Secretele din subteranul bucureştean: Staţia de metrou Politehnica - decorată cu marmură în care sunt încrustate fosile, Piaţa Romană - staţia construită în secret

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Staţia Politehnica este încărcată de fosile
Staţia Politehnica este încărcată de fosile

Pe 19 noiembrie, metroul bucureştean împlineşte 35 de ani de viaţă, iar ideea realizării acestuia a început undeva în prima jumătate a secolului XX. „Adevărul“ vă prezintă cum a luat naştere metroul din Bucureşti, dar şi poveştile din spatele celor mai interesante staţii din subteran.

Cei mai mulţi români îl consideră pe Nicolae Ceuşescu ca fiind cel care a gândit şi a pus bazele sistemului de transport în comun din subteran, dar puţini sunt cei care ştiu că ideea metroul în Bucureşti datează de la începutul secolului al XX-lei şi îi aparţine tânărului student de atunci, Dimitrie Leonida. Între 1934 şi 1936 se cristalizează şi opinia realizarii unor linii de transport în comun subteran cu trenuri sau tramvaie electrice.

Cel de-Al doilea Război Mondial zădărniceşte însă planurile măreţe ale inginerilor. Ele sunt reluate, în comunism, de Nicolae Ceauşescu care reuşeşte să mobilizeze oamenii şi să adune toate resursele necesare. În 1975, începe să ne construiască metroul, care, astăzi, nu arată foarte diferit faţă de cum era în perioada de început a construcţiei din subteran. Scopul acestul mijloc de transport era să transporte oamenii din cartierele-dormitor la fabrici.

Politehnica, staţia încărcată de istorie

Câteva staţii de metrou din Capitală au în spate o istorie impresionantă, ascunzând adevărate secrete. „Adevărul“ vă prezintă poveştile a două staţii de metrou cu totul şi cu totul speciale. 

Fosile vechi de peste 65 de milioane de ani sunt călcate şi ignorate în fiecare zi de călătorii din staţia de metrou Politehnica. Aici ar fi trebuit să fie amenajat, la sfârşitul anului 2012 un muzeu în miniatură, însă finanţarea promisă de firmele private a fost anulată, din cauza lipsei banilor, potrivit iniţiatorului proiectului, fostului director Metrorex, Gheorghe Udrişte. Scoici, moluşte, corali sau alege, toate acestea s-au conservat de pe vremea când formele de viaţă existau doar în ape, în mări şi oceane.

Comoara cu care a fost pavată staţia de metrou este extrasă cel mai probabil din Munţii Gilău, din localitatea clujeană Săvădisla. Dalele calcaroae roşii includ o bogată şi foarte bine conservată asociaţie paleontologică marină, dominată de rudişti, gastropode,  alege roşii calcaroase şi stromatolite, conform studiului geologic de la baza proiectului. Alături de rudişti, se odihnesc în dalele din staţia de metrou Politehnica şi fosile ale organismelor marine care se asociau cu rudiştii în biocenoza recifală de la sfârşitul Cretacicului:  gastropode (melci), rodofite calcaroase (alge roşii) şi cyanobacterii (alge albastre-verzi) ce au generat stromatolite (structuri organo-sedimentare laminitice).

Piaţa Romană, staţia din subteran construită în secret

Staţia Piaţa Romană este una cu totul şi cu totul deosebită. Aici, peronul este unul foarte îngust, curbele de la intrare şi pilonii laţi fac ca staţia să fie unică în Bucureşti. Elena Ceauşescu, soţia dictatorului, este cea responsabilă de felul în care arată staţia. Aceasta a scos-o de pe harta proiectanţilor,  motivând că „trebuie rărite, sunt prea multe‟. Marea problema a Elenei Ceauşescu era că  tineretul „a început să se îngraşe‟ şi avea nevoie să faca mai multă mişcare.

Constructorii au făcut în secret staţia de la Romană, dar i-au zidit, pur şi simplu, intrarea. Ulterior, cuplul Ceauşescu şi-a dat seama de necesitatea acestei staţii şi au dat ordin să fie pusă la loc.

În momentul în care au început lucrările pe tronsonul Berceni-Pipera, în jurul anului 1986, muncitorii care lucrau oficial la bucata de tronson Piaţa Universităţii-Piaţa Victoriei au pregătit terenul în zona Romană, fără a scăpa vreo vorbă.

    

Pe aceeaşi temă: 

Staţia de metrou Piaţa Unirii a fost invadată de imagini cu maidanezi care aşteaptă să fie adoptaţi

Lucrările de la Magistrala 5 de metrou costă mai mult. Metrorex explică suplimentarea bugetului alocat şantierului subteran

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite