Promisiuni legendare

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Citesc un afiş publicitar în care brandul unui antiperspirant îmi promite „48 de ore de protecţie legendară împotriva mirosurilor neplăcute şi a transpiraţiei“. Două zile şi două nopţi de „protecţie legendară“ – ce promisiune tare!

La ce mirosuri sunt în tramvaiele şi vagoanele de metrou din Bucureşti, bărbaţii, pentru că brandul se adresează bărbaţilor, ar trebui să dea năvală să-l cumpere. Cu toţii vor avea parte de o „protecţie legendară“. 

Nu-mi mai bat capul „să despic în patru“ mesajul acestui brand care ţine să se diferenţieze de alte branduri care promit altceva. Promisiunea asta, „protecţie legendară“, chiar dacă o scot din contextul reclamei, nu mi se pare nici un joc inspirat de idei, nici o metaforă, nici extravaganţa unui copywriter bine plătit. Nu ştiu cum, dar sunt acrit de atâtea promisiuni care mi-au bombardat viaţa, încât consider „protecţia legendară“ drept o minciună. Sunt asaltat de tot felul de mesaje (pe e-mail, pe stradă, pe telefon, la televiziune) care îmi promit o viaţă mai bună, bani mai mulţi, vindecarea cancerului în 14 zile, picioare fără bătături, optimism, o stare perfectă de sănătate, fericire. Înţeleg că asta e lumea liberă, mesajele zburdă, nu pot fi oprite, fiecare se bagă în faţă să-mi vândă ceva. Din mulţimea de „informaţii“ nu numai că nu mai ştiu ce să aleg, cum să mă orientez, încotro s-o apuc, dar simt că sunt spălat pe creier fără să am puterea de a reacţiona. Este o altă „spălătură“, una mai soft, dar foarte eficientă.

Două zile şi două nopţi de „protecţie legendară“ – ce promisiune tare!

În anii din urmă (în altă lume), cea mai mare promisiune la care am „pus botul“ a fost „Programul PCR de construire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintea României spre comunism“. Eram foarte tânăr şi am crezut în promisiunea de atunci a regimului că România va ajunge în comunism şi vom trăi mai bine. Oare cum va fi în comunism? – mă întrebam împreună cu colegii mei de liceu. Târziu, am înţeles că „societatea multilateral dezvoltată“ este o mare ţeapă şi m-am lecuit de astfel de promisiuni. O ţeapă care mi-a marcat viaţa. După 30 de ani, constat că PSD tot vântură pe la televiziuni „programul de guvernare“ cu care a câştigat alegerile parlamentare, oferind celor care sunt dispuşi să „pună botul“ un fel de „protecţie legendară“.

Poate că astfel de promisiuni reprezintă esenţa puterii. Lansezi programe, campanii, duci o „luptă de clasă“, promiţi o viaţă mai bună şi „protecţie“ împotriva duşmanilor, câştigi adepţi, votanţi, cumpărători, utilizatori, fidelizezi publicul-ţintă (targetul) cu tot felul de vorbe meşteşugite, apoi îl manipulezi, îl domini, faci ce vrei cu oamenii. Asta o fi puterea? Puterea politică, puterea brandurilor, puterea de a controla minţile.

Ar trebui să fiu, totuşi, pragmatic. Să cumpăr antiperspirantul. Să-l încerc, să văd dacă se ţine de promisiune: „protecţie 48 de ore“. Să intru în „legendă“. O legendă promisă de un brand comercial. Sunt un om al prezentului, doar trăiesc printre atâtea branduri! Şi dacă iau ţeapă?

Opinii

Mai multe de la Petre Barbu


Ultimele știri
Cele mai citite