Tevatura Codului Fiscal. Unde este adevăratul pericol

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cerearea de revizuire a Codului Fiscal a deschis un nou front politic
Cerearea de revizuire a Codului Fiscal a deschis un nou front politic

Situaţia momentului: preşedintele a cerut revizuirea Codului, coaliţia guvernamentală s-a insolat, premierul e la control în Turcia şi marele PNL face tumbe precum căţeii la circ.

Greşeala politică a lui Iohannis este că a retrimis la Parlament legea pe motiv de prudenţă financiară, după ce numai cu câteva zile înainte salutase majorarea salariilor primilor demnitari ai ţării, inclusiv al preşedintelui. Bineînţeles, din punct de vedere al impactului celor două măsuri, scăderea TVA nu se poate compara cu mărirea salariilor a 48 de demnitari, fie ei şi cei mai bine plătiţi în stat. Dar din punct de vedere al principiilor este acelaşi lucru. Dacă eşti grijuliu cu banul public, nu poţi să aplauzi nicio cheltuială  fără un studiu de impact şi fără indicarea sursei de unde vin banii. Că e vorba despre un milion sau un miliard de lei, principiul este acelaşi. Mai e şi aspectul moral, de ce reaşezarea sistemului bugetar de salarizare trebuie să înceapă prin ordonanţă de urgenţă cu veniturile demnitarilor şi nu trebuie construit mai întâi întreg cadrul legislativ care să aşeze lucrurile pentru toată lumea?

În al doilea rând, administraţia prezidenţială nu a mers până la capăt în precizarea poziţiei faţă de soluţionarea diferendumului cu Parlamentul. Puţini au reuşit să afle că preşedintele Iohannis nu este împotriva Codului în ansamblu, nici măcar nu respinge mai multe prevederi, ci, doar solicită prudenţă în scăderea TVA. Soluţia pe care administraţia prezindenţială o are în vedere este, eventual, reducerea în două trepte. Se poate discuta.

În loc de asta, s-a ajuns la o nouă hărmălaie politică.

Coaliţia a ţinut şedinţă de urgenţă pentru a pleca acasă fără nicio rezolvare. Au fost puse mai multe variante pe masă.  Rezolvarea prin ordonanţă de urgenţă, asumarea răspunderii şi sesiune parlamentară extraordinară pentru discutarea cererii preşedintelui Iohannis. Primele două sunt simple aberaţii, dovedind că minţile celor din coaliţie fie sunt fierte de căldură, fie s-au împuţinat îngrijorător, fie sunt plecate în altă parte. Altfel nu se explică asemenea gugumănii. Cum să dai ordonanţă de urgenţă pe o lege aprobată de Parlamet şi aflată în procedură de reexaminare? Cum să-ţi asumi răspunderea guvernamentală? Dar obosiţi de efortul gândirii, liderii coaliţiei au lăsat totul la decizia lui Ponta. Mai vedem când se întoarce premierul.

De partea cealaltă, la fel, nicio lumină. Degeaba se dau peste cap liberalii să arate cât de consecvenţi au fost ei şi când au votat Codul Fiscal şi când se declară acum de partea revizuirii. PNL dovedeşte că se mută dintr-o parte într-alta după cum bate vântul. Indiferent de explicaţiile pe care se străduieşte să le găsească, PNL pierde din credibilitate dezamăgindu-şi mai ales categoriile de votanţi fideli.

Dar, ca de obicei, harababura politică acoperă problema de fond. Nu Codul Fiscal este un pericol la adresa echilibrului bugetar. Administrat cum trebuie, noul Cod poate fi aplicat fără să producă mari distorsiuni. Adevărata ameninţare este avântul populist de care s-au lăsat cuprinşi atât guvernanţii, cât şi opoziţia. Creşterile nesusţinute de cheltuieli care se profilează după trecerea Codului reprezintă un mare risc. Ne apropiem de mentalitatea din 2008, atunci când se anunţa în lacrimi de la tribuna parlamentului că se vor dubla salariile profesorilor! Asupra acestor tendinţe care încep să se transforme în legi ar trebui să atragă atenţia preşedintele Iohannis. Iar PNL ar face bine să-l susţină.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite