Administratorul de bloc a fost asimilat funcţionarului

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Auzim din ce în ce mai des că administratorul a fugit cu banii, că nu mai există fond de rulment, nu mai există fond de reparaţii, că ne-a mâncat banii, că ne-a furat etc., însă nici un membru al organelor de conducere şi/sau proprietar nu au făcut vreun demers în demonstrarea existenţei unui prejudiciu şi evident mai apoi urmarea căilor legale ce se impun.

Ba mai mult, am constatat cu surprindere că nu numai proprietarii nu cunosc faptul că administratorul de bloc este asimilat funcţionarului dar nici administratorii nu cunosc acest aspect, nu cunosc care sunt implicaţiile fată de activitatea pe care o desfasoară. Este de domeniul incredibilului în câte asociaţii de proprietari activitatea desfaşurată de administrator este tratată cu indiferenţă, fapt care, în unele cazuri, duc la apariţia situaţiilor din petit.

Astfel, Curtea Supremă de Justiţie a hotărât, prin Decizia nr. 3 din 02.12.2002 (citeşte motivarea) privind recursul în interesul legii, cu privire la împrejurarea dacă administratorul asociaţiei de proprietari sau de locatari are calitatea de funcţionar şi la încadrarea juridică a faptei acestuia de însuşire, folosire sau traficare, în interesul său ori pentru altul, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestionează sau le administrează.

Concluzia este că administratorul asociaţiei de proprietari sau locatari are calitatea de funcţionar. Fapta acestuia de însuşire, folosire sau traficare, în interesul său ori pentru altul, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestionează sau le administrează constituie infracţiunea de delapidare. De asemenea există practică în materie şi în situaţia în care preşedintele asociaţiei, în fapt, realizează activitatea administrativă, adică ţine gestiunea asociaţiei de proprietari. Există încă multe asociaţii unde preşedintele realizează şi munca administratorului însă trebuie să cunoască că şi în acest caz, activitatea sa este asimilată şi va răspunde ca şi un funcţionar.

Din nefericire nici proprietarii, nici administratorii şi nici preşedinţii nu conştientizează care pot fi consecinţele juridice ale unei proaste gestionari, a dezinteresului faţă de activitatea financiar contabilă, faţă de registre şi mai ales, spun eu, a colaborării cu administratori ce nu sunt atestaţi, care nu au o garanţie, un portofoliu sau o recomandare sau a preşedinţilor care semnează “ca primarul” cei din urmă fiind în cele mai multe cazuri complet depăşiţi de dinamica legislativă.

Această decizie şi practica din domeniu ar trebui să aducă cu picioarele pe pământ pe mulţi dintre cei implicaţi în viaţa asociaţiilor de proprietari şi corelativ să determine proprietarii să aleagă cu mai multă înţelepciune adminsitratorul şi preşedintele, chiar dacă costurile ar fi puţin mai mari. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite