Bacteriile de pe bancnote, risc de acnee

Cu cât trec prin mai multe mâini, cu atât banii „capătă“ mai multe bacterii cu risc pentru sănătate FOTO Arhivă

Nici mai mult, nici mai puţin de 3.000 de tipuri de bacterii au fost descoperite pe bancnotele de 1 dolar de cercetătorii de la Universitatea New York, în cadrul primului studiu de amploare al ADN-ului de pe banii americani.

Nu este o noutate faptul că banii se numără printre cele mai importante surse de infecţii, cu cât trec prin mai multe mâini. Dar oamenii de ştiinţă de la Universitatea din New York (NYU) au vrut să identifice cu precizie tipurile de bacterii şi riscurile acestora asupra sănătăţii, în cadrul Proiectului Bani Murdari.

Analizând materialul genetic de pe bancnotele de 1 dolar, specialiştii de la NYU au identificat 3.000 de tipuri de bacterii, mult mai multe decât au arătat studiile anterioare. Totuşi, ei nu au putut identifica decât 20% din ADN-ul non-uman pe care l-au prelevat de pe bancnote, fiindcă multe dintre microorganisme nu au fost introduse încă în bazele de date genetice.

Cum ne pun în pericol sănătatea

Cele mai numeroase bacterii de pe bancnote au fost cele care provoacă acnee. Au fost identificate, de asemenea, bacteria responsabilă cu ulcerul gastric (Helicobacter pylori), cu pneumonia, cu toxiinfecţiile alimentare, printre altele.

Unele dintre ele purtau genele rezistenţei la antibiotice, au descoperit cercetătorii americani.

Deşi studiul a fost realizat pe bancnote de 1 dolar, toţi banii de hârtie sunt murdari, de la rupii la euro, subliniază oamenii de ştiinţă.

„Un portofel la temperatura corpului este un adevărat vas Petri (farfurioară de laborator pe care se cultivă microorganisme)“, subliniază Philippe Etienne, director al companiei Innovia Security Pty Ltd., care produce hârtie specială pentru bancnote pentru 23 de ţări, citat de „Wall Street Journal“.

La nivel mondial, în fiecare an circulă aproximativ 150 de miliarde de noi bancnote.

„Descoperirea noastră ne-a uimit chiar şi pe noi. Am constatat, practic, că microbii chiar se dezvoltă pe bani, iar atunci când îi atingem, uleiurile de pe degetele noastre le oferă microorganismelor hrana pentru a se multiplica“, explică Jane Carlton, director al departamentului de secvenţiere genetică din cadrul Centrului de Genomică al Universităţii New York.

Citeşte şi:

Bacteriile cu care trăim zi de zi

Oamenii de ştiinţă spun că fiecare individ este asemenea unei planete care găzduieşte trilioane de bacterii, mai multe chiar decât propriile celule. În mod normal, interacţiunea dintre corpul uman şi bacteriile care îl populează este benefică pentru ambele părţi. Există însă şi situaţii în care microbii se înmulţesc necontrolat şi ne creează probleme.

Era antibioticelor a luat sfârşit. Suntem dezarmaţi în faţa infecţiilor cu bacterii

Autorităţile sanitare de la cel mai înalt nivel se declară învinse astăzi în lupta cu „superbacteriile“, antibioticele fiind considerate ca o armă albă într-un război nuclear.

VIDEO Infecţiile rezistente care pot ucide se transmit prin strângerea de mâini

În ultimii ani a crescut atât de mult numărul superbacteriilor, care nu pot fi tratate cu niciun medicament, încât specialiştii au numit această perioadă „sfârşitul erei antibioticelor“. Cât de dezarmaţi suntem în faţa infecţiilor?