Proiectul descărcării către Timişoara de pe Autostrada Vestului stă blocat la Ministerul Transporturilor. „E vorba de birocraţie şi neputinţă”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Proiectul de descărcare de pe autostradă spre Timişoara FOTO Facebook/USR Timiş
Proiectul de descărcare de pe autostradă spre Timişoara FOTO Facebook/USR Timiş

Licitaţia pentru studiul de fezabilitate pentru noul drum de legătură dintre Timişoara şi Autostrada Vestului a fost lansată în 2014, însă la început de 2018, planurile pentru realizarea sa zac în sertarele ministerului.

Deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă, preşedinte al Comisiei pentru Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor şi membru al Comisiei pentru Transporturi şi Infrastructură, lansează o provocare ministrului Transporturilor, Lucian Şova: să deblocheze proiectul descărcării de la Sânandrei, noul drum de legătură dintre Timişoara şi Autostrada A1 pe care Ministerul Transporturilor s-a angajat să-l construiască. 

Deşi licitaţia pentru studiul său de fezabilitate a fost lansată în 2014, acum, la început de 2018, planurile pentru realizarea sa zac în sertarele ministerului.

Cătălin Drulă explică sursa blocajelor şi oferă un plan realist, pentru a nu ajunge şi acest proiect la categoria “o să fie gata când o să fie gata”. 

Deputatul afirmă că în 2014 s-au făcut studii de fezabilitate pentru trei drumuri de legătură: la Timişoara (între DN69-Sânandrei şi autostrada A1), la Cluj (între A3 Transilvania şi DN1-Tureni) şi la Giurgiu (între DN5 şi Vama Giurgiu). Dintre aceste trei, singurul care are licitaţie lansată pentru construire (cu oferte deja depuse) este cel de la Giurgiu. Cel de la Cluj este abandonat. Iar drumul de la Timişoara se mişcă cu viteza melcului printre departamente şi ministere. 

“Oficial – blocajul curent la drumul de legătură este obţinerea acordului de mediu, în fapt – ca tot restul parcursului acestor proiecte – e vorba de birocraţie şi neputinţă”, spune Cătălin Drulă.

Acesta a făcut o istorie a drumului de legătură Timişoara – Autostrada A1:

“21 noiembrie 2014: se lansează licitaţia pentru realizarea Studiului de Fezabilitate.

12 decembrie 2014: se depun ofertele.

24 aprilie 2015: se semnează contractul pentru realizarea SF-ului.

18 decembrie 2015: se depune solicitarea de emitere a acordului de mediu la Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Timiş.

17 iunie 2016: se aprobă de CNAIR studiul de fezabilitate.

octombrie 2016: Ministerul Transporturilor (MT) nu aprobă investiţia pentru că nu identifică sursă de finanţare.

noiembrie 2016: insist la MT că acest proiect este fezabil şi eligibil pentru finanţare europeană.

decembrie 2016: MT revine cu identificarea unei surse de finanţare, respectiv capitolul “Siguranţă rutieră” din Programul Operaţional Infrastructură Mare.

ianuarie 2017: la audiere cer noului ministru Cuc să nu lase în sertar cele trei drumuri de legătură şi să urgenteze lansarea licitaţiilor de construire.

3 martie 2017: CNAIR mai aprobă o dată studiul de fezabilitate.

20 martie 2017: ultimele “completări” la solicitare de emitere a acordului de mediu sunt depuse la APM Timiş (notă: la 15 luni de la depunerea solicitării iniţiale!).

22 martie 2017: MT aprobă studiul de fezabilitate.

23 martie 2017: trimit o interpelare privind paşii necesari şi estimarea lansării licitaţiei.

5 aprilie 2017: APM Timiş emite decizia prin care stabileşte ca proiecteul se supune evaluării impactului asupra mediului şi cere CNAIR sa depună un studiu şi raport pe această temă.

25 mai 2017: trimit o nouă interpelare parlamentară pe tema drumurilor de legătură.

15 iunie 2017: Consiliul Interministerial de Avizare a Lucrărilor Publice de Interes Naţional aprobă investiţia.

29 iunie 2017: la noua audiere (Guv. Tudose), cer din nou ministrului Cuc să urgenteze proiectul.

3 iulie 2017: proiectul de Hotărâre a Guvernului (HG) de aprobare a investiţiei este elaborat de Ministerul Transporturilor.

12 iulie 2017: în răspunsul la interpelarea parlamentară făcută de mine, MT/CNAIR promit lansarea licitaţiei pentru construire în ultimul trimestru al anului.

august 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la CNAIR de prestatorul de servicii.

octombrie 2017: la audierea noului ministru Felix Stroe, îi cer să prioritizeze cele 3 drumuri de legătură.

noiembrie 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la APM Timiş.

27 noiembrie 2017: Ministerul Finanţelor Publice refuză avizarea proiectului de HG de aprobare a investiţiei pentru că nu are acord de mediu.

decembrie 2017: APM Timiş refuză publicarea studiului de mediu şi începerea procedurii de emitere a acordului pentru că între timp Certificatul de Urbanism al investiţiei emis de CJ Timiş a expirat (fusese valabil 2 ani).

ianuarie 2018: CJ Timiş emite un nou Certificat de Urbanism.

29 ianuarie 2018: un nou ministru al Transporturilor audiat, Lucian Şova – îi cer urgentarea drumului de legătură.

februarie 2018: noul Certificat de Urbanism este depus la APM Timiş, se aşteaptă publicarea studiului de mediu pe site şi declanşarea calendarului de emitere a acordului de mediu (stabilirea dezbaterilor publice şamd)”.

În tot acest timp, Timişoara n-are o legătură decentă la autostrada coridor european din vecinătate.

“Soluţia deblocării există: Susţinere politică pentru proiect din partea Guvernului, un calendar scurt de aprobare a acordului de mediu (2 luni). În acest timp, pregătirea documentaţiei de licitaţie, imediat după aprobarea acordului de mediu, aprobarea în prima şedinţă de guvern, a Hotărârii privind aprobarea investiţiei (“indicatorii tehnico-economici”) şi, simultan, urcarea licitaţiei pentru proiectare şi execuţie pe SEAP. Simultan, lansarea licitaţiei pentru consultantul care va superviza execuţia lucrărilor. Cât timp se derulează licitaţia pentru contractarea constructorului, efectuarea exproprierilor şi verificarea tuturor avizelor şi acordurilor sa nu fi expirat. Pe acest calendar, până la sfarşitul anului am putea avea un contract semnat cu un constructor care să aibă şi terenul la dispoziţie pentru proiect şi toate avizele şi acordurile. Pe perioada iernii acesta ar face proiectul tehnic de execuţie, iar lucrările ar putea începe în primăvara lui 2019”, afirmă Cătălin Drulă.

Deputatul speră ca noul ministru al Transporturilor, precum şi responsabilii din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere îi vor da în sfârşit drumul acestui proiect.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite