Pastorala, mesajul Patriarhului Daniel. De ce se sting luminile în biserică la miezul nopţii şi care este semnificaţia hainelor noi purtate de Paşte

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preafericitul Daniel FOTO Adevărul
Preafericitul Daniel FOTO Adevărul

Reprezentanţii Patriarhiei au publicat Pastorala de Paşte a Preafericitului Daniel. În mesajul din acest an sunt explicate câteva dintre obiceiurile pe care credincioşii le pun în practică în noaptea de Înviere.

Preafericitul Daniel, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, le-a transmis credincioşilor un mesaj cu ocazia Sărbătorilor de Paşte. Patriarhul spune că sărbătorile pascale reprezintă o icoană de lumină a bucuriei veşnice din Împărăţia cerurilor, o bucurie ce are izvorul în Iisus Cel răstignit şi înviat. Totodată, în Pastorala de Sfintele Paşti sunt explicate şi câteva obiceiuri practicate în noaptea de Înviere.

„Întrucât Hristos Cel răstignit şi înviat este izvorul bucuriei depline şi netrecătoare (cf. Ioan 17, 13), legătura vie cu El, prin credinţă puternică, rugăciune fierbinte şi fapte bune, aduce bucurie în viaţa Bisericii şi în sufletele credincioşilor. Această bucurie a credinţei în Hristos şi a iubirii statornice faţă de El este o constantă a vieţii creştine şi este numită de către Sfântul Apostol Pavel bucurie în Domnul (cf. Filipeni 4, 4)“, se arată în mesajul transmis de patriarh.

De asemenea, acesta susţine că în viaţa duhovnicească a creştinului, bucuria credinţei „se intensifică şi se statorniceşte prin rugăciune fierbinte, prin pocăinţă şi iertare de păcate“. La acestea se mai adaugă „eliberarea de patimi egoiste, prin cuvântul bun şi prin fapta cea bună, prin viaţă curată şi iubire sfântă“.

Întunericul cel mai din afară

În noaptea de Paşte, întunericul produs prin stingerea luminii şi a lumânărilor în biserică, exact la miezul nopţii, simbolizează „întunericul cel mai din afară” (Matei 25, 30) al morţii şi al iadului, în care a coborât Hristos Dumnezeu cu sufletul Său uman (cf. 1 Petru 3, 18-19).

„Totodată, sufletul viu şi îndumnezeit al lui Hristos coborât la iad este simbolizat de singura candelă care rămâne aprinsă în biserică, şi anume candela de pe Sfânta Masă, din Sfântul Altar, deoarece Sfânta Masă simbolizează mormântul Domnului Hristos, din care El a înviat. Când protosul (arhiereul sau preotul) aprinde lumânarea de Paşti din candela de pe Sfânta Masă, iese din altar şi ridică lumânarea în văzul tuturor, aceasta semnifică taina ridicării sau învierii lui Hristos din morţi (în limba greacă învierea este redată prin cuvântul anástasis, care înseamnă ridicare)“, se mai arată în mesajul patriarhului din acest an. 

Apoi, de la această singură lumânare a protosului, se aprind toate lumânările clerului şi ale credincioşilor. „Prin acest act liturgic se mărturiseşte simbolic adevărul că Hristos Cel Unul Sfânt este „începătură (a învierii) celor adormiţi” (1 Corinteni 15, 20), „întâiul născut din morţi” (Coloseni 1, 18), „întâiul născut între mulţi fraţi” (Romani 8, 29), „Cel dintâi înviat din morţi ca să vestească lumină poporului (evreu) şi neamurilor” (Fapte 26, 23)“, se mai precizează în Pastorala de Sfintele Paşti a Preafericitului Daniel.

Haine albe şi noi

Preafericitul Daniel mai spune în mesajul din acest an că oamenii poartă de Paşte haine noi, în vreme ce veşmintele liturgice sunt albe precum lumina: „Din acest motiv, ca şi sufletele curăţite şi înnoite prin rugăciune şi post, prin pocăinţă şi împărtăşire euharistică, veşmintele liturgice de Paşti sunt albe ca lumina, iar credincioşii ortodocşi poartă haine noi şi frumoase, după ce au zugrăvit şi împodobit şi casele lor, ca să fie pline de lumină şi frumuseţe. 

Lumânările de Paşti simbolizează lumina lui Hristos Cel înviat împărtăşită oamenilor. Iar ouăle roşii sau încondeiate de Paşti simbolizează viaţa frumoasă trăită în iubire smerită şi sfântă, care este mai tare decât păcatul şi moartea. Crucea unită cu lumânarea de Înviere arată biruinţa lui Hristos Cel răstignit şi înviat  asupra răutăţii demonilor (cf. Coloseni 2, 15), dar şi biruinţa iubirii Sale răstignite asupra urii, invidiei şi violenţei celor care L-au răstignit“, se mai arată în Pastorala de Sfintele Paşti.

Celebrul salut „Hristos a înviat!, Adevărat a înviat!“ reprezintă o formă prin care credincioşii îşi mărturisesc credinţa şi o împart cu toţi ceilalţi oameni. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite