Cartea de imobil. Necesitatea existenţei ei în cadrul asociaţiilor de proprietari

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi există o reglementare în vederea ţinerii evidenţei locatarilor din cadrul asociaţiilor de proprietari, lipsa implicării din partea membrilor comitetului şi/sau administratorului la care se adaugă şi lipsa de “transparenţă” din partea proprietarilor, au condus la lipsa oricărei evindenţe clare în majoritatea asociaţiilor.

De multe ori nu se cunoaşte la nivelul asociaţiei cine este/ sunt proprietarii unui apartament. Evident că, datorită tranzacţiilor imobiliare, cunoaşterea vecinilor şi realizarea unei evidenţe clare a cam scăpat de sub control, iar la nivelul asociaţiei nu a existat, în timp, o implicare din partea membrilor comitetului. Nu trebuie bagatelizată o astfel de activitate şi nici minimizată reticenţa proprietarilor care nu numai că nu prezintă cartea de identitate dar actul de dobândire a imobilului este considerat “secret de stat”.

Acolo unde a fost ţinută din scurt această evidenţă şi nu a existat o mare fluctuaţie a proprietarilor, sistemul funcţionează. În blocurile mari, mai ales în cele de garsoniere, nu numai că nu există o evindenţă dar s-a ajuns ca proprietarii să nu se cunoască între ei.

Importanţa cărţii de imobil nu trebuie trecută cu vederea, spun eu, fiind pe de o parte un mijloc de monitorizare a persoanelor care locuiesc în imobil şi un mijloc de determinare a proprietarilor, date necesare nu numai pentru proceduri judiciare ci şi în caz de avarii ivite la părţile comune, atunci când intervenţia rapidă – prin contactarea proprietarului - poate determina diminuarea pagubelor. Pe de altă parte, evindenţa corectă a numărului de persoane, determină şi are o incidenţa directă asupra sumelor ce sunt repartizate în listele lunare de plată la numărul de persoane prezente.

Deşi textele de lege (menţionate la sfârşitul materialului), arată termenele în care există obligaţia realizării menţiunilor în cartea de imobil, în practică, nu numai că aceste termene nu sunt respectate dar s-a constatat că proprietarii, organele de conducere, administratorii etc nu cunosc aceste prevederi. În opinia mea, degeaba se străduiesc cei de Poliţia Locală să implementeze aceste cărţi de imobil, dacă la nivelul fiecărei asociaţii nu există un minim de implicare. Curios este că acolo unde persoana care ţine cartea de imobil este remunerată, lucrurile se mişcă, în comparaţie cu asociaţiile unde implicarea nu există şi austeritatea dictează.

Sub deviza “nu plătim niciun leu în plus” nu se întâmplă nimic în multe asociaţii de proprietari. Nu dăm nimic pentru un administrator care să-şi facă treaba cu simţ de răspundere şi într-un mod transparent, nu dăm nimic pentru preşedinte (lasă-l să se zbată de unul singur), nu dăm nimic pentru responsabilul cu cartea de imobil etc  deşi, surprinzător nu aceasta este opinia majoritară (50 +1% din proprietari). Majoritatea doreşte să trăiască civilizat însă repulsia faţă de scandalul din adunarea generală îi determină să se supună unei minorităţi care îşi impune astfel punctul de vedere.

Prin urmare, din textele de mai jos, rezultă că există o reglementare cu privire la cartea de imobil, sunt stabilite termene şi obligaţii în sarcina proprietarilor dar şi în sarcina asociaţiei şi, în baza textelor enunţate, comitetul poate stabili sancţiuni şi poate realiza demersuri pe lângă organele abilitate în vederea întocmirii unei situaţii în cartea de imobil.

O.U.G. nr.97 din 2005 prevede următoarele:

Art.36

Persoana care găzduieşte o altă persoană, în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art.32 alin. (2) lit. a), are obligaţia de a anunţa poliţia sau serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.

Art.37

(1) Evidenţa locatarilor prin cartea de imobil se ţine în următoarele categorii de imobile care dispun de mai multe unităţi locative, astfel cum acestea sunt definite de Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:

a) destinate cazării în comun;

b) care servesc total sau parţial ca locuinţă.

(2) Dispoziţiile alin. (1) nu sunt aplicabile locatarilor imobilelor situate în incinta unităţilor militare, a sediilor misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare sau locuinţelor destinate exclusiv personalului acestora, precum şi, după caz, membrilor familiilor şi persoanelor aflate în îngrijirea acestora.

Art.38

(1) Organizarea activităţii de ţinere a evidenţei locatarilor prin cartea de imobil revine Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin unităţile de poliţie.

(2) Cartea de imobil se întocmeşte şi se actualizează de către persoana anume desemnată, cu acordul acesteia, de către proprietarul imobilului sau de asociaţia de proprietari; în cazul asociaţiei de proprietari, responsabilul cărţii de imobil este, de regulă, administratorul sau un membru al comitetului executiv al asociaţiei.

(3) Păstrarea, actualizarea şi utilizarea datelor din cartea de imobil de către persoana desemnată în acest sens, conform alin. (2), se fac cu respectarea dispoziţiilor Legii 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Responsabilul cărţii de imobil are obligaţia să înscrie, pe baza actului de identitate, persoanele care domiciliază sau au reşedinţa în imobilul respectiv şi să o prezinte, la cerere, poliţiştilor sau lucrătorilor serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor.

(5) Cartea de imobil se întocmeşte într-un singur exemplar, care se păstrează la responsabilul cărţii de imobil.

Art.39

(1) Persoanele care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sunt obligate să ceară înscrierea în cartea de imobil la noua locuinţă în termen de 15 zile de la mutare.

(2) Persoanele care locuiesc în imobil sunt obligate să prezinte actul de identitate responsabilului cărţii de imobil, la solicitarea acestuia, pentru actualizarea cărţii de imobil.

Pentru mai multe informaţii din domeniu, vă rugăm să daţi like şi share paginii Consultanta Asociaţii Proprietari . 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite