Oamenii de ştiinţă vor să demonstreze că păsările pot simţi un cutremur

Cercetătorii vor să afle dacă păsările chiar simt cutremurele înainte de vreme FOTO Wikimedia

Cercetătorii vor să afle dacă animalele pot prezice cutremurele şi să verifice teoriile care circulă de mai mult de 2.000 de ani.

În decembrie 2013, Agenţia Spaţială Germană a anunţat investiţii de 19 milioane de euro în iniţiativa ICARUS. Împreună cu Agenţia Spaţială Rusească ei vor studia rutele migratoare ale păsărilor şi le vor corela cu posibilele mişcări ale pământului, scrie "The Economist".

ICARUS se va lansa anul viitor şi 1.000 de păsări şi lilieci vor avea dispozitive de urmărire montate pentru a transmite localizarea în timp real. ICARUS nu va studia pur şi simplu rutele migratoare, ci şi anomaliile din acestea. Astfel, cercetătorii vor să demonstreze că animalele au sau nu un simţ inteligent privind cutremurele.

De ce sunt studiate păsările şi liliecii? Pentru că s-a descoperit că ele detectează schimbări în câmpul magnetic al pământului. În ultimii ani s-a confirmat teoria că în preajma cutremurelelor câmpul magnetic suferă modificări. În 2002, NASA a descoperit că stresul la care sunt supuse anumite roci poate fi detectat electromagnetic.

Din cauza defectelor pe care le au rocile, se generează nori de sarcină pozitivă. Înainte de un cutremur, aceste sarcini modifică magnetismul de la suprafaţa pământului şi poate schimba şi comportamentul păsărilor şi liliecilor.

Ar fi prima oară când cercetătorii ar identifica dovezile ştiinţifice ale comportamentului animalelor în preajma cutremurelor. Până acum, totul a fost la nivel de legendă urbană.