Să semnalăm cum se pune la cale o crimă

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constantin Niţă, ministrul Economiei
Constantin Niţă, ministrul Economiei

„Ăştia vor să bage mâine Romaero în insolvenţă!”. Asta se întâmpla ieri. Omul e agitat, surescitat, se poartă ca şi cum ar vedea aievea că se prăvăleşte un bolovan peste el şi-şi dă seama că nu are mijloace să-l oprească. Iar miza e colosală.

Romaero e o fabrică de stat, care înainte făcea avioane, iar acum doar le repară. Este una dintre ultimele rămăşiţe ale industriei socialiste, care se încăpăţinează să stea pe picioare, deşi rechinii tranziţiei îi dau de mult târcoale. Nu-i dau târcoale pentru tehnologia de acolo, pentru inginerii de aviaţie sau pentru meseriaşii care ştiu să facă şi ochi de om. Ci pentru cele 35 de hectare pe care fabrica este aşezată.  Hectare bune, în nordul Capitalei, cu deschidere la şosea. Câte nu se pot face pe hectarele alea...

Înapoi la sursă: „Mâine, în şedinţa Consiliului de Administraţie, vor să probe insolvenţa fabricii”. În Consiliul de Administraţie de la Romaero sunt şapte oameni. Doi reprezintă SIF 4 Muntenia şi unul reprezintă Fondul Proprietatea. Aceştia trei nu s-ar împotrivi, căci prin insolvenţă hectarele se pot converti rapid în bani, pentru îndestularea acţionarilor pe care îi reprezintă. Patru membri ai CA reprezintă statul, mai exact Ministerul Economiei, şi până acum s-au opus insolvenţei. Dacă însă unul „trădează” la vot, fabrica intră automat pe mâna administratorului judiciar.

Sursa mai spune că până şi administratorul judiciar este stabilit: firma lui Remus Borza, fostul coleg de facultate al premierului Ponta, cel care a administrat şi insolvenţa companiei Hidroelectrica. „Doi delegaţi ai lui Remus Borza au fost azi la minister, ca să discute detalii. Deci decizia e deja luată”, a aflat sursa noastră dintr-o altă sursă de încredere.

Îl contactăm pe Remus Borza. Confirmă că „au avut loc discuţii”, că doi emisari de-ai săi au fost la minister, dar nu vrea să spună mai mult. Ulterior a revenit cu un telefon: „Este total fals. Nu se va decide insolvenţa Romaero anul acesta”. Din anul acesta mai sunt câteva zile.

Îl contactăm pe ministrul Economiei, Constantin Niţă, şi-l întrebăm deschis dacă în şedinţa de joi a CA se va propune insolvenţa Romaero. Ministrul dă un răspuns de o desăvârşită diplomaţie: „Eu ştiu că nu este pe ordinea de zi un asemenea punct. Este o speculaţie. La momentul oportun voi comunica ce este de făcut pentru viitor. Mulţumesc”. N-o fi pe ordinea de zi, dar avem destulă experienţă ca să ştim că deciziile cu potenţial de scandal nu se trec dinainte pe ordinea de zi, ci se includ intempestiv, în timpul şedinţei, ca să nu fie timp de reacţie.

Insolvenţa, ne spune sursa, e cea mai proastă soluţie pentru fabrică. „În toate contractele cu clienţii e o clauză care spune că dacă fabrica intră în insolvenţă, ei îşi mută comenzile la alţi parteneri, iar cheltuielile aferente vor fi suportate de Romaero. Au pus clauza asta pentru că toţi ştiu ce nebunie e în România cu legislaţia privind insolvenţa”. O soluţie mai bună ar fi aplicarea unui plan de redresare aprobat încă din februarie, dar care zace de atunci prin birourile ministerului. O alta ar fi privatizarea: două firme de aviaţie, una din Cehia şi una din Belgia, au depus cereri în acest sens încă din luna august, dar nu au primit răspuns nici acum. De ce? Nu se vrea.

Admit că informaţiile publicate mai sus pot părea un proces de intenţie. La drept vorbind, la ora la care scriu, nu ştiu dacă sursa noastră s-a panicat inutil sau joi chiar se va decide intrarea Romaero în insolvenţă, cu tot ce atrage asta. Dar decât să ne pomenim, din nou, în faţa unui rapt împlinit, parcă mai sănătos e uneori un onest proces de intenţie.

UPDATE:  După apariţia acestui articol, reprezentanţii Fondului Proprietatea ne-au transmis câteva documente din care rezultă poziţia Fondului faţă de situaţia de la Romaero. Pe 17 noiembrie 2014, Fondul Proprietatea a solicitat în scris includerea pe ordinea de zi a şedinţei Adunării Generale a Acţionarilor (AGA) din 9 decembrie a unui punct prin care să se aprobe demararea de urgenţă a procedurilor de privatizare a Romaero SA. La şedinţa AGA din 9 noiembrie, reprezentanţii Ministerului Economiei au respins această propunere, pe motiv că "acest punct al ordinii de zi nu este de competenţa AGA".

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite