Dovezile genetice sugerează că popoarele canaaneene nu au fost exterminate

Naţiunile canaaneene sunt cunoscute ca fiind printre „personajele negative” ale Vechiului Testament. La început Dumnezeu comandă distrugerea acestora, împreună cu alte câteva grupuri etnice, iar apoi aflăm că aceştia au fost anihilaţi. Printre arheologi însă, canaaeneenii rămân un grup cultural a cărui evoluţie rămâne un mister.

Recent, un grup de arheologi, împreună cu experţi în genetică, au descoperit o serie de dovezi concludente cum că aceştia nu au fost anihilaţi în totalitate. În fapt, aceştia sunt strămoşii actualului popor libanez.

Canaaneenii au fost un popor ce a trăit acum 3-4 mii de ani pe coastele Mării Mediterane, iar oraşele lor se întindeau pe actualele teritorii ale Iordaniei, Libanului, Israelului, Palestinei şi Siriei. În ciuda faptului că au fost una dintre primele civilizaţii din această zonă care să folosească limbajul scris, aceştia au folosit în special frunzele de papirus, ce nu au supravieţuit trecerii timpului. Drept rezultat, majoritatea relatărilor despre aceste populaţii vin de la rivalii şi duşmanii acestora, relatări ce nu sunt întotdeauna nepartinice.

„Dar în cetăţile acestor neamuri pe care Domnul, Dumnezeul tău, ţi le dă sa le moşteneşti pământul, să nu laşi în viaţă nimic din tot ce suflă, ci de istov să-i dai pieirii 6, pe Hetei si pe Amorei, pe Canaaneeni si pe Ferezei, pe Hevei, pe Iebusei şi pe Gherghesei, aşa cum ţi-a poruncit ţie Domnul, Dumnezeul tău, ca nu cumva ei să vă înveţe să faceţi toate urăciunile pe care le-au făcut pentru dumnezeii lor, şi să păcătuiţi astfel în faţa Domnului, Dumnezeului vostru”, Deuteronomul (20: 16-18).

Însă o analiză genetică publicată joi sugerează că populaţia antică a supravieţuit poruncii divine de anihilare, iar descendenţii acesteia trăiesc în ceea ce astăzi este teritoriul Libanului.

„Putem observa că populaţia de astăzi a Libanului îşi pot găsi strămoşii în populaţiile canaaneene sau o altă populaţie echivalentă din punct de vedere genetic”, a afirmat Chris Tyler-Smith, un cercetător în genetică în cadrul Institutului Wellcome Trust Sanger, autorul articolului în cauză. „Peste 90% din moştenirea genetică a actualilor libanezi vine de la aceste populaţii”, subliniază Tyler-Smith.

Dr. Tyler-Smith împreună cu o echipă de cercetători în genetică şi arheologi au recuperat ADN-ul din oasele a cinci canaaneeni descoperite în urma unor escavări în Sidon, Liban, şi a căror vechime este estimată a fi între 3.650 şi 3.750 de ani. Această echipă a comparat acest ADN vechi cu genomurile mai multor persoane ce trăiesc în Liban şi au descoperit că aceste populaţii au în comun 93% din ADN.

Echipa şi-a publicat descoperirea în The American Journal of Human Genetics.

„Ceea ce putem observa este că încă din Epoca de Bronz, aceşti strămoşi, sau genetica populaţiilor din acea epocă, nu a suferit schimbări majore. Schimbările au fost minore, iar acest fapt m-a surprins”, a afirmat Marc Haber, unul din autorii studiului.

Această descoperire „confirmă ocuparea continuă a acestor teritorii, începând cu mileniul 4, înaintea erei noastre, până în perioada Cruciadelor”, a subliniat Claude Doumet-Serhal, un alt autor al acestui studiu.