nr. 1 (lângă fabrica de pălării), un atelier auto şi o fabrică de trăsuri şi caroserii. Firma era a lui Michael Weiss.

Vlad Capotescu, reprezentantul Retromobil în judeţul Timiş, a colecţionat câteva reclame vechi, din ziarele locale, din perioada interbelică. 

Reclama din ziarul „Banater Deutsche Zeitung” în limba germană, prezintă cel mai nou produs al fabricii lui Wiess: autobuzul cu structura închisă şi cinci ferestre (12 locuri plus locul şoferului).

“Concret, Michael Weiss cumpăra şasiurile marca Chevrolet de la reprezentanta General Motors din Timişoara, pe care le carosa în autobuze sau camionete, în funcţie de cererea clienţilor şi le comercializa ca atare în toată ţara”, a scris Vlad Capotescu, pe blogul său. 

image

,,Michael Weiss. Caroserii auto şi fabrică de trăsuri. Timişoara, zona Gării vizavi de fabrica de pălării, de asemenea în Jimbolia (Hatzfeld). Crează toate genurile de caroserii de maşini şi trasuri”, scrie în reclama din „Banater Deutsche Zeitung”.

image

Reclamele în limba maghiara din ziarul local “Temesvari Hirlap” prezintă şasiurile oferite spre vânzare. 

Oferta cuprindea trei tipuri de şasiuri: sasiu scurt – 2,70 metri, şasiu mediu – 3,30 metri şi sasiu lung – 3,99 metri”, a explicat Capotescu.

image

Noul şasiu Chevrolet permite carosarea cu oricare tip de caroserie de camion sau autobuz”, scrie în reclamă.

În  anul 1932, pe Clisura Dunării este fotografiat un autobuz Chevrolet cu caroserie deschisa realizată artizanal, cu 12 locuri, plus locul şoferului (probabil în atelierele Michael Weiss)”, mai aflăm de la Vlad Capotescu.

image

Autotaxi inmatriculat in Lugoj cu nr. 326.

Într-o fotografie realizată în anul 1934, în faţa Domului Romano-Catolic din Timişoara, apare o camionetă şi un autobuz marca Chevrolet. Alături sunt elevii liceului Banatia. “Camionera este pe şasiu scurt (sarcina utilă de 1,5 tone), iar autobuzul cu trei ferestre şi 9 locuri plus un loc pentru şofer, pe şasiu mediu (probabil autobuzul a fost carosat în atelierele Michael Weiss)”, este de părare Vlad Capotescu.

image

Anunţuri de vânzare a serviciilor oferite şi a produsului finit (autobuzul cu caroserie Weiss), din presa vremii, în limba germană “Banater Deutsche Zeitung” şi “Temesvarer Zeitung”.

,,Autobuz construit masiv, în starea folosit, pentru 20 de persoane, ieftin de vânzare la Michael Weiss – caroserii auto şi fabrica de trăsuri, Timişoara, zona Gării lângă fabrica de  pălării".

,,Vând şi cumpăr toate genurile de maşini vechi şi piese de maşini. Realizez toate tipurile de reparaţii, tapiţerii şi vopsitorii – Autogarajul M. Weisz, Timisoara, str. Gării nr.1".

 

image
image


Michael Weiss avea o filială şi în Jimbolia, la 45 de kilometri de Timişoara. „Weiss a înfiinţat firma la mijlocul anilor ’20 şi a lichidat-o voluntar în toamna anului 1944. Nu există informaţii privind numărul de autovehicule carosate în atelierul său”, a încheiat Vlad Capotescu.

Citiţi şi:

Fotografii neştiute din Timişoara anilor '40. Ofiţeri nazişti fericiţi să se afişeze cu proprietarul unei maşini Dodge superbe

FOTO Maşinile timişorenilor în perioada interbelică: „Preferau modelele făcute în Europa: Mercedes, Ford, Opel sau Fiat. Circulau şi zece Rolls-Royce-uri“
 

FOTO Maşinile fabricate în vestul României: Marta, prima de pe teritorul ţării, Malaxa, cea „furată“ de sovietici, şi „Lăstunul“ visat de Ceauşescu


O maşină de legendă din America – din filmele cu Clint Eastwood, Robert Redford sau Kim Basinger, pe străzile din Timişoara

FOTO Un Ford Mercury Monarch fabricat în 1979 face furori pe străzile Timişoarei

FOTO Bijuteriile pe patru roţi care fac turul României au ajuns la Timişoara. Mărcile de epocă Rolls-Royce, Buick, Plymouth şi Dodge atrag privile tuturor

Timişoara



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite