Alina Mungiu-Pippidi: Cît de democratică mai e democraţia originală românească?

Publicat:
Ultima actualizare:
Alina Mungiu-Pippidi este preşedinta Societăţii Academice din România (SAR)
Alina Mungiu-Pippidi este preşedinta Societăţii Academice din România (SAR)

Jandarmii români, cu o promptitudine demnă de cei ruşi, i-au umflat pe liderii unei demonstraţii unioniste pentru că se pregăteau să o ia pe un alt traseu decât pe cel autorizat şi le-au dat amenzi enorme (3000 de lei). Pentru cine nu ştie, în România nu e nevoie de autorizaţie ca să demonstrezi, numai poliţia încearcă să acrediteze această idee, numai dacă ocupi zona de trafic trebuie să ceri aprobare.

Cu toate astea, Rodica Stănoiu are o mulţime de emulatori prin presa cu epoleţi, care au scris despre demonstraţia recentă că din cauză că era inoportună, sau că ei nu erau de acord cu ea sau nu erau interesaţi de subiect, e profund normal să fie urcaţi în dubă liderii unionişti, ba, şi mai rău, şi mai românesc, să le terfelim reputaţia că eventual îi plătesc char ruşii, dacă s-or găsi cretini să creadă aşa ceva. Poate vă amintiţi că, de când serviciile se amestecă pe faţă în demonstraţiile de stradă, adică din ziua a doua de la Colectiv, am dezvoltat şi noi mecanisme de monitorizare. Nu o să vă surprindă aşadar că nimeni nu a luat amendă la demonstraţia neautorizată de la neridicarea imunităţii lui Oprea, v-am spus de pe atunci că era ciudat că nici unul din organizatorii cunoscuţi nu era implicat, dimpotrivă, erau vedete scoase din casă de manipulatorii situaţiei. Avem, deci, manifestaţii necontrolate de centre oculte din statul român, unde puştimea noastră, cea care încă nu a emigrat, e umplută de amenzi, şi manifestaţii controlate sau de-a dreptul organizate de acestea. Cînd ministrul Mariu Bostan se agită pe trotuar în faţa Ambasadei Rusiei sub un pretext ridicol nu e provocare. Cînd George Simion şi studenţii lui dedicaţi Unirii, naivi şi care cer de multă vreme ceva legitim- un plan, nu reunificarea- după ce nu au fost primiţi de nimeni pe la guvern şi preşedinţie, e provocare, deci pentru ei duba şi demascarea. Că se agaţă de ei Ghiţă şi Băsescu nu are nici o importanţă. Cine se duce la fund se agaţă de orice.

Ce trebuiau să facă jandarmii, nimic? Hai să vă explic cum funcţionează o democraţie, şi cum ocazional a funcţionat chiar România. Jandarmii trebuie să fie ultimii care să intervină, şi atunci numai dacă era în pericol siguranţa sau proprietatea cuiva. Primăria trebuia să le dea autorizaţie să manifeste la Guvern, pentru că ei vor un plan de acţiuni de la Guvern (mi-au scris şi mie, să îi ajut să intre la Cioloş, i-am ajutat deja să intre la Preşedinţie, dar un plan vizavi de Moldova, chiar formal, tot nu s-a făcut, sunt alegeri în România şi e normal să încerci să pui pe agenda problema care te preocupă). Consilierul pe Moldova al lui Dacian Cioloş, dacă există (semnificativ şi dacă nu există) trebuia să iasă afară la manifestanţi, să invite liderii înăuntru şi să facă program de întîlniri cu ei. Avem şi minister al consultării publice, dar, ce să vezi, acest grup semnificativ, preocupat de această problemă nu a fost la consultări în problema lor. Dacă se proceda astfel, manifestanţii nu mai aveau de ce să se agite şi să blocheze traficul ca să ajungă la ştiri. Experienţa i-a învăţat că, dacă nu ajungi la ştiri, guvernul nici nu te bagă în seamă.

Jandarmii, cu alte cuvinte, nu trebuiau să facă nimic, cum nimic nu trebuiau să facă nici organele justiţiei din România în afacerea Black Cube, dacă aveau minte şi instinct de conservare. Băieţii israelieni trebuiau interpelaţi şi avertizaţi să se autoevacueze imediat şi fără discuţii, la fel şi ambasadorul trebuia antrenat în a-i îndemna să plece, nu trebuiau deschise proceduri juridice ca după aceea să le închidem la loc, după ce am umplut teoriile conspiraţiei de material echivalent celui de la Omar Hayssam. Nu îmi e clar dacă au făcut ceva ilegal nici acum, la cît de abil au procedat organele statului, dacă e o afacere pur infracţională (i-au angajat nişte infractori) sau o luptă pentru controlul SRI. Nu ştim şi nici nu avem cum afla. Păi dacă tot e să nu ştim nu mai bine îi evacuaţi voi din prima şi nu mai subminaţi încrederea în organele statului în halul ăsta?

Din păcate, întrebarea dacă SRI controlează pe oamenii politici sau e o luptă să fie controlat el de către oameni politici nu mai are un răspuns unilateral la ora asta. Eu îl cred pe Klaus Iohannis cînd spune că el nu se simte prizonierul serviciilor. Dar nici cealaltă alternativă nu e mai bună. SRI, DNA şi serviciile nu au ce căuta în lupta politică şi în alegeri, nici să manipuleze opinia publică (aveau unii tupeul chiar la demonstraţia asta să întrebe pe web cum de SRI nu l-a oprit pe Simion ăsta încă înainte să facă demonstraţia, ori chiar aşa gîndesc românii, şi refuz să cred, ori sunt postacii serviciilor). Folosirea serviciilor nu e dincolo de orice bănuială, şi numai ea poate explica păruiala dintre servicii pe care o vedem de cîteva luni, e clar că nu au aceiaşi campioni politici, e o bătălie pentru control.

De o gravitate extremă este suprapunerea peste acestea a anunţului făcut de preşedinte că Dacian Cioloş va fi desemnat după alegeri indiferent cine cîştigă (dacă nu dezinformează presa), exact aşa făceau monarhii nu tocmai constituţionali ai României, întîi chemau la guvern pe cine trebuia să fie, apoi acela organiza alegeri şi continua după ce căpăta şi mandatul popular. Ferdinandian de-a dreptul, de asta numai Republică Cehă din toate ţările din Est e considerată a fi avut democraţie interbelică, iar noi, toţi ceilalţi, fie democraţii originale, fie dictaturi originale, că de fapt una nu o exclude pe alta. Alegerile trecute, cînd erau Dragnea şi Ponta la guvernare, s-a suspendat o lege 45 de zile ca PSD să poată fura primarii PNL. Uite aşa o ţinem la fiecare alegeri. Democraţia noastră se mai ţine doar în Curtea Constituţională, nivelul necontrolabil al DNA- eu cred în el, şi sper că şi fiecare procuror în parte crede- şi instanţe. Şi acea mică parte din public care pricepe că obiectivele democratice se pot atinge numai pe căi democratice.

Partidele ar trebui să vină alegerile astea cu propuneri pentru restaurarea democraţiei

Partidele care candidează acum ar trebui să ne dea speranţe concrete că vor schimba această stare de lucruri dacă e să le dăm vreun vot. În primul rînd, comportamentul lor propriu să fie democratic, nu de aprobare a unor acte nedemocratice sau curat penale. În al doilea rînd, restabilind controlul civil asupra gradaţilor. După cum am mai spus, modelul există, şi fundaţia social-democrată Friederich-Ebert Romania şi Uniunea Naţională a Judecătorilor organizează pe 31 octombrie la Parlament conferinţa Controlul democratic al serviciilor de informaţii: provocări şi modele de succes în UE şi va aduce la Bucureşti experţi şi oameni politici europeni care să discute cu partidele noastre, dacă vor avea măcar curajul să se vină. Cea mai avansată reformă a unui stat NATO e Danemarca, cu doar două servicii, unul civil (PET) şi unul militar, cu triplu control - parlamentar, al ministerului Justiţiei şi a unei agenţii independente şi civile separate, plus controlul Curţii de Conturi asupra tuturor cheltuielilor (minus cele discreţionare pentru spioni, e vădit că la noi e o aberaţie că nimeni nu întreabă de ce SRI are cel mai mare fond de salarii, dar la Interne îi căutăm la cheltuieli discreţionare). Comisia independentă are cîte un membru de la toate partidele parlamentare, şi sarcina să verifice să nu existe intruziune în viaţa privată a oamenilor de către PET. Or, noi avem o disperată nevoie de aşa ceva, suntem în situaţia aberantă în care serviciile nu au obţinut legal să ne identificăm cînd cumpărăm cartele de telefon, ceea ce în Europa e normal (şi cred şi eu că e o bună măsură antitero), în schimb ne adună datele de la asigurări de sănătate fără să ne spună, ba chiar pe bani europeni (programul SII şi precedentele, cu susţinători atît de variaţi ca Ghiţă, Bostan şi Ghinea).

Sarcina principală a unei reforme ar fi înlocuirea legii Siguranţei a lui Măgureanu şi Iliescu cu una democratică la nivel de 2016 – MRU e ultimul care a adus vorba despre asta, şi iată ce i s-a întîmplat- şi instalarea unei separări multe mai clare între viaţa publică şi servicii secrete. Partea profesionistă a serviciilor nu are de ce să se teamă de aşa ceva, şi nu o cred mică. Cîţi oameni politici sunt însă capabili să fie autonomi şi suficient de tari pe picioare pentru o asemenea reformă? Întrebaţi pe candidatul dvs dacă are vreo propunere în zona asta şi judecaţi-l după răspuns.

P.S. Redactorul şef al României curate, activistul civic şi de mediu Mihai Goţiu va deschide lista USR Cluj cu programele societăţii civile - Carta Albă a Bunei Guvernări şi Declaraţia de la Cluj. România curată e coordonată de Gabriel Bejan de acum înainte, şi noi avem încredere în clujeni că vor păstra spiritul societăţii civile în USR. Sperăm ca şi în restul ţării să se găsească oameni la fel de autentici! În rest, ne separăm frumos, aşa cum am discutat, chiar dacă sperînd ca şi pe viitor să avem aceleaşi cauze comune.

Puteţi comenta acest articol pe România Curată

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite