9 din 10 şoferi bucureşteni nu ştiu să conducă. Sau ştiu, dar nu le pasă dacă ajung la închisoare

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Da, 9 din 10 şoferi bucureşteni m-ar călca pe trecerea de pietoni dintre Emile Zola şi Andrei Mureşanu dacă nu aş fi atent şi dacă nu aş cunoaşte efectul Doppler.” FOTO: George Butunoiu
„Da, 9 din 10 şoferi bucureşteni m-ar călca pe trecerea de pietoni dintre Emile Zola şi Andrei Mureşanu dacă nu aş fi atent şi dacă nu aş cunoaşte efectul Doppler.” FOTO: George Butunoiu

O problemă de fizică de şcoală elementară, pe care şoferii bucureşteni ar trebui să ştie să o rezolve, dacă nu din decenţă şi ca indicator de elementară civilizaţie, atunci măcar de frica oamenilor lui Tobă:

„Se dă o trecere de pietoni, vizibilă de departe, ba şi cu un panou mare în dreptul ei. Apare pietonul. Ipoteza de lucru este că pietonul e prost, pus pe şotii sau că vrea să se sinucidă. Delta te dintre te zero când apare în câmpul vizual şi te unu când ajunge în faţa maşinii este de 2,8 secunde. Ce viteză trebuie să aibă şoferul la trei metri de trecerea de pietoni ca să nu fie obligat să treacă cu maşina peste el şi să-i strice smartfonul pe care îl ţine în buzunar?”

Ca să ajung la concluzia din titlu, de ani de zile conduc un experiment şi notez minuţios rezultatele. Strada pe care am biroul e îngustă şi liniştită. Şi mai e şi cu sens unic. Ca multe străzi din Bucureşti, are o trecere de pietoni, cu linii albe, cu panou şi cu tot ce trebuie. Ca să ies de după gardul cu iederă şi să ajung pe a treia linie a trecerii, îmi ia 2,88 secunde. Dacă mă grăbesc puţin, pot scoate 2,1, sau chiar 1,98.

De ani de zile, de fiecare dată când am de trecut pe acolo, fac următoarele: stau la colţul gardului cu iederă şi ascult să văd când vine o maşină. Se aud de departe, chiar din dreptul casei marelui avocat. Ţinând seama de efectul Doppler, şi cu atâta experienţă în spate, ştiu exact cam pe unde este. Când ajunge la câţiva metri, pac!, ies şi eu de după gard şi intru pe trecerea de pietoni, făcându-mă că mă uit în altă parte. Sigur, am grijă să nu trec de a doua linie, pentru că prost nu sunt, fizică mai ştiu încă destulă, şi nici nu ţin să mă sinucid în acest fel atât de banal.

Rezultatele experimentului sunt spectaculoase, într-adevăr! 9 din 10 şoferi nu se aşteaptă la aşa ceva. Pentru ei, un pieton care să iasă de după gard şi să intre pe trecerea de pietoni fără să se uite nu există. Sunt uluiţi, stupefiaţi când văd unul, de parcă ar cădea un extraterestru din cer în fix în Dorobanţi, în faţa maşinii lor. Scrâşnete de frână, claxoane disperate, ba unii trec la câţiva centimetri de mine fără să schiţeze cel mai mic gest de frânare. Boule, nu eşti atent, evident, iar câţiva chiar au oprit ca să vină să-mi dea cu manivela în cap. Nu are rost să le spun că tocmai, cel atent eram eu, şi nu invers, deci… dar să nu o mai lungim! Da, 9 din 10 şoferi bucureşteni m-ar călca pe trecerea de pietoni dintre Emile Zola şi Andrei Mureşanu dacă nu aş fi atent şi dacă nu aş cunoaşte efectul Doppler. Câţiva dintre ei fără regrete, presupun…

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite