Maryam Mirzakhani, singura femeie care a obţinut medalia Fields în matematică, s-a stins din viaţă la doar 40 de ani

Maryam Mirzakhani

Maryam Mirzakhani, profesoară la Universitatea Stanford, de origine iraniană, prima şi singura câştigătoare a prestigioasei medalii Fields - echivalentul premiilor Nobel în matematică, s-a stins din viaţă la doar 40 de ani. Mirzakhani suferea de cancer la sân.

Prof. Mirzakhani obţinuse medalia Fields în anul 2014 pentru „contribuţia extraordinară adusă în domeniul dinamicii şi geometriei suprafeţelor Riemann şi a spaţiilor de moduli”.

La momentul câştigării acestui prestigios premiu, Jordan Ellenberg a explicat în termeni populari domeniul matematicii în care lucra Mirzakhani. „Cercetarea cu care se ocupă ea combină dinamica cu geometria. Printre altele, ea studiază jocul de biliard. Dar acum, într-o mişcare caracteristică matematicii moderne, totul devine cam meta: ea ia în considerare nu doar o singură masă de biliard, ci universul tuturor meselor de biliard posibile. Iar tipul de dinamică pe care-l studiază nu se preocupă direct de mişcarea bilelor pe masă, ci de transformarea suferită de masa de biliard însăşi, care-şi schimbă forma într-un mod guvernat de o regulă; dacă ne putem exprima astfel, este ca şi cum masa însăşi se mişcă asemenea unei planete ciudate în jurul unui univers format din totalitatea tuturor meselor posibile”.

Maryam Mirzakhani s-a născut în Teheran în anul 1977 şi şi-a obţinut doctoratul la Universitatea Harvard, alături de cunoscutul matematician Curtis McMullen. Munca şi cercetarea depuse de aceasta are implicaţii în domenii diverse, de la criptografie la „fizica teoretică ce se ocupă de modul în care universul început să existe”, se afirmă într-o declaraţie dată presei de Universitate Stanford.

Mirzakhani şi-a descris odată munca ca fiind asemenea faptului „de a fi pierdut într-o junglă şi fiind nevoit să utilizezi toate cunoştinţele pe care le poţi asimila pentru a inventa noi trucuri care, cu ceva noroc, te pot ajuta să găseşti o cale de ieşire”.

Preşedintele Universităţii Stanford, Marc Tessier-Lavigne, a caracterizat-o ca fiind o teoreticiană genială, ce a adus contribuţii semnificative matematicii şi care a acceptat premiile în cariera sa doar în speranţa de a inspira cât mai multe femei să studieze matematica şi ştiinţele naturale.

Preşedintele Iranului, Hassan Rouhani, a afirmat că decesul acesteia a cauzat „o tristeţe enormă” în rândul întregului popor iranian.