VIDEO Administratorul, aurul şi asociaţia de proprietari. Pastila de administraţie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ne lovim de greutăţile zilnice, ne apasă şi ne copleşesc gândurile cu privire la rata de la bancă, la ce punem pe masă copiilor, cum ne achităm facturile scadente şi cotele de întreţinere etc. şi uităm un aspect important şi anume acela că, cineva, adică administratorul, este cel care gestionează banii tuturor celor din asociaţia de proprietari.

Este adevărat că în unele asociaţii cu 20 sau 44 apartamente sumele vehiculate nu sunt semnificative însă vă rog să faceţi un exerciţiu de imaginaţie şi să aveţi în vedere un bloc de 230 apartamente sau mai mare, bloc în care sumele vehiculate sunt impresionante. Mergând mai departe, gândiţi-vă că în respectivul bloc multe imobile sunt închiriate sau proprietarii manifestă indiferenţă faţă de transparenţa cu care se realizează listele lunare de plată. Am întâlnit extrem de multe situaţii în care proprietarii nu ştiau pe ce dau banii, din ce se compune cota lunară de plată, cât a costat realizarea hidroizolaţiei, a zugrăvirii scării, remedierea liftului etc.

Trebuie să cunoaşteţi că în conformitate cu art.10 din Legea 230/2007 oricare proprietar se poate adresa cu cerere scrisă, iar preşedintele are obligaţia de a răspunde şi de a permite accesul la actele asociaţiei în termen de 10 zile. Astfel, proprietarii „AU DREPTUL SĂ CUNOASCĂ TOATE ASPECTELE CE ŢIN DE ACTIVITATEA ASOCIAŢIEI ŞI AU ACCES, LA CERERE, LA ORICE DOCUMENT AL ACESTEIA”.

În conformitate cu prevederile art.27, 30, 37 din Legea 230/2007 lucrările executate în cadrul asociaţiei, trebuie aprobate de adunarea generală printr-o selecţie de oferte, adică minim 3 oferte ţinându-se cont de preţ, calitatea lucrării, garanţie, modalitate de plată etc. Vă rog să vă gândiţi câţi dintre dvs aţi fost măcar consultaţi în privinţa lucrărilor sau a sumelor ce urma să le suportaţi chiar dumneavoastră.   

Prin urmare administratorul are “aurul”, “mierea” în mână şi sunt puţine situaţii (cinste lor) în care administratorul nu îşi ia partea leului. Ba mai mult este greu să “scoţi” din mina de aur un astfel de administrator care are acces la sumele de bani, decide lucrările ce se realizează în imobil, decide cu cine se lucrează în imobil etc.

De ce credeţi că marea majoritate a administratorilor nu lucrează cu banca şi ţin sume semnificative “în casă”? Care ar fi interesul? Sunt întrebări pe care ar trebui să le puneţi şi la care să încercaţi să găsiţi şi răspuns, atâta timp cât Legea 230/2007 la art.45 alin.4 prevede posibilitatea ca asociaţia să aibă deschis cont la bancă. Este sigur, civilizat, modern şi uşor de utilizat. Cine răspunde dacă în drum spre furnizorul de utilităţi administratorul pierde sau îi sunt furaţi banii. Că doar s-a întâmplat şi am citit cu toţii. Şi câte cazuri sunt pe care nu le cunoaştem.

Nu v-aţi întrebat niciodată de ce d-nul X sau d-na Y ocupă acest post de administrator pentru o suma derizorie. La ce se întâmplă în instanţele de judecată pot spune că pentru aceşti administratori nu remuneraţia aceea lunară de mizerie reprezintă miza ci lucrările, reparaţiile, contractele de mentenanţă, chiriile încasate etc reprezentau şi reprezintă “potul cel mare”.

Evident că proprietarii din blocul respectiv erau fericiţi că plătesc puţin, dar în realitate mulţi din cei implicati în gestionarea fondurilor asociaţiei au grijă să-şi ia “aurul” de care au nevoie. Atenţie, indiferenţa costă. Cunosc asociaţii de proprietari şi mai mari şi mai mici în care au fost date “tunuri” de miliarde (lei vechi), ocazii cu care “mina de aur” a fost “golită şi abandonată”.

În vremurile de acum tot mai mulţi vor să fie administrator, vor să facă liste de întreţinere şi vor să fie gospodarul blocului. Nu contează că au sau nu pregatire, nu contează dacă au atestat sau nu şi nu contează dacă sunt capabili să ofere soluţii proprietarilor. De ce? Pentru că asociaţia de proprietari este o “vacă numai bună de muls”, este o mină de aur.

Sunt deranjat pentru că multe din aspectele menţionate mai sus, se răsfrâng şi au consecinţe asupra tuturor celor care prestează astfel de activităţi afectând şi pe cei care realizează cu simţ de răspundere listele lunare, lucrările în cadrul blocului, gestiunea banilor etc.            

Nu uitaţi, Legea 230/2007 prevede la art.23 că, în cadrul asociaţiei de proprietari, există obligativitatea ca în fiecare an în primul trimestru să se convoace adunarea generală ( convocare si reconvocare), adunare în care să se prezinte situaţia financiară a asociaţiei, să se prezinte balanţa soldurilor de activ pasiv şi bugetul de venituri şi cheltuieli.

Nu rămâneţi indiferenţi!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite