Desfiinţarea casieriilor şi modul de plată electronic pun presiune pe asociaţiile de proprietari

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
bani

Furnizorii şi prestatorii de servicii au fost primii care au făcut paşi importanţi în eliminarea posibilităţii de plată în numerar la casieriile proprii, mutând plata prin intermediul unităţilor bancare şi al plăţilor online.

Un astfel de mod de abordare a dus la apariţia următoarelor situaţii (neaşteptate) în cadrul asociaţiilor de proprietari:

Deschiderea unor conturi bancare – cei implicaţi în activitatea curentă şi mai ales administratorii au ajuns la concluzia (impusă) că nu mai „ţine” realizarea plăţilor cu „punga” şi că mijloacele moderne sunt agreate, sigure şi usor de urmărit. Aşa au apărut situaţiile în care banii proprietarilor au fost retraşi din contul personal al administratorului şi au fost depuşi în contul asociaţiei de proprietari.  

Soldul „de la saltea” depus la bancă – modul de lucru prin intermediul instituţiilor bancare şi presiunea furnizorului a dus şi duce la depunerea sumelor de bani deţinute de către administratori în conturile asociaţiilor administrate. Un aspect de lăudat, atâta timp cât aceşti administratori nu rămân cu un sold de casă de zeci de mii de lei, banii fiind depuşi la bancă.

Posibilitatea de plată modernă a cotelor de întreţinere – proprietarii, prin existenţa contului bancar al asociaţiei, au posibilitatea de a evita statul la coadă casieriei pentru plata întreţinerii pe de o parte, iar pe de altă parte pot avea un control asupra plăţilor realizate mult mai facil. Plata se poate realiza oricând din faţa monitorului, comisioanele de tranzacţionare fiind nesemnificative.

Transparenţă în actul decizional – limitarea posibilităţii de plată în numerar a dus şi duce la limitarea posibilităţii administratorului de a achita lucrări din casă, fapt care duce la rândul său la obligativitatea existenţei unui contract, a unor facturi care trebuie „să bată” cu plata realizată, astfel încât, a apărut o limitare a manevrării numerarului adică posibilitatea comisionării şi/sau introducerii mâinii în „borcanul cu miere” ce aparţine proprietarilor.

Posibilitatea vizualizării operaţiunilor în sistem online – toate aceste mijloace moderne au creat o presiune pe administratori care prin propriile platforme pun la dispoziţia proprietarilor posibilitatea vizualizării situaţiilor financiare în timp real, vizualizarea facturilor şi a actelor emanate de la organele de conducere.

În antiteză cu cele de mai sus stă atitudinea unor administratori şi/sau preşedinţi care prin decizii unilaterale NU sunt pentru nou, pentru transparenţă şi pentru deschiderea unui cont bancar pe numele asociaţiei.

Astfel că nicăieri nu este afişat contul bancar al asociaţiei în care proprietarii să-şi achite cota lunară de întreţinere, fiind practic obligaţi să stea la coadă sau să se prezinte la casierie la o oră la care în mod normal sunt încă la muncă.

Este limpede că acolo unde se procedează aşa, cineva are tot interesul să aibă pe mână banii proprietarilor, să simtă „cărămida” de bancnote şi să poată realiza plăţi după bunul plac. Verificarea situaţiei financiare este mai dificilă dacă se manevrează sume de bani doar în numerar şi duce, aproape inevitabil, la apariţia micilor „comisioane” sau mai grav la confundarea propriului buzunar cu banii asociaţiei. Azi un pic, mâine mai un pic şi aşa s-a ajuns şi se va mai ajunge (din păcate) la existenţa unor asociaţii ce sunt în imposibilitate de plată, debranşate de la utilităţi etc. datorită dispariţiei unor sume de bani din gestiune.

Dintr-o decizie de reducere a costurilor venită din partea furnizorilor s-a ajuns ca „unda” creată şi impunerea unui astfel de mod de lucru să ducă la schimbarea unor comportamente existente în cadrul asociaţiilor şi deschiderea administratorilor (cu voie sau fără voie) spre modern, nou. În opinia noastră, de câştigat au doar proprietarii care vor putea achita cotele lunare online, vor avea acces la informaţie şi vor avea siguranţa sumelor de bani existente în contul bancar (posibilitatea de verificare a depunerilor după fiecare încasare).

P.S. Începând cu data de 02.05.2017, casieriile regiei R.A.D.E.T îşi vor înceta activitatea. Imposibilitatea achitării la casieria R.A.D.E.T. după data de 02.05.2017 vizează facturile emise pentru orice servicii prestate, inclusiv pentru furnizarea de energie termică.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite