Drepturile păgubiţilor RCA, ignorate în continuare de firmele de asigurări. Călin Rangu (ASF): „Asigurătorii se dezbară greu de obişnuinţele pe care le au”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drepturile păgubiţilor RCA sunt ignorate în continuare de firmele de asigurări
Drepturile păgubiţilor RCA sunt ignorate în continuare de firmele de asigurări

ASF dă încă o dată replica firmelor de asigurări care interpretează în propriul avantaj normele RCA în raport cu păgubiţii:  nu există nicio obligaţie a clientului să se ducă la asigurător pentru constatare. Asigurătorii nu vor însă să renunţe la cutume şi pretind contrariul.

Ani întregi asigurătorii au interpretat în mod arbitrar normele privind despăgubirile în baza RCA. Şi asta în dezavantajul clienţilor. 

După ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a făcut unele clarificări importante asupra drepturilor de care beneficiază păgubiţii RCA, clarificări făcute publice de către Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), firmele de asigurări au reacţionat. 

Mai exact, deşi ASF a stabilit în Norma RCA 39/2016 că asigurătorul este obligat să se deplaseze în locul precizat de către păgubit, pentru constatarea daunei, indiferent de dimensiunea avariei autovehiculului, reprezentanţii societăţilor de asigurare au anunţat public că şoferii au obligaţia de a se deplasa la sediul firmei de asigurare în cazul producerii unui accident, dacă avariile suferite de maşină nu împiedică această operaţiune.

În opinia asigurătorilor, schimbarea acestei proceduri ar pune presiune pe costuri şi ar afecta predictibilitatea primelor de asigurare. Aşa a anunţat asociaţia care reprezintă interesele asigurătorilor, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) .

Ce susţine ASSAI

„Nu există niciun fel de condiţionare a constatării daunei în funcţie de gravitate sau de dimensiunea avariei. Sunt deja asigurători care se deplasează la păgubiţi pentru a face constatarea daunei. Legal, nu există niciun fel de limitare a deplasării asigurătorului la locul indicat de către păgubit. Practic, nu există conceptul de punct de constatare. Dacă maşina e într-un service, constatatorul trebuie să meargă acolo. Important de reţinut este faptul că obligaţia persoanei păgubite este de a permite accesul la vehiculul avariat”, a explicat, pentru „Adevărul”, Cristian Muntean, preşedintele ASSAI. 

Totodată, asigurătorul are obligaţia de a efectua constatarea prejudiciilor în termen de cinci zile lucrătoare de la data notificării primite de la persoana prejudiciată. Procesul de constatare trebuie să respecte cadrul legal cu privire la protecţia muncii, iar în cazul în care maşina avariată nu se află într-un spaţiu ce permite efectuarea constatării în condiţii de siguranţă, persoana prejudiciată trebuie să asigure condiţiile necesare derulării procesului de constatare. Mai exact într-un service autorizat. 

Călin Rangu: Asigurătorii nu vor să renunţe la cutume

Directorul Departamentului pentru Protecţia Consumatorului, din cadrul ASF, Călin Rangu, a explicat, pentru „Adevărul”, cum trebuie interpretate normele RCA şi cum încearcă asigurătorii să nu-şi piardă ascendentul asupra păgubiţilor RCA. 

„Adevărul”: Firmele de asigurări pretind în continuare că păgubiţii RCA sunt obligaţi să vină la centrele de daune pentru constatare. 

Călin Rangu: În lege nu se prevede nicăieri existenţa centrelor de constatare la asigurători. Deci, nu scrie nicăieri că clientul, consumatorul trebuie să vină acolo unde îi spune firma de asigurări. Normele spun că daunele se constată în maximum cinci zile, iar păgubitul RCA trebuie să pună maşina la dispoziţie, să-i dea acces la ea constatatorului. De aici, se poate înţelege foarte bine că, pe baza unei discuţii între asigurător şi păgubitul RCA, se stabileşte de comun acord unde are loc constatarea. Dacă asigurătorul îl stimulează, într-un fel sau altul, pe consumator ca să vină în centrul lui de daune, este discuţia lor. Dar nu e obligatoriu.

Concret, ce trebuie să facă păgubitul după ce s-a produs un accident?

Păgubitul poate să ducă maşina în orice service autorizat ca să minimizeze, până la urmă, daunele. Unul dintre principiile asigurării este acela că păgubitul trebuie să ia toate măsurile pentru a minimiza pagubele. După un eveniment în trafic, dacă eşti obligat să deplasezi maşina se pot întâmpla alte lucruri, iar daunele să se agraveze. Sau dacă stai cinci zile cu maşina în ploaie până te duci la constatare, la fel, daunele pot creşte. Aceasta este raţiunea pentru care păgubitul se poate adresa oricărui service autorizat. 

Normele nu se pot interpreta altfel...

Punctul nostru de vedere este foarte clar: nu există o obligaţie a păgubitului să se ducă la asigurător pentru constatare. În lege se precizează că păgubitul trebuie doar să pună maşina la dispoziţia constatatorului. Unde o pune la dispoziţie? Este la latitudinea păgubitului.  

De ce pretind firmele de asigurări contrariul?

Asta este doar o cutumă, a fost obişnuinţa lor de a proceda aşa până acum. Din păcate, asigurătorii se dezbară greu de obişnuinţele pe care le au. Ar trebui ca toată această activitate să fie mai «customer centric», orientată spre client, nu doar ca o simplă activitate «insurance centric», adică nu asigurătorul e centrul şi toţi trebuie să se ducă la el. Până la urmă, consumatorul trebuie să fie în centrul atenţiei, pentru că vorbim de un serviciu prestat în baza poliţei de asigurare. 

Prin urmare, constatarea se poate face oriunde?

Depinde de tipul avariei. Sunt daune la care este nevoie ca maşina să fie ridicată pe rampă, deci constatarea în aceste cazuri trebuie făcută într-un service. În situaţiile mai simple nu este nevoie de aşa ceva.

Şi totuşi, asigurătorii dau dovadă de rigiditate...

Este vorba de lipsa lor totală de imaginaţie şi de aşa-zisa eficientizare a costurilor. Dacă este vorba de daune uşoare, asigurătorul îl poate pune chiar pe păgubit să facă nişte fotografii şi să i le trimită. Aşa se poate face evaluarea daunelor rapid, pentru că este vorba de un sistem de specialitate.  Aşa, nu-l mai pui pe drumuri nici pe păgubit, nici nu te mai duci la el. Teoretic, păgubitul are nevoie de un proces-verbal de intrare în reparaţie, dar şi aici se pot găsi soluţii. Acesta poate fi trimis pe fax sau prin e-mail. Asigurătorii au mai multă reticenţă pentru că le e greu să iasă dintr-un mod de gândire şi să vadă alte oportunităţi de business. 

Cum rămâne cu argumentul eficientizării cheltuielilor?

Eficientizarea costurilor nu trebuie să se facă în detrimentul păgubiţilor RCA. Adică oamenii suferă un accident la care n-au avut nicio vină şi îi obligi tot pe ei să suporte anumite cheltuieli. În anumite cazuri, păgubiţii RCA trebuie să facă zeci de kilometri până la centrul de constatare al asigurătorului, plus timpul pierdut, plus eventuala agravare a daunelor. Asigurarea înseamnă că păgubitul trebuie pus în situaţia dinainte de producerea daunelor, în niciun caz ca păgubitul să aibă cheltuieli suplimentare. 

Câţi constatatori sunt în România?

Estimăm că sunt cam 800 de constatatori de daune la nivelul ţării. Dosarele de daune pe RCA sunt în jur de 300.000 pe an. După un calcul simplu, unui constatator îi revin sub două dosare pe zi. Mi se pare o mai mare ineficienţă în cazul centrelor de constatare. Vorbim de costuri pentru clădiri, salarii ale angajaţilor. E mai simplu să-i dai constatatorului un laptop cu care să se poată conecta la sistem şi un aparat foto şi să se deplaseze la păgubit. Cineva trebuie să-şi pună picioarele în apă rece şi să judece lucrurile dintr-o altă perspectivă. ;

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite