Tribunal inchizitorial al Bisericii Ortodoxe ruse la Chişinău: Vade retro, Satana!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu este vorba doar despre un atac murdar, necinstit, absolut suburban, lansat de episcopul Marchel, de Bălţi şi Făleşti, împotriva Maiei Sandu, candidat la alegerile prezidenţiale din Republica Moldova. Este vorba despre prima manifestare dură, precisă, inserţie inacceptabilă în viaţa politică, a unui înalt reprezentant al Bisericii Ortodoxe Ruse.

Creând un precedent periculos într-un spaţiu în care numai asta nu apăruse încă în chip de element conflictual, adică o chemare deschisă a bisericii către turma credincioşilor pentru a le arăta, în numele celor sfinte, care este calea de urmat.

Este prima ingerinţă directă a Bisericii Ortodoxe Ruse într-o asemenea fază de proces electoral, încercând influenţarea voturilor pentru alegerile prezindenţiale dintr-o ţară fostă membră a defunctului URSS şi aflată în apropierea imediată a zonei de conflict deschis din Ucraina şi pusă sub ameninţarea permanentă a "trupelor de menţinerea păcii" ruse din Transnistria.

Aveţi aici (http://ziarulnational.md/video-atac-suburban-al-unor-preoti-la-adresa-maiei-sandu-au-repetat-tot-ce-spune-dodon-despre-liderul-pas-ti-se-ridica-parul-maciuca/) discursul episcopului în cauză. Colegii de la Ziarul Naţional Moldova, au titrat: "Ţi se face părul măciucă!". Aşa e.

Aşa e pentru că discursul episcopului ne trimite cu secole înapoi, la una dintre cele mai sumbre perioade de intoleranţă şi teribilă suferinţă din istoria Europei: perioada războaielor religioase. Atunci un lider religios putea, cu liniştea absolută din vocea domnului episcop de Bălţi, să decreteze că o persoană este sau nu acceptabilă pentru Biserică, dacă ea poate sau nu îndeplini sau nu funcţii publice în numele unor criterii foarte precise.

Avem de ales un preşedinte din două candidaturi. Un creştin sau un necreştin. Un patriot sau un nepatriot. Da, anume aşa, pentru că anume aşa s-au plasat cele două candidaturi. Anume aşa s-au stratificat prin fapta lor, prin vorba lor, prin activitatea lor. Despre atitudinea unui candidat, Igor Dodon, pe care-l credem creştin şi patriot, nu o să vorbesc mult, pentru că e normal să ai o atitudine faţă de biserică, credinţă şi valorile naţionale, aşa cum o are el. Dar despre atitudinea dnei Sandu, al doilea candidat care aspiră la funcţia de preşedinte… Atitudinea ei faţă de moralitatea creştină, faţă de curăţenia sufletească, faţă de tot ce este sfânt pare să fie abătută mult de la axa normalităţii. Anume asta ne-a scos din casele noastre, ca să venim să ne împărtăşim cu îngrijorarea noastră cu dvs".

image

Domnul episop aruncă o acuzaţie grea, extrem de gravă, cea mai cumplită dintre cele pe care le poate rosti un prelat: Maia Sandu este necreştină, în opoziţie cu creştinul Dodon. Pe baza unei asemenea acuzaţii, inchiziţia transfera un condamnat tribunalului laic, cel care avea să pronunţe şi să aplice condamnarea la moarte. Exagerare? Posibil, dar epicopul de Bălţi mai face o remarcă aparent doar profund insultătoare împotriva doamnei Maia Sandu, acuzând-o că este "stearpă":

„Rodul activităţii mele, a dumitale, trebuie să se soldeze cu un…rezultat. Aşa cum nu găsim rodul stăruinţelor ei, am zis că e un bob sterp. Lumea zice că ea nu va închide biserici, pentru că ea se duce la biserică. Eu nu am văzut-o. Dar, şi la şcoală a fost, dar le-a închis. Eu nu mă amestec în politică. Eu le spun oamenilor cu cine să voteze, dar nu fac politică. Dacă aş tăcea, înseamnă că aş fi părtaşul unui candidat şi cu viziunile lui păcătoase”.

În anul de graţie 2016, onorabilul şi Înalt Prea Sfinţitul reia, cu voce domoală, una dintre acuzaţiile clasice din procesele Inchiziţiei spaniole. Citiţi manualul său de căpătâi, Malleus Malleficarum, sau arhivele Inchiziţiei din Carcassonne şi veţi vedea că unul dintre semnele care identificau o vrăjitoare era şi faptul că era o "femeie stearpă" şi acuzaţia era că ştia să facă vrăji pentru a face ca femeile să devină sterpe, sau să arunce acelaşi blestem asupra unei turme de vaci, capre sau oi...

La asta ne întoarcem? La acest tip de mentalitate şi comportament? În minea Înalt Prea Sfinţiei Sale tot despre lumea aceea de demult vorbim sau, cumva, ne-am mai schimbat, mentalităţiile şi percepţiile asupra societăţii au evoluat, astfel încât femeia să nu mai fie considerată drept echivaletul unei unităţi gestante. Şi, în funcţie de performanţele sale în domeniu, să fie socotită bună creştină sau, în caz contrar, să fie condamnată la caznele iadului.

Simplă întâmplare, accident istoric pe bază de entuziasm episcopal şi de simpla dorinţă de a pupa anticipativ mâna stăpânului în speranţa că, mâine, se va dovedi milostivă şi darnică cu slujitorii atât de devotaţi politicii partidului? Doar simpla speranţă că va fi să se audă gestul mai departe, acolo unde contează, că bucuroase vor fi urechile Ţarului că are asemenea supuşi?

Evident că se poate. Căci, în definitiv,  şi Episcopul e om şi a învăţat bine partea aceea din Scripturi unde se zice că "dă Cezarului ce este al Cezarului", ştiind atât de bine, la el la Bălţi, că multe, chiar neştiut de multe, sunt ale Cezarului...

Dar, dincolo de asta, episodul acesta este unul care semnalizează o mare primejdie care, în contexte similare, poate ameninţa ţările din lumea ortodoxă, multe mai posibil a fi cuprinse de emoţii induse de repreprezentanţii clerului.  Foarte greu de crezut că asemenea mesaje ar mai produce vreo reacţie în opinia publică occidentală, dar în spaţiul nostru, tocmai din cauza nivelului cu mult mai înalt al credinţei religioase active şi a procentului covârşitor de mare de practicanţi la nivelul societăţii, repetarea sau chiar amplificarea unui asemnea tip de mesaj ca cel pe care-l dă acum Biserica Ortodoxă Rusă poate deveni la un moment dat o implicare asimilabilă unei ameninţări de securiate.

Asta dacă mergem pe logica de până acum, constituţională, a separării Statului de Biserică. Dar, mare atenţie la acest lucru, trăim în proximitatea spaţiului în care Biserica devine poate cel mai important vehicul de promovare al politicilor Kremlinului. Şi, după cum vedeţi, de acum nu doar în spaţiul Federaţiei Ruse.

Până unde poate merge? Pe cine poate influenţa? Ce voci asemenea s-ar mai putea auzi, am putea auzi, ce tribunale inchizitoriale s-ar mai putea forma într-o lume în care înfloresc şi se aprind toate urile, intoleranţele şi revin vechii demoni?

Preot, către jurnalişti: De ce nu vă ridicaţi când spun rugăciuni? Am înţeles, sunteţi din partidul Maiei Sandu

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite